• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Årsklockan har landat!

Minuteman

Rolex
Jag har under en tid funderat på det här med årsklockor. Att ha en klocka som är lika gammal (ung) som en själv är ju lite extra kul.:)
Därför har jag under en tid hållit utkik efter en rolig klocka från mitt födelseår 1973, och när denna dök upp på K&S visste jag att jag hade hittat vad jag letat efter.

I bland är det inte helt enkel att veta åldern på vintageklockor, men Seiko har det sympatiska systemet att ange (eller i alla fall nästan ange) tillverkningsåret och månaden i serienumret. Anledningen till att jag säger nästan är att man inte anger årtionde, utan endast år inom årtiondet, min t.ex. börjar på 3D, vilket betder att året är 3 och månaden är december.
I denna klockas fall är det ganska enkelt att veta att det är 1973 som avses med 3 efterssom modellen inte tillverkades 63 eller 83.

Klockan i fråga är en Seiko 7005-8052. En något mindre välkänd Seiko dykare från 70 talet som lever i skuggan de professionella och betydligt mer kännda kusinerna 62MAS och 6105.
7005-8050 är för övrigt samma klocka som 8052, men avsedd för en annan marknad.
7005-8052 tillverkas 1969-1977 och var därmed relativt samtida med 6105:an.

7005 urverket är en förfader till Seikos arbetshästar 7s26 och 7s36 som finns i t.ex. SkX007 och de flesta nyare seiko 5:eek:r.
Det är liksom sina efterföljare automatiskt utan hand winding och hackning (även om den går att hacka manuellt genom att "hålla emot" med kronan).
7005 har bara datum till skillnad mot de modernare verken med dag & datum.

Storleken är 39mm, en perfekt storlek för en vintagedykare om du frågar mig, och sitter mycket skönt på armen.

Dags för bilder:
DSC_2389.jpg

Originell (och i min mening störtcool) boettform, och vridring med myntkant.


DSC_2386.jpg
70 m water resist. Lite udda siffra, kanske valt för att det var (ungefär) hälften av de 150m som 6105 hade.


DSC_2391.jpg

Ringen klickar inte, och går att vrida åt båda hållen. Dock har den ett inbyggt skönt motstånd när man vrider den.

DSC_2394.jpg

Riktigt coolt typsnitt på siffrorna på vridringen.


DSC_2398.jpg

Fungerar även på mesh.


DSC_2400.jpg

Även om den är något liten för att vara en dykare, upplevs den ganska stor eftersom tavlan är stor i förhållande till bredden på vridringen.


DSC_2402.jpg

Tavlans utforming visar (de avlägsna släktbanden) med 6105 och ännu mer 62MAS (se t.ex. sekundvisaren)


DSC_2403.jpg

Summeringen är att jag tycker mig ha hittat den perfekta årsklockan.


Nu gäller det väl bara att jaga vidare efter en med serienummer som börjar på 33, så man får en från rätt månad också.:)
 

albinh

Cartier
2-Faktor
Nåja, då kan jag sluta gräma mig över att du knep den minuter innan jag var på väg. Grattis till fin årsklocka!
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Grattis. Det där är en riktigt kul klocka! För mig associeras den med mellanöl och en doft av oljeblandad bensin ;)

Jag hade en som jag ångrar att jag sålde. Den satt på ett notchat gummi vilket framhävde den fina designen. Så här:

 
Topp