• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Årsklockor för nästa generation?

frere

Audemars
2-Faktor
Jag kommer att följa Donkii s tråd om årsklockor med intresse. Själv har jag tänkt i samma banor och inbillar mig att t ex en 16750 från 1982 både skulle kunna bjuda både på trevlig tavla och fin patina.

Men den här tråden handlar inte om gammalt mög, utan om nya klockor att lagra till nästa generation. Det vore ju kul om man lyckades fostra barnen till goda klockbärare, och i så fall kunde det vara en kul grej att förvalta en klocka var åt dem under tiden. I den mån det ens finns moderna klockor som blir schysta vintageur...

Själv skulle jag bli överlycklig om min farsa en dag avslöjade att en av hans klockor var köpt med mig i åtanke och jämnårig med mig. Om den fortfarande vore modern vore det grymt (t ex en sub). Men om den dessutom var schyst 80-talsaktig vore det ännu coolare (rootbeer)...

Kriterierna för inköp av årsklocka till barn blir alltså:
1. Tidlös!
2. Tidstypisk!
3. Pappa ska gilla den i 20 år, dessutom tillräckligt mycket för att inte bli besviken om ingen vill ha den
4. Den ska inte se förjävlig ut bara för att den har använts i 20 år

Till en son skulle kanske en planet ocean funka. Tidstypisk men SM300-likt tidlös, som jag skrev i en omegatråd häromdagen. Men den riktiga 10 000-kronorsfrågan lyder: går det att fixa något liknande till sin dotter?

Är det någon som har en tänkt födelseårsklocka till nån av knoddarna redo, och i så fall vad?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tycker också årsklocka är kul, ser det dock bara som bonus då det gäller mig:). Visst vill jag ha en rödsub från början av 70 talet ;)

Gällande barn blir det lättare, en 114060 kommer att inhandlas från grabbens födelseår. Tror modellen är ett säkert val. Dels för att pappa gillar den och att den funnits så länge. Inte just 114060 men modellen submariner.

Lycka till i sökandet:)
Och kom igår att fördela det jämt mellan barnen.
 

Simpatico

Rolex
Är också inne på denna bana till lillgrabben.
Dock så har jag kommit en bit på vägen och tagit ett beslut i smått,
att grabben kommer få ärva en Rolex Exp 2 216570 från 2011. Vid ett väl valt tillfälle i framtiden.

Kommer att jaga den andra tavlan samt visare som inte kommer att ingå just för ombytet/alternativt att kunna ändra runt.

Kom framtill ungefär samma tankebanor som frere hade, tidlös, något som pappa kan använda och klassiskt bra märke.

Oja jag hade kunnat tänka mig en rödsub från mitt födelseår oxå, sju dagar i veckan. ;)
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag körde på detta spåret oxå. Blev en 116610LN från min sons födelseår. Den ska han få om si så där 20 år cirka.

Har funderat mkt på vad jag ska köpa om jag får en dotter? Något jag kan bära, något tidlöst, något som funkar på en tjej oxå. Lutar åt någon form av datejust om det blir någon flicka i framtiden.
 

Sten

Cartier
Precis samma funderingar här. Blir dock FÖÖÖR DYYYRT om man skall köpa det man helst vill (nån Rolex eller Omega AT). Har själv funderat att köpa en Sinn, men om den uppskattas om si-sådär 20 år är ju en annan sak. Eller så uppskattas den mera då det inte är det mest etablerade märket utan lite mer "personligt" kanske...
 

frere

Audemars
2-Faktor
Hade det gällt i år, eller ännu hellre förra året, hade jag utan tvekan satsat på en 116710BLNR. Den lanserades samma år, och kommer säkert att försvinna ur sortimentet så snart Rolex lyckas få fram färgkombinationer som tilltalar fler.

Det här tipset är helt enkelt löjligt bra. Superklassiker med en daterande twist. Synd att den inte kom -09 eller -11...
 

Whedda

Rolex
En Patek Calatrava ref. 5227R känns som en klocka som både son och sonson skulle uppskatta...tidlös design, stabilt företag och förhoppningsvis bra värdeutveckling.

Mer realistiskt skulle kanske vara en 114060...

Hur ser ni på det, skall klockan bäras av er själva till grabben/dottern blir mogen eller skall den ligga i bankfack och bli en NOS gåva? Tjena! Här kommer bankuppgifterna för nyår?



Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

M021

Rolex
2-Faktor
Vad sägs om sjö sandström? Kanske extra.kul med något svenskt där du kan nappa modellen flygvapnet köpte, quartz jag vet, men en del av det unika?

Ss gör ju fina dam/tjejur också,
 

Bolio

Panerai
Köpte en sub till sonen som kom 2008 och lika så till dottern som såg det första ljuset 2013. Lite surt faktiskt, som ni ser är en född 13 och det är ju ett oturs tal om nått men en 08a ringer inte så bra det heller. Undra vad de ska bli av dessa två underbara ungar med de start problemen ;), men en Rolle var har de ju inom rimlig tid.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det var en snubbe på TZUK som avvek under dagen sonen föddes för att köpa en submariner. Sparade kvittot och klockan i bankfacket och planerar att serva den och ge bort den på 18-årsdagen. Fin människa. En sådan farsa skulle man haft.
 

Sond

Patek
Jag landade ju en Sub idag. En tanke med den är att det är något min son ska ärva. Dock tänkte jag inte alls på årsklocka då jag tycker det är lite knepigt.

Men nu under kvällen/natten har jag insett att av en ren slump så är det nog en årsklocka. I alla fall om man räknar året för tillverkning av klockan. Det tycker jag är lite häftigt måste jag säga.

Kan nog garantera att denna historia sakta men säkert kommer glida över till att bli en berättelse om sökandet efter en Sub som var tillverkad rätt år..;)

Men en fråga; menar ni tillverkningsår eller försäljningsår når ni pratar om årsklocka?
 
  • Like
Reactions: Wii

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Hur väl kan man egentligen tidsbestämma en Rolex Sub från 1970-talet? Vilken källa är mest tillförlitlig?
 

Simpatico

Rolex
Förvisso sant men om man nu tar en Rolex som slutat att köra tillverkningsår offentiligt så blir det ju lite knivigare. Får ju hoppas
att man är på jakt efter en modell som inte är/har varit en "hyllvärmare" för länge.
 

David

Bödeln
Förvisso sant men om man nu tar en Rolex som slutat att köra tillverkningsår offentiligt så blir det ju lite knivigare. Får ju hoppas
att man är på jakt efter en modell som inte är/har varit en "hyllvärmare" för länge.

Precis, för moderna Rolex är det datumet på certet som gäller, så länge inte någon lyckas smuggla ut "översättningstabellen" från Moderskeppet.
 
Är helt inne på årsklockor. Är väl PP reklamslogan som gjort sitt. Tycker en GMT-C vore något för grabben att få vid rätt tillfälle om ca 20 år.

Men vad gör man om man själv blir frälst under alla åren med trotjänaren? Köper nått nytt när man låtit klockan gå vidare till nästa generation?

/Cristobal
 

SSL

Audemars
Men vad gör man om man själv blir frälst under alla åren med trotjänaren? Köper nått nytt när man låtit klockan gå vidare till nästa generation?

Väntar lite extra så du vet att han tar väl hand om din käreste. 20 eller 30 bast tycker inte jag borde spela så stor roll. Alla är ju inte mogna för att bära dyrare klockor vid 20 t.ex. Kanske perfekt in(ut)flyttningspresent vid 40? :) Vid den tiden har du redan din guldklocka ändå.
 
Topp