• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Årskrönika - Ernesto

Ernesto

Patek
2-Faktor
Det har nu gått ett år och en dag sedan jag satt på Taverna Brillo med Whedda. På bordet låg en JLC Reverso Grande Taille och en Omega Speedy 861. I fittan låg en vit AP 14790.

8C2I78E.jpg


Samma dag reggade jag mig på forumet. Jag startade flera trådar om olika klockor, en del trådar lever än. Tudor-tråden och Speedmaster-tråden är de med mest information och sedan har vi även alla GTG:s jag styrt med allt ifrån Seikos för under tusenlappen och Pateks för ett par hundratusen.

https://klocksnack.se/threads/tudor.17265/
https://klocksnack.se/threads/omega-speedmaster.17127/

Låt mig presentera Min Klockresa.

Första "riktiga" klockan är en Omega Seamaster Calendar, hammarautomat, från 50-talet. Ärvd från farfar, till pappa och nu är den min sedan en tid tillbaka:

VpVIus8.jpg


Klocka nummer två och tre ärvdes från morfar. Två stycken Seiko 5.

VPfU1ze.jpg

4hf9aJR.jpg


Jag hittade en art déco Omega De Ville på Kaplans och slog till.

vL7LUtu.jpg


Veckan efter dök UPS upp med min första Rolex - Rolex Oysterdate Precision 6694. Ett av mina mål sedan barnsben var att äga en Rolex innan min 20-årsdag vilket jag lyckades med.

s5Ggfah.jpg


Mycket vill ha mer. En Atlantic Worldmaster ramlade ner i brevlådan en kall vinterdag.

BOYlAEl.jpg


En månad senare slet jag upp ett paket som innehöll en Tudor Mini-Sub 73091. Den har nu gått och blivit en forumsslampa.

Z2pqLaW.jpg


Två veckor senare såldes 6694 och 73091 för ett köp av en Rolex Datejust 1600.

3kxO2lF.jpg


Den blåa 1600 byttes mot en slate grey 1603.

tgbCEBP.jpg


Jag vandrade stigen alla vandrar och köpte en Seiko Skx 007. Den använde jag i duschen för att inte komma sent till skolan...

hlcZc45.jpg


En sminkad Submariner köptes. Jag talar givetvis om en Tudor Black Bay.

wcHKCQu.jpg


Speedy lockade och jag fick låna en under ett par veckor.

ClxJnyS.jpg


En forumsmedlem behövde hjälp och jag fick förfrågan om inte jag kunde kolla på en AP 14790 åt honom och om den såg OK ut köpa och ta hand om den åt honom under en tid.

AjwXxeV.jpg


Tudorn behövde en partner inför min resa till USA. Därför köptes en handjagad Rolex 6427.

cLbKQ4T.jpg


Väl i USA surfade jag in på HQ Miltons hemsida och mina ögon fastnade för något blått. Jag sålde min Black Bay innan frukost och tog taxin till Jacek. Tyvärr tog han inte kort men erbjöd sig att skicka klockan till Sverige. Något sådant skulle inte mitt tålamod klara av och jag gick till banken utanför för att ta ut kontanter till klockan, efter att ha åkt tillbaka till hotellet för att hämta passet då banken vägrade ge mig så pass mycket dollar utan pass... En Rolex Air-King 14000M.

d09K47S.jpg


En ful jävel köptes när jag satt uppe i ett av sommarhusen och hade tråkigt. En Citizen Aqualand, världens första klocka med djupmätare.

VOecfTP.jpg


Min 6427 såldes via Blocket och min 14000M såldes på vägen hem en blöt natt för ett alldeles för bra pris... Jag ordnade snabbt en ny klocka över en IPA. En Rolex Explorer 16570.

zEXX50n.jpg


Ännu en Datejust dök upp. Den här gången med en vit linnetavla och ett magiskt top hat plexi. Även denna en forumsslampa som bytte ägare flera gånger under kort tid.

kWmP0q4.jpg


Nu var det dags för något som inte massproducerats... En Rolex Oysterquartz 17000 med Mark 1 tavla köptes. Alltså en av de första tillverkade modellerna.

eQy6uk8.jpg


Ett AD-köp ska även hinnas med innan dödsbädden. Märket som 9/10 älskar att uttala fel - Longines. En Legend Diver köptes och användes lika många gånger som du sett grisar flyga.

Mr1xAeS.jpg


På ett klockevent köptes en CWC G10 "Fat Boy".

U2cJHMv.jpg


Jag gjorde även två klockreportage i New York och San Francisco.

https://klocksnack.se/threads/klockreportage-san-francisco.25632/
https://klocksnack.se/threads/klockreportage-new-york.25488/

Mitt klockintresse är inte lika stort som tidigare. Jag har känt mig mätt sedan i somras. Varför? Min teori är att jag klämt på "alla" klockor folk drömmer om. Flera Paul Newman och dubbelröda Rolex. Första GMT Master referensen - 6542 och GMT:s med "Blueberry" insert för 12 000 dollar... Och mycket, mycket annat. En Day-Date är cool men när du har sex Day-Dates på bordet framför dig och Pateks tillsammans med vintage rariteter från Rolex så finns det inte så mycket mer att se i klockvärlden för mig.

När du har klockor för miljoner framför dig, klockor du aldrig trodde att du skulle se i verkliga livet då kan du nog förstå att en människa kan bli mätt. "En överdos" vill jag minnas att Tobbe-i-Etuna myntade. En dag kanske jag får mitt sug tillbaka.

Favoritklockan av de jag ägt/äger? Datejust. Det är i mina ögon det bästa Rolex producerat och jag är övertygad om att jag en dag kommer att köpa en blå 1603 med isade index...

Jag vill tacka Whedda för att han fick in mig i träsket och för allt stöd samt även Fabian för all personlig hjälp i början av mitt klockintresse. Dessutom vill jag även tacka alla fina bekantskaper och nära vänner jag fått via forumet, ni vet vilka ni är.

Ridå,
E
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Härligt reportage lillebror ;)! Du kommer att hitta tillbaka, det är jag 100% säker på. Kul att din favoritklocka är en DJ, är rätt så säker på, att du inom en snar framtid har en DJ med isad blå tavla.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Grattis på årsdagen(I efterskott) och till alla fina klockor som du har delat med dig av under året som gått:)
 
Bra skrivet och rolig resa under bara 1år, ser fram emot fler poster samt GTGs med dig Ernesto

Om du känner dig mätt så finns det bra många andra märken än dom du haft och klämt på som är väl värda att äga!
 
  • Like
Reactions: Wii

Bender

Cartier
Vilket första år och vilken sammanställning av året som gått.
Tack för att du delar med dig och hoppas att klockintresset snart är tillbaks.
 

Ryttaren

Rolex
Kul sammandrag! Med ett sånt tempo så förstår jag att du OD:at. Blev lite tomt utan dig på forumet, men säker på att vi ses igen på nåt GTG ;)
 

M.U

Rolex
Du har haft mer klockor detta året än jag kalsonger! Kanske säger mer om mig än dig... men vilken resa!
 

Apansson

Torpare
Kul att få hela din bakgrundshistoria, trots att vi snackat lite grann så hade jag inte koll på allt du ägt! Grym post, ses på hyllan! ;-)
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jaa du man blir ju näst intill svettig av denna årskrönika.
Du kanske har gasat lite väl mycket och blivit fartblind. Sakta ner en smula och andas intresset kommer tillbaks.
 

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
Fint skriver Simon! Du har ju helt klart lyckats beta av ett bättre antal schysta klockor på 1 år! Kommer ihåg första gången jag träffade dig på GTGn i västerås när du hade din Tudor minisub! Inte visste jag då att vi skulle bli så goda vänner! :) Tack för det här året, jag hoppas vi kommer dela många fler! ;) #Ejatttolkasomenkärleksförklarning
 
Topp