Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Årskrönika - Ernesto

Diskussion i 'Diskussion' startad av Ernesto, 4 november 2014.

1. Ernesto
    Trådstartare

Ernesto Friends of KS

Det har nu gått ett år och en dag sedan jag satt på Taverna Brillo med Whedda. På bordet låg en JLC Reverso Grande Taille och en Omega Speedy 861. I fickan låg en vit AP 14790.

Samma dag reggade jag mig på forumet. Jag startade flera trådar om olika klockor, en del trådar lever än. Tudor-tråden och Speedmaster-tråden är de med mest information och sedan har vi även alla GTG:s jag styrt med allt ifrån Seikos för under tusenlappen och Pateks för ett par hundratusen.

http://klocksnack.se/threads/tudor.17265/
    http://klocksnack.se/threads/omega-speedmaster.17127/

Låt mig presentera Min Klockresa.

Första "riktiga" klockan är en Omega Seamaster Calendar, hammarautomat, från 50-talet. Ärvd från farfar, till pappa och nu är den min sedan en tid tillbaka:

Klocka nummer två och tre ärvdes från morfar. Två stycken Seiko 5.

Jag hittade en art déco Omega De Ville på Kaplans och slog till.

Veckan efter dök UPS upp med min första Rolex - Rolex Oysterdate Precision 6694. Ett av mina mål sedan barnsben var att äga en Rolex innan min 20-årsdag vilket jag lyckades med.

Mycket vill ha mer. En Atlantic Worldmaster ramlade ner i brevlådan en kall vinterdag.

En månad senare slet jag upp ett paket som innehöll en Tudor Mini-Sub 73091. Den har nu gått och blivit en forumsslampa.

Två veckor senare såldes 6694 och 73091 för ett köp av en Rolex Datejust 1600.

Den blåa 1600 byttes mot en slate grey 1603.

Jag vandrade stigen alla vandrar och köpte en Seiko Skx 007. Den använde jag i duschen för att inte komma sent till skolan...

En sminkad Submariner köptes. Jag talar givetvis om en Tudor Black Bay.

Speedy lockade och jag fick låna en under ett par veckor.

En forumsmedlem behövde hjälp och jag fick förfrågan om inte jag kunde kolla på en AP 14790 åt honom och om den såg OK ut köpa och ta hand om den åt honom under en tid.

Tudorn behövde en partner inför min resa till USA. Därför köptes en handjagad Rolex 6427.

Väl i USA surfade jag in på HQ Miltons hemsida och mina ögon fastnade för något blått. Jag sålde min Black Bay innan frukost och tog taxin till Jacek. Tyvärr tog han inte kort men erbjöd sig att skicka klockan till Sverige. Något sådant skulle inte mitt tålamod klara av och jag gick till banken utanför för att ta ut kontanter till klockan, efter att ha åkt tillbaka till hotellet för att hämta passet då banken vägrade ge mig så pass mycket dollar utan pass... En Rolex Air-King 14000M.

En ful jävel köptes när jag satt uppe i ett av sommarhusen och hade tråkigt. En Citizen Aqualand, världens första klocka med djupmätare.

Min 6427 såldes via Blocket och min 14000M såldes på vägen hem en blöt natt för ett alldeles för bra pris... Jag ordnade snabbt en ny klocka över en IPA. En Rolex Explorer 16570.

Ännu en Datejust dök upp. Den här gången med en vit linnetavla och ett magiskt top hat plexi. Även denna en forumsslampa som bytte ägare flera gånger under kort tid.

Nu var det dags för något som inte massproducerats... En Rolex Oysterquartz 17000 med Mark 1 tavla köptes. Alltså en av de första tillverkade modellerna.

Ett AD-köp ska även hinnas med innan dödsbädden. Märket som 9/10 älskar att uttala fel - Longines. En Legend Diver köptes och användes lika många gånger som du sett grisar flyga.

På ett klockevent köptes en CWC G10 "Fat Boy".

Jag gjorde även två klockreportage i New York och San Francisco.

http://klocksnack.se/threads/klockreportage-san-francisco.25632/
    http://klocksnack.se/threads/klockreportage-new-york.25488/

Mitt klockintresse är inte lika stort som tidigare. Jag har känt mig mätt sedan i somras. Varför? Min teori är att jag klämt på "alla" klockor folk drömmer om. Flera Paul Newman och dubbelröda Rolex. Första GMT Master referensen - 6542 och GMT:s med "Blueberry" insert för 12 000 dollar... Och mycket, mycket annat. En Day-Date är cool men när du har sex Day-Dates på bordet framför dig och Pateks tillsammans med vintage rariteter från Rolex så finns det inte så mycket mer att se i klockvärlden för mig.

När du har klockor för miljoner framför dig, klockor du aldrig trodde att du skulle se i verkliga livet då kan du nog förstå att en människa kan bli mätt. "En överdos" vill jag minnas att Tobbe-i-Etuna myntade. En dag kanske jag får mitt sug tillbaka.

Favoritklockan av de jag ägt/äger? Datejust. Det är i mina ögon det bästa Rolex producerat och jag är övertygad om att jag en dag kommer att köpa en blå 1603 med isade index...

Jag vill tacka Whedda för att han fick in mig i träsket och för allt stöd samt även Fabian för all personlig hjälp i början av mitt klockintresse. Dessutom vill jag även tacka alla fina bekantskaper och nära vänner jag fått via forumet, ni vet vilka ni är.

Ridå,
    E

RonJeremy, Båtkocken, Solvik och 60 andra gillar detta.
  2. Palenkovich

Palenkovich Friends of KS

Rejält välfyllt första år Ernesto, i alla avseenden. You´ll be back all in! ;)

marconimotet gillar detta.
  3. Bomier

Bomier Friends of KS

Från:
    Bangkok
    Trevligt skrivet!

Mvh
    Micke

4. christian-h

christian-h Biskop

Kul läsning!:)

LAAAAWWNNNGZHEEEEEN?

5. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Härligt reportage lillebror ;)! Du kommer att hitta tillbaka, det är jag 100% säker på. Kul att din favoritklocka är en DJ, är rätt så säker på, att du inom en snar framtid har en DJ med isad blå tavla.

6. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Grattis på årsdagen(I efterskott) och till alla fina klockor som du har delat med dig av under året som gått:)

7. Bra skrivet och rolig resa under bara 1år, ser fram emot fler poster samt GTGs med dig Ernesto

Om du känner dig mätt så finns det bra många andra märken än dom du haft och klämt på som är väl värda att äga!

Wii gillar detta.
  8. Olof

Olof Friends of KS

Från:
    Hbg
    Tycker du peakade med Air-kingen:pompus: Tycker den var finast.

9. Bender

Bender Friends of KS

Vilket första år och vilken sammanställning av året som gått.
    Tack för att du delar med dig och hoppas att klockintresset snart är tillbaks.

10. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Trevlig resa du har gjort...

11. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Kul sammandrag! Med ett sånt tempo så förstår jag att du OD:at. Blev lite tomt utan dig på forumet, men säker på att vi ses igen på nåt GTG ;)

12. marconimotet

marconimotet Borgare

Från:
    Stockholm
    Välskriven krönika du bjuder på! Hoppas du snart återfår klockintresset.

13. Myndigheten

Myndigheten Bonde

Riktigt trevlig resa med många fina klockor! Grattis :)

14. M.U

M.U Biskop

Du har haft mer klockor detta året än jag kalsonger! Kanske säger mer om mig än dig... men vilken resa!

15. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Kul att få hela din bakgrundshistoria, trots att vi snackat lite grann så hade jag inte koll på allt du ägt! Grym post, ses på hyllan! ;-)

16. wayne

wayne Friends of KS

Jaa du man blir ju näst intill svettig av denna årskrönika.
    Du kanske har gasat lite väl mycket och blivit fartblind. Sakta ner en smula och andas intresset kommer tillbaks.

17. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Skön historia, raketfart uppåt!

18. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Kul att höra om din årsresa!

19. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Bra år, men det vore ju kul om du skrev varför vissa klockor sålts. Man har ju inte kunnat undgå ditt flippande.

vonbahr och MKRGG gillar detta.
  20. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Är alla klockor borta nu? Är det här adjö?

21. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Vilket jäkla år, och 4k poster på KS dessutom... Hoppas att du kan hitta en skön balans i intresset och puttra på i ett mer hållbart tempo framöver. Klockor är inte rock, valet måste inte stå mellan burn out/fade away...

Selvedge13, Grafton, CaptainOats och 5 andra gillar detta.
  22. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    Är trådens syfte att säga adjö eller väcka beundran? :confused:

vonbahr, Omen, DanielR och 5 andra gillar detta.
  23. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Well... Ett bra klockår, hoppas att du hade kul.

24. Rookie

Rookie Borgare

Tack för ett trevligt inlägg. Du kommer tillbaka så småningom! ;)

25. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Vilken härlig resa :)
    På återseende antar jag ?!

26. mruhr

mruhr Borgare

Från:
    Storstan
    Skum post,låter som over and out

27. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Du menar hans krängande åt gråhandlare..

richard1991, Omen, MKRGG och 4 andra gillar detta.
  28. Sullstrom

Sullstrom Friends of KS

Från:
    Västerås
    Fint skriver Simon! Du har ju helt klart lyckats beta av ett bättre antal schysta klockor på 1 år! Kommer ihåg första gången jag träffade dig på GTGn i västerås när du hade din Tudor minisub! Inte visste jag då att vi skulle bli så goda vänner! :) Tack för det här året, jag hoppas vi kommer dela många fler! ;) #Ejatttolkasomenkärleksförklarning

29. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Hmmm...

J

Obeedoobe gillar detta.
  30. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    Tack själv! Kul att du hitta hit.