• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Åsikter kring DJ

F-L-P

Panerai
Är lite inne på att köpa på mig en dj och sprang på den här:

http://www.kaplans.se/Kaplans/StoreArt.aspx?vId=932794&plT=43232908

inte direkt något superpris, men gillar på något sätt tavelstrukturen och sedan att den är från mitt år är ju en bonus.

Har inte superkoll på dessa men tycker mig minnas något TTT inlägg från JE som visade hur en nerpolerad boett ser ut, om jag minns rätt tycker jag att denna ser helt ok ut. Gucket är ju mindre trevligt men går ju att få bort...

Vad mer ska man kolla på?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Ser aldrig någon klocka utan benämningen skadad urtavla nästan, hur petiga är dom egentligen med det uttrycket ?
 

F-L-P

Panerai
Ser aldrig någon klocka utan benämningen skadad urtavla nästan, hur petiga är dom egentligen med det uttrycket ?

Verkar lite som det beror på auktionstillfälle, tycker att de specificerar nogrannare vid de designerade klockauktionerna. men generellt väldigt petiga. enkelt sätt att skydda sig för klagomål kanske?
 

Hardy

Thug
Verkar lite som det beror på auktionstillfälle, tycker att de specificerar nogrannare vid de designerade klockauktionerna. men generellt väldigt petiga. enkelt sätt att skydda sig för klagomål kanske?

precis så är det. de nämner det alltid om den inte är helt helt MINT. för att skydda sig
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Som sagt inte ett superbra skick. Inte heller super billig. Känns spontant inte som en bra deal. Mycket går att fixa, (gegg och glas) men en överpolerad klocka är för alltid överpolerad.

Jag skulle inte slagit till på den.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Som sagt inte ett superbra skick. Inte heller super billig. Känns spontant inte som en bra deal. Mycket går att fixa, (gegg och glas) men en överpolerad klocka är för alltid överpolerad.

Jag skulle inte slagit till på den.
Pratade JE om DDs? Kan du länka?
 

F-L-P

Panerai
Som sagt inte ett superbra skick. Inte heller super billig. Känns spontant inte som en bra deal. Mycket går att fixa, (gegg och glas) men en överpolerad klocka är för alltid överpolerad.

Jag skulle inte slagit till på den.

Precis. Ska googla lite för att hitta någon som kan agera referens. svårt att tex ha koll på hur mycket glappet vid ändlänken skall vara för att vara ok innan man har sett ganska många. ska nog in och kolla lite på kaplans/doktorn för att skaffa lite mer känsla för modellen.

Glaset var jag lite sugen att byta mot en utan datum bubbla, som vrf killen körde på sina DD. gillade stilen.
 

JohanHLM

Rolex
Om det är ok lånar jag denna tråden eftersom jag också kikar efter en DJ. Kikade in på pantbanken.se och hittade endast några G/S som troligtvis inte är inrressanta men funderade trots det på om det är orginal dia.index på någon av dessa?
Finns det något bra tips på hur man ser om det är orginal eller inte?
qZP1Dkw.jpg

u7pu8Xp.jpg


Denna gubbklocka nedan hade kanske varit intressant om det inte sett helt knasigt ut vid ändlänken. Har sett det tidigare på ett antal DJ, är det bandstiften som böjt sig eller är det något fel på ändlänken?

Uh2WcR2.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Möjligt, tycker bara det vore konstigt att man inte gör det innan fotot tas.
Någon som vet om det är orginal dia. index på bilderna ovan och om det finns något bra sett att avgöra detta?
Pantbanker för inget med sina ur, tvättar inte dem ens. Indexen ser äkta ut.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Bumpar upp denna i hopp om att någon kan svara på min frågeställning ovan?

Som nämns ovan så kan man nog trycka ihop ändbitarna lite - det är om man ska vara krass böjd plåt. Så det går (om man är försiktig) att trycka ihop dem lite till, då bör de ligga tajtare mot boetten

Här är ett par endl-links till en gammal sub, men konstruktionen är densamma:
70180D7F-F13C-45F2-858C-6FC4DB1E6BA8-18656-00000982FBCF5E8A_zps62e27c5a.jpg
 

POO

Panerai
Eller möjligtvis en böjd sprint. De brukar kunna vara i riktigt risigt skick på gamla klockor.
 

JohanHLM

Rolex
Pantbanker för inget med sina ur, tvättar inte dem ens. Indexen ser äkta ut.

Jo det är väll så, den som lämnar klockan på pantbanken skiter kanske i vilket och pantbanken bryr sig nog heller inte även om de troligtvis hade fått fler objekt sålda. Har du något bra tips på hur man lättast ser att indexen är orginal, verkar finnas en hel del med aftermarket index tycker jag.

Har lite dålig koll på priser på TT och framförallt med diaindex (inbillar mig att de snarare sänker än höjer värdet).

Är 13,5k+provision som de står i nu ett rimligt pris? Den nyare med blå tavla ligger på 15k.
 
Topp