• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Åsikter om Nomos?

chogge

Omega
Hej
Jag är lite sugen på en dressad klocka och börjat snega åt Nomos, modellen jag fastnat mest för är Zürich. Den finns med fyra olika tavlor vilka alla är skitsnygga. En riktig sexig klocka faktiskt.

Men vad anser ni om Nomos som klockmärke? Kvalité? Andrahandsvärde? Etc etc

Tacksam för inputs och erfarenheter om detta märke.



//Chogge
 

Josef B

Bestraffaren
Ett mycket trevligt märke! Underskattat! Elegant och dressat ur, iaf Zurich som jag gillar skarpt! Har hört bra om deras verk med.
 

emilarne

Cartier
Tycker det verkar vara ett väldigt intressant märke, snygga klockor till rimliga priser och schyssta verk! Har lovat mig själv en Nomos i framtiden ;)
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Har varit och provat hos Franks Ur. Blev positivt överraskad.

Kolla K o S på TTT. Ligger några där till mycket billiga pengar.......
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
De verkar snygga och prisvärda för vad man får

Dock verkar de rätt nätta - vilka storlekar kör de på?
 

max

Dancing Queen
De verkar snygga och prisvärda för vad man får

Dock verkar de rätt nätta - vilka storlekar kör de på?
Finns i olika, orion finns tex i 35 och 38mm-version, synd att 38:an bara har 18mm-band :/

The-Versatile-Gent-Watch-Nomos-Orion-470x260.jpeg


Tror några club och tangosar är uppåt 40mm men lite tjockare också tyvärr.

Andrahandsvädet verkar ok men inte bra, skall man sälja är det nog lättast att göra det via tyska "uhrforum" eller liknande.
Är lite småsugen på en 38mm orion men är rädd att 18mm-band blir för smått, ska prova vid tillfälle, det jag läst om dem har varit goda vitsord om bra kvalité.

Edit, såg att Zürich är 39,5mm med 20mm-band, orions boett och glas tilltalar mig dock mer :(
mt_z_07.jpg
 

JayJay

Rolex
Tycker dom är riktigt fina. Hade själv gärna haft en men kommer troligtvis inte att skaffa någon i närtid. Lite roligt i sammanhanget är att de för några veckor sedan (tror det var under Basel) genomförde en 30% prishöjning rakt av på alla sina produkter. Prishöjningen i sig kanske inte är så kul men jag råkade just då sitta o surfa på deras hemsida och rätt som det var uppdaterades sidan och vips var priserna högre.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Nomos är riktigt trevliga, är den enda klockan jag ångrar att jag sålt :(

Bra känsla och kvalitè och så pass ovanliga att andrahandspriserna ligger stabilt och verkar vara väldigt lättsålda. Var många som hörde av sig direkt när jag sålde min.

Orion Date 38mm

20130515110101-62.20.25.41.jpg


20130515110257-62.20.25.41.JPG
 

Genta

Cartier
Skulle kunna tänka mig en Tangomat. Gillar Bauhaus-inspirerade designen. Men, håller de tiden? Ligger de inom chronometer-gränserna - någon som vet?
 

plattfot

Rolex
Jag har haft en Nomos Orion. Trevlig klocka, men störde mig på två saker:
- Bandhornen. De är snedställda på ett, för mig, konstigt sätt, vilket ger oharmoni mellan band, bandhorn och boett.
- Visarna var osynkade och linjerade inte exakt mot index. Det var inte mycket men tillräckligt för att irritera mig och ger ett onödigt slarvigt intryck av klockan.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Nu har jag inte ägt någon men på i stort sett alla bilder jag ser med Nomosklockor så reagerar jag på att minutvisaren är sjukt lång. Kan inte alla modellnamnen men klockan som visas ovan (Tangente väll?) representerar det jag menar på ett bra sett.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Eller Tangomat... Kollade deras hemsida och det var väl genomgående på fler modeller i mitt tycke... Orion, Ludwig, Tetra mm. Är det bara jag?
 

SSL

Audemars
För mig är de make or break i valet testa eller inte. Det kan dock vara tavlans markeringar som gör att det ser lustigt ut men jag gillar verkligen inte den detaljen.

Blev tvungen att kolla på min Sinn hur det ser ut där. Å jag är beredd att hålla med dig. Gillar det inte heller längre :happyhappy:
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Gillar utseendet , känns lite tyskt typ dieter rams ... Dock lite stela...

Hade nog köpt en beggad IWC istället...
 
Bump

Jag diggar Nomos.

BluesmanV8 lägg upp lite fina pics här.

Jag har Tangenten i mekaniskt utförande, 35 mm. Den är 6,2 mm tjock och 45 mm mellan bandhornen.
Min handled är 19,5 - 20 cm i omkrets. Perfekt storlek för ett lite dressigare ur. Ser större ut på handleden då boetten är så tunn. När den ligger med kronan uppåt under natten så håller den tiden över dygnet på sekunden.
Klockan är från 2012.
Fotokonst är inte min grej men här:
PICT8478 (2).JPG
PICT8471 (2).JPG
PICT8470 (2).JPG
PICT8479 (2).JPG
PICT8466 (2).JPG
 

CLT

Rolex
Nomos växer. Kan definitivt tänka mig en när det är dags art köpa någon dress.

Bra storlekar, enkla och bra pris.
 

luddviig

Panerai
Tycker verkligen att nomos gör snygga klockor, enkla och snygg design. Denna har jag fastnat för, får se om man slår till någon gång :)
orion_33_1989_raum01.jpg
 

bionicbeagle

Friends of KS
Hej alla,

Min första post här -- har lurkat lite tidigare men nu när ni snackar om mitt favoritmärke så vill jag pipa till lite!

Jag är en ganska nybliven klocknörd, och faktum är att jag blev det tack vare Nomos. Jag vet inte riktigt hur, men jag tror jag halkade in på Hodinkee för att läsa om Apple Watch och såg där en bild på Nomos Metro. Detta ledde till lite mer efterforskning och jag insåg då att Nomos var det perfekta märket för mig eftersom jag gillar ren och minimalistisk design rent allmänt, och dom har en utstrålning rent märkesmässigt som jag verkligen gillar. Deras marknadsföring fokuserar på klockorna till skillnad från dom flesta märken som försöker sälja genom bilder på vackra människor och flådiga/glamorösa miljöer. Dom verkar dessutom göra gedigna grejor, satsar på intern utveckling och har en modern approach med blicken riktad framåt även om designen av vissa modeller (Tangente et al) såklart är kraftigt inspirerade av klassiska modeller.

Deras klockor är inte superbilliga men med tanke på att dom gör nästan allt själva får man väl säga att man får ganska bra valuta för pengarna. Märket är inte särskilt känt bland mer vanliga människor men det kvittar för mig personligen då jag inte har något stort behov av att visa för andra att jag har dyra grejor på mig -- snarare tvärtom. Jag köper saker för mig själv, inte för andra :)

Hittills har jag två Nomos-klockor. En Zürich Blaugold (inköpt hos Franks Ur vid Sergels Torg) och en Metro inköpt i veckan via Uhren2000.de eftersom det är lång leveranstid på Metro (6+ månader) om man beställer hos handlare nu. Kan f.ö. rekommendera både Franks Ur och Uhren2000 -- bra priser och bra att ha att göra med vid inköp iallafall.

Här är en halvtaskig bild på mina godingar tagen med iPhone -- skall försöka ta lite bättre bilder med riktig kamera någongång!

IMG_1916.JPG
 

F-L-P

Panerai
Hej alla,

Min första post här -- har lurkat lite tidigare men nu när ni snackar om mitt favoritmärke så vill jag pipa till lite!

Jag är en ganska nybliven klocknörd, och faktum är att jag blev det tack vare Nomos. Jag vet inte riktigt hur, men jag tror jag halkade in på Hodinkee för att läsa om Apple Watch och såg där en bild på Nomos Metro. Detta ledde till lite mer efterforskning och jag insåg då att Nomos var det perfekta märket för mig eftersom jag gillar ren och minimalistisk design rent allmänt, och dom har en utstrålning rent märkesmässigt som jag verkligen gillar. Deras marknadsföring fokuserar på klockorna till skillnad från dom flesta märken som försöker sälja genom bilder på vackra människor och flådiga/glamorösa miljöer. Dom verkar dessutom göra gedigna grejor, satsar på intern utveckling och har en modern approach med blicken riktad framåt även om designen av vissa modeller (Tangente et al) såklart är kraftigt inspirerade av klassiska modeller.

Deras klockor är inte superbilliga men med tanke på att dom gör nästan allt själva får man väl säga att man får ganska bra valuta för pengarna. Märket är inte särskilt känt bland mer vanliga människor men det kvittar för mig personligen då jag inte har något stort behov av att visa för andra att jag har dyra grejor på mig -- snarare tvärtom. Jag köper saker för mig själv, inte för andra :)

Hittills har jag två Nomos-klockor. En Zürich Blaugold (inköpt hos Franks Ur vid Sergels Torg) och en Metro inköpt i veckan via Uhren2000.de eftersom det är lång leveranstid på Metro (6+ månader) om man beställer hos handlare nu. Kan f.ö. rekommendera både Franks Ur och Uhren2000 -- bra priser och bra att ha att göra med vid inköp iallafall.

Här är en halvtaskig bild på mina godingar tagen med iPhone -- skall försöka ta lite bättre bilder med riktig kamera någongång!

IMG_1916.JPG


Gillar metron, ser lite skönt barnslig ut på något sett.
 
Topp