• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Åsikter om SEIKO NH35 och ETA 2824?

För de som kanske läst lite i mina tidigare trådar så vet ni att jag håller på med det omöjliga projektet att ta fram en egen klocka.
Designen är klar och jag längtar efter att få visa den för er, men dessförinnan uppskattar jag era åsikter på ett par andra detaljer. Efter att ha tokletat efter den rätta tillverkaren så har jag preliminärt landat på 121 watches i Schweiz. Där jag fick jag bäst support, de har inte för höga kvantitetskrav och verkar vilja samarbeta vad gäller kvalitet.
Vad jag funderar över idag är vilket urverk jag vill sätta i min prototyp. ETA 2824 är målet för eventuell serietillverkning i slutändan, men ett SEIKO NH35 är 3ggr billigare och verkar vara på uppmarschen vad gäller popularitet.
Någon av er som bär en klocka med detta urverk? Vad är era åsikter om precision, komfort mm?
Fick för mig att NH35 kan göra ifrån sig ljud när rotorn rör sig i dina rörelser, någon som känner igen det?
För de som kan jämföra med ETA 2824 - berätta gärna :)

Tack!
/Erik
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
NH35 är ett basurverk men det kan bli hyfsat exakt med rätt ruckning, kanske +-7spd.
Gången på ETA2824 beror ju på vilken grad du köper, bas har sämre förutsättningar än TOP osv. Tror du får läsa på lite till innan du fattar ett beslut, specifikationerna är lätta att googla fram.

Rotorn på NE35 låter men inte extremt.Urverken har även olika beat rate.
 
Vill bara flika in att man bör bojkotta ETA(Swatch Group) för att de håller på att förstöra för just sådana som dig som vill ha ett urverk till en egen klocka.
Satsa på ett Sellita SW200-1 /SW220-1 istället, plus att de blir lite billigare än ett ETA.

Tack för tipset! Ska kolla detta grundligt.

Lite info om upproret från CousinsUK
https://www.cousinsuk.com/page/news
NH35 är ett basurverk men det kan bli hyfsat exakt med rätt ruckning, kanske +-7spd.
Gången på ETA2824 beror ju på vilken grad du köper, bas har sämre förutsättningar än TOP osv. Tror du får läsa på lite till innan du fattar ett beslut, specifikationerna är lätta att googla fram.

Rotorn på NE35 låter men inte extremt.Urverken har även olika beat rate.

Tack! Det är sant, bph är viktigt, ligger gärna på 28.8k.
 
Måste säga att jag fastnat för Sellita, tycks gnaga på minst lika bra som ETA, deras hairspring ska dessutom vara ett par mikromillimeter tjockare vilket gör den än mer (marginellt) pålitlig.
 

jurassicjay

Cartier
Då litar jag på dig. Alla åsikter uppskattas, någon som vet mer?
well, det bror ju givetvis på materialets struktur. Jag har läst lite hållfasthetslära och maskinelement och nu pratar vi ju om en fjäder och inte om tex en stålbalk för att bära upp en bro. Mer gods behöver absolut inte betyda att det är mer hållbart, särskilt inte när det handlar om en fjäder. Ett tjockare material som är styvare håller nog inte lika länge som ett tunnare och mer flexibelt. Jag är ingen expert, men du fattar nog var jag försöker komma. Vi kanske har något civilingenjör här som kan ge en mer utförlig förklaring om det krävs.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
well, det bror ju givetvis på materialets struktur. Jag har läst lite hållfasthetslära och maskinelement och nu pratar vi ju om en fjäder och inte om tex en stålbalk för att bära upp en bro. Mer gods behöver absolut inte betyda att det är mer hållbart, särskilt inte när det handlar om en fjäder. Ett tjockare material som är styvare håller nog inte lika länge som ett tunnare och mer flexibelt. Jag är ingen expert, men du fattar nog var jag försöker komma. Vi kanske har något civilingenjör här som kan ge en mer utförlig förklaring om det krävs.
Behövs det ens utvecklas? Det är ju en hel vetenskap. Det finns massvis av olika legeringar på fjädrar och de olika materialen beter sig olika. Ett märke kan ha 5 olika fjädrar beroende på urverk. Det är absolut inte så enkelt att tjockare/tunnare är bättre/sämre.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag vill nog mena att slitaget i stort sett alltid hamnar på balanshjulets axlar och inte på själva spiralen. I de fall det är spiralen som orsakar problem brukar det handla dess oförmåga att "andas" obehindrat. Inte att själva spiralen ändrat form pga slitage.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Selltia är ju en direkt kopia av ETA så för framtida service och delar så är det ett bra val.
 
Topp