Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Återfukta NOS läderarmband

Diskussion i 'Vintage' startad av Jonasee, 18 november 2014.

1. Jonasee
    Trådstartare

Jonasee Torpare

Mitt första inlägg handlar om återfuktning av ett gammalt läderarmband. Jag hittade ingen tråd som jag tyckte detta passade under men Mod kan gärna flytta inlägget om jag feltolkat.

Jag köpte en Omega geneve dynamic med tillhörande orginalband från 70-talet. Bandet, som enl säljaren är 100 % läder, är i fint skick men något stelt och jag funderar på hur jag ska återfukta lädret så att det blir funktionsdugligt.

Jag har ett stort skointresse och min första tanke var att använda Saphirs Dubbin Graise eller eller Renovateur. Dock vill jag förhöra mig om vad som är det vanligaste/bästa sättet att ta hand om gammalt intorkat läder.

Mvh
    Jonas

Gummo, Onelund och Aquaracer2 gillar detta.
  2. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Välkommen Jonas! Släng upp en bild på bandet. Fett å wax påverkar ju färgen beroende på hur det ser ut. Testa å smeta på lite under keepern så ser du hur det påverkar looken. Är det nos å ska så förbli, stuva undan det å släng på nåt som du kan slita på å använda. För mig är läderband förbrukningsvaror :)

rogart-63 gillar detta.
  3. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Fast Geneve Dynamic är väl en sådan där med specialanpassade band (fast det kanske går att köra generic)?

Icaras gillar detta.
  4. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Finns ganska många band till Dynamic på ebay, de flesta är inte original men det kan väl kvitta om man inte vill slita ut sin NOS? :)

eriksson850 gillar detta.
  5. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Absolut, visste inte att det fanns aftermarket... Kör på ett sådant och spar på NOS´et :)

6. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Om jag inte missminner mig så återfettade jag ett gammalt bundband med ett regular fett som används till Graningekängorna, det fick dock fyllas på då bandet "sög" i sig en hel del.

Testa på någon del som Gummi säger.

Gummo och eriksson850 gillar detta.
  7. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Jag läser ju inte så bra som du vet, varken trådar eller annonstexter:) tittar bara på bilder! Fetta in baksidan på bandet å kör!

Icaras och Onelund gillar detta.
  8. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Fetta först.... Sälj sen :)

rogart-63 och Gummo gillar detta.
  9. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Du kan få köpa mitt svarta :) .När min Dynamic kommer .Har ändå tänkt att ha en länk . Tror det är nåt aftermarket ändå .

Jonasee, eriksson850 och Gummo gillar detta.
  10. Jonasee
    Trådstartare

Jonasee Torpare

Tack!

Och tack för de många svaren.

Jag får helt enkelt ta och skaffa mig replikerat band istället. Jag tänkte att NOS-läder inte hade något speciellt värde eftersom det är en produkt som slits. Nåväl, tur att jag frågade er :).

En bild kommer upp senare när jag kommer hem. Bandet är mörkblått, en något mörkare nyans förändrar kanske inte utseendet särskilt mycket då.

När ni skriver fett och vax vilken specifik produkt syftar ni på?

Gummo gillar detta.
  11. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Läderfett. Jag är inte så petig tar nåt ofärgat ur skolådan:)

12. Jonasee
    Trådstartare

Jonasee Torpare

Ok. Tack!

Gummo gillar detta.