• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Återfukta NOS läderarmband

Jonasee

Breitling
Mitt första inlägg handlar om återfuktning av ett gammalt läderarmband. Jag hittade ingen tråd som jag tyckte detta passade under men Mod kan gärna flytta inlägget om jag feltolkat.

Jag köpte en Omega geneve dynamic med tillhörande orginalband från 70-talet. Bandet, som enl säljaren är 100 % läder, är i fint skick men något stelt och jag funderar på hur jag ska återfukta lädret så att det blir funktionsdugligt.

Jag har ett stort skointresse och min första tanke var att använda Saphirs Dubbin Graise eller eller Renovateur. Dock vill jag förhöra mig om vad som är det vanligaste/bästa sättet att ta hand om gammalt intorkat läder.

Mvh
Jonas
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Välkommen Jonas! Släng upp en bild på bandet. Fett å wax påverkar ju färgen beroende på hur det ser ut. Testa å smeta på lite under keepern så ser du hur det påverkar looken. Är det nos å ska så förbli, stuva undan det å släng på nåt som du kan slita på å använda. För mig är läderband förbrukningsvaror :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Välkommen Jonas! Släng upp en bild på bandet. Fett å wax påverkar ju färgen beroende på hur det ser ut. Testa å smeta på lite under keepern så ser du hur det påverkar looken. Är det nos å ska så förbli, stuva undan det å släng på nåt som du kan slita på å använda. För mig är läderband förbrukningsvaror :)


Fast Geneve Dynamic är väl en sådan där med specialanpassade band (fast det kanske går att köra generic)?
 

Onelund

Rolex
Om jag inte missminner mig så återfettade jag ett gammalt bundband med ett regular fett som används till Graningekängorna, det fick dock fyllas på då bandet "sög" i sig en hel del.

Testa på någon del som Gummi säger.
 

Jonasee

Breitling
Tack!


Och tack för de många svaren.

Jag får helt enkelt ta och skaffa mig replikerat band istället. Jag tänkte att NOS-läder inte hade något speciellt värde eftersom det är en produkt som slits. Nåväl, tur att jag frågade er :).

En bild kommer upp senare när jag kommer hem. Bandet är mörkblått, en något mörkare nyans förändrar kanske inte utseendet särskilt mycket då.

När ni skriver fett och vax vilken specifik produkt syftar ni på?
 
Topp