• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Återmontera plastglas?

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Tjena,

Det gamla plastglaset på min coola gamla Mondia kronograf lossnade häromdagen.
Hur fäster man det igen på vettigt sätt? Den är ju inte direkt vattentät, så nå´n packning att tala om satt inte under glaset.

Var in till den lokala urmakaren & han menade på att "Så kan det bli med gamla plastglas. De krymper lite & sen så lossnar dom..."

Jag undrade om han inte kunde limma fast det med nå´t passande lim, men det ville han inte med risk för att limmet via kapiläreffekten skulle kunna dra sig in i verket. Å det skulle ju inte vara så bra, det fattar tom. jag... :rolleyes:
Chansen att hitta ett nytt, lagom doomat glas till den här gamlingen känns inte så troligt heller...

Tips på hur man går tillväga?

Lite bilder:









 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Känner en urmakare som kanske kan fixa, dimensioner på glaset? kan kolla med honom nästa gång jag åker dit.

Nytt glas, alltså?
Schysst!

Det mäter ca. 36 mm. i ytterkant av godset & är knappa 6 mm. högt.
En liten avfasning på insidan (som är j-ligt svår att fånga på bild... Men kul att få använda macro-objektivet! ;)







 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Nytt glas, alltså?
Schysst!

Det mäter ca. 36 mm. i ytterkant av godset & är knappa 6 mm. högt.
En liten avfasning på insidan (som är j-ligt svår att fånga på bild... Men kul att få använda macro-objektivet! ;)









Japp nytt glas, han ska fixa en till brorsans top time, kan kolla om han kan fixa en till dig, men kan inte garantera något.
Ska dit nästa vecka på fredag, återkommer.
 

plattfot

Rolex
Lustigt att din urmakare hade tänkt montera (med lim) glaset medan verket sitter i. Onödigt riskfyllt.

Glaset är kanske monterat av någon som inte hade tillgång till det rätta utan tog ett lite för litet och limmade fast det. Tror inte rätt glas skall behöva limmas i ditt fall.
Se till att mäta insidan på boetten isf. det troligen felaktiga glaset innan du beställer ett nytt, alternativt gå till en urmakare som inte tar till limtuben när glaset skall monteras och be denna beställa ett glas.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Lustigt att din urmakare hade tänkt montera (med lim) glaset medan verket sitter i. Onödigt riskfyllt.

Glaset är kanske monterat av någon som inte hade tillgång till det rätta utan tog ett lite för litet och limmade fast det. Tror inte rätt glas skall behöva limmas i ditt fall.
Se till att mäta insidan på boetten isf. det troligen felaktiga glaset innan du beställer ett nytt, alternativt gå till en urmakare som inte tar till limtuben när glaset skall monteras och be denna beställa ett glas.

Det var inte han som föreslog lim, utan jag i min okunnighet... Vet inte om det är limmat innan.

Men han var inte så sugen på att hjälpa till i vilket fall... Men visst låter det väl som en god plan att ta ur verket innan man (ev.) tar till limmet. :p

Jag tar å mäter insidan på boetten imorr´n, så får vi se om herr Myagis kontakt kan hitta ett passande glas.
 
Topp