Laddar...
Klockor och Urmakeri hos Klockmaster-Stockholm

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Önskar tips på Seiko dykare

Diskussion i 'Kobra Kai' startad av cab, 12 september 2012.

1. cab
    Trådstartare

cab Friends of KS

Är sugen att testa en Seiko (igen), trejde gången gillt?

Har provat 2 st tidigare och de kom knappt ur lådan innan jag sålde dem. Först en ny minimonster och sen en vintage 6139-7002 som jag sålde igår via forumet.

Nu är jag ute efter en fin dykare gärna lite äldre som kan få hänga med när de andra klockor känns lite för fina.

Jag gillar 6309-7040 men tror den kommer bli för stor på min klena handleder och är inte sugen på en vanlig monster.

Så har ni Seiko experter där ute några trevliga tips på alternativ och posta gärna bilder :)

2. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    55 Fathoms kanske? Ingen erfarenhet av den men den är populär.

3. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Det beror mycket på hur mycket du vill lägga ut, men vad jag förstår så vill du ha något kvalitativt men samtidigt hålla dig på en relativt låg prisnivå. Där skulle jag nog kollat in Seiko Sumo, svart eller blå urtavla (ref SBDC001/003) och en sak som är kul med Sumo är att den är ganska "vintage aktig" till designen.
    [​IMG][​IMG]

4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    De äldre modellerna (sent 70-tidigt 80-tal) är ju stora, vilket även monstern är. Tror du skulle gillar skx007 -an, alternativt en liknande skx-modell. -Det finns ju några olika versioner.

Själv har jag svårt för att skx007an inte har en silverkant runt lyspastan. Jag tycker det ser billigt ut, så jag köpte en skx171 (annan urtavla, men annars identisk) och bytte ut vridringen till en från en skx007. Den är inte särskilt stor heller. 42mm, vilket är ganska lagom. 6309-7040 är ju större, men sitter ändå bra på handleden på grund av sin form, vilket även sumon gör. Sumon kostar ju däremot mycket mer än en skx.

Slänger upp två bilder på min dykar-Seiko-trio.

Såhär ser skx171an ut original:

5. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Har du testat eller kollat in 6309-7290? Liknar SKX, men med annan tavla, och en lite äldre modell, men hyfsat smäcker, och inte lika otymplig/fläskig som 7040.

/ TF

6. Ricrob

Ricrob Friherre

Tycker SKX009K2 är överlägsen! Cool och toolig men ändå med inslag av bling och färg! Kanske för stor men den känns väldigt smidig på jubilee och du hittar dem ibland för under tusingen.

7. Rossi

Rossi Präst

Var någonstans hittar man en Sumo lämpligast? Verkar krångligt att beställa ifrån Japan.

8. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Där brukar "the big three" rekommenderas - Chino watch, Higuchi inc och Seiya Japan. Tyvärr säljs dom bara i Japan då det handlar om en JDM modell. Visst en och annan kan dyka upp på blocket, men billigare blir det inte tyvärr.

9. cab
    Trådstartare

cab Friends of KS

Tack för alla tips måste kolla runt på alla modeller nu, tanken är att den ska vara billig också.

Gillade verkligen din lilla modd av skx171.

Säg gärna till om ni har något roligt att sälja också.

10. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Hittade en bild på tre Seikos jag hade tidigare, slänger upp den som ref! :)

Det är en skx007 (på oyster), skx031 (på oyster) och en sån där jag aldrig kommer ihåg vilken ref det är... :)

11. cab
    Trådstartare

cab Friends of KS

Någon som vet var man kan få tag på en Seiko SKX171? Hittade ingen via de stora kanalerna iaf.

12. yonsson

Från:
    GBG
    creationwatches.com säljer 171an billigt just nu. Cirka 1200kr med frakt. Det tog 2 dygn att få hem klockor av creation förra veckan för mig via Fedex. Utan tullavgifter dessutom. Skriver du ett meddelande när du gör beställningen och frågar om han kan märka paketet som gift med lågt värde, så brukar han göra det.

Edit: Direktlänk: http://www.creationwatches.com/products ... rrency=SEK

Här finns inlägg, men vridringarna verkar vara slut som för tillfället.
    http://www.10watches.com

För att få vridring snabbt, maila: yobokies@yahoo.com.hk
    och säg att du vill ha en skx-bezel.

13. yonsson

Från:
    GBG
    Det finns en säljare på tradera som säljer de billigt. Har använt honom flera gånger utan problem. Han garanterar dessutom att det blir tullfritt.

paradis gillar detta.
  14. cab
    Trådstartare

cab Friends of KS

Stort tack! :p

15. cab
    Trådstartare

cab Friends of KS

Nu är en SKX171 på väg in, sen blir det beställa en vridring och ett isofrane =)

Tycker orginal gummit ser lite billigt ut eller funkar det?

16. Rossi

Rossi Präst

Säger samma sak som cab; stort tack för bra länktips. Här ska beställas!:)

17. yonsson

Från:
    GBG
    Funkar och funkar. Det är ju inte optimalt direkt. Kan rekommendera detta till skx'en:

Time Factors Retro Strap in Polyurethane
    http://timefactors.com/rubber.htm
    22mm flat. Jag har den andra versionen till min sumo. Den versionen jag har är väldigt tjock vid fästena, så det blir nog bättre med "flat version" på skx'en. Gummit är mjukt, lite töjbart, snyggt och sxtremt bekvämt enligt mig, men det är som sagt mjukt, så det är en smaksak.

Edit: -Inga problem pojkar. Hjälper er gärna att fylla klocklådorna. Hoppas ni blir nöjda, vilket ni säkert blir.

18. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Vad blev det!?

19. cab
    Trådstartare

cab Friends of KS

Bra bump sådär 3 år senare :) Det blev iaf en SKX171 som är såld sen länge. Den blev också tyvärr mest kvar i lådan. Suget på en Seiko beater börjar dock smyga sig på igen..

Forsberg gillar detta.
  20. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Haha, kunde inte hålla mig när tråden aldrig avslutades... :)
    Kör på en MM300 beggad. Runt 10k beroende på skick, tillbehör osv.

Seikosthlm och cab gillar detta.
  21. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
    Sumo eller MM300. Räds inte av storleken. Jag har också hyfsat smala handleder. De bärs inte särskilt stort för sina siffermått.

22. Psykel

Psykel Präst

Från:
    Sollentuna
    Sumo är bästmo! Bärs betydligt mindre än måtten säger. Min ser nästan pluttig ut i jämförelse med min Certina DS Action, som enligt uppgift ska vara ca 2mm mindre.
    Sjukt mycket klocka för pengarna.

Edit: vad är en tråd utan bilder? Här är min, på somrigt nato. Notera att detta är den blå Sumon, som ser svart ut i vissa ljus. Älskar djupet i den blå färgen!
    image.jpeg

spammerstakeahike gillar detta.
  23. spammerstakeahike

spammerstakeahike Bonde

Jäkligt snygg skx171 modd!!

24. Norra

Norra Borgare

SKX är ju givet tycker jag. Jag har själv en SKX013, dvs mer eller mindre en SKX007 fast 38mm, skön storlek. Du kan antingen köpa en äldre SKX eller en ny SKX och "göra" den äldre ;)