• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Önskar tips på Seiko dykare

cab

Audemars
2-Faktor
Är sugen att testa en Seiko (igen), trejde gången gillt?

Har provat 2 st tidigare och de kom knappt ur lådan innan jag sålde dem. Först en ny minimonster och sen en vintage 6139-7002 som jag sålde igår via forumet.

Nu är jag ute efter en fin dykare gärna lite äldre som kan få hänga med när de andra klockor känns lite för fina.

Jag gillar 6309-7040 men tror den kommer bli för stor på min klena handleder och är inte sugen på en vanlig monster.


Så har ni Seiko experter där ute några trevliga tips på alternativ och posta gärna bilder :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Det beror mycket på hur mycket du vill lägga ut, men vad jag förstår så vill du ha något kvalitativt men samtidigt hålla dig på en relativt låg prisnivå. Där skulle jag nog kollat in Seiko Sumo, svart eller blå urtavla (ref SBDC001/003) och en sak som är kul med Sumo är att den är ganska "vintage aktig" till designen.
hure7u2u.jpg
byjata2y.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De äldre modellerna (sent 70-tidigt 80-tal) är ju stora, vilket även monstern är. Tror du skulle gillar skx007 -an, alternativt en liknande skx-modell. -Det finns ju några olika versioner.

Själv har jag svårt för att skx007an inte har en silverkant runt lyspastan. Jag tycker det ser billigt ut, så jag köpte en skx171 (annan urtavla, men annars identisk) och bytte ut vridringen till en från en skx007. Den är inte särskilt stor heller. 42mm, vilket är ganska lagom. 6309-7040 är ju större, men sitter ändå bra på handleden på grund av sin form, vilket även sumon gör. Sumon kostar ju däremot mycket mer än en skx.

Slänger upp två bilder på min dykar-Seiko-trio.

Seikox3-1-1.jpg

Seikox3-5.jpg


Såhär ser skx171an ut original:
skx171-5.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har du testat eller kollat in 6309-7290? Liknar SKX, men med annan tavla, och en lite äldre modell, men hyfsat smäcker, och inte lika otymplig/fläskig som 7040.

/ TF
 

Ricrob

Patek
Tycker SKX009K2 är överlägsen! Cool och toolig men ändå med inslag av bling och färg! Kanske för stor men den känns väldigt smidig på jubilee och du hittar dem ibland för under tusingen.
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
80talisten skrev:
Det beror mycket på hur mycket du vill lägga ut, men vad jag förstår så vill du ha något kvalitativt men samtidigt hålla dig på en relativt låg prisnivå. Där skulle jag nog kollat in Seiko Sumo, svart eller blå urtavla (ref SBDC001/003) och en sak som är kul med Sumo är att den är ganska "vintage aktig" till designen.
hure7u2u.jpg
byjata2y.jpg

Var någonstans hittar man en Sumo lämpligast? Verkar krångligt att beställa ifrån Japan.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Rossi skrev:
Var någonstans hittar man en Sumo lämpligast? Verkar krångligt att beställa ifrån Japan.

Där brukar "the big three" rekommenderas - Chino watch, Higuchi inc och Seiya Japan. Tyvärr säljs dom bara i Japan då det handlar om en JDM modell. Visst en och annan kan dyka upp på blocket, men billigare blir det inte tyvärr.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Tack för alla tips måste kolla runt på alla modeller nu, tanken är att den ska vara billig också.

Gillade verkligen din lilla modd av skx171.

Säg gärna till om ni har något roligt att sälja också.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hittade en bild på tre Seikos jag hade tidigare, slänger upp den som ref! :)

seiko3_1.jpg


Det är en skx007 (på oyster), skx031 (på oyster) och en sån där jag aldrig kommer ihåg vilken ref det är... :)
 

cab

Audemars
2-Faktor
Någon som vet var man kan få tag på en Seiko SKX171? Hittade ingen via de stora kanalerna iaf.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
creationwatches.com säljer 171an billigt just nu. Cirka 1200kr med frakt. Det tog 2 dygn att få hem klockor av creation förra veckan för mig via Fedex. Utan tullavgifter dessutom. Skriver du ett meddelande när du gör beställningen och frågar om han kan märka paketet som gift med lågt värde, så brukar han göra det.

Edit: Direktlänk: http://www.creationwatches.com/products ... rrency=SEK

Här finns inlägg, men vridringarna verkar vara slut som för tillfället.
http://www.10watches.com

För att få vridring snabbt, maila: [email protected]
och säg att du vill ha en skx-bezel.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rossi skrev:
Var någonstans hittar man en Sumo lämpligast? Verkar krångligt att beställa ifrån Japan.

Det finns en säljare på tradera som säljer de billigt. Har använt honom flera gånger utan problem. Han garanterar dessutom att det blir tullfritt.
 

cab

Audemars
2-Faktor
yonsson skrev:
creationwatches.com säljer 171an billigt just nu. Cirka 1200kr med frakt. Det tog 2 dygn att få hem klockor av creation förra veckan för mig via Fedex. Utan tullavgifter dessutom. Skriver du ett meddelande när du gör beställningen och frågar om han kan märka paketet som gift med lågt värde, så brukar han göra det.

Edit: Direktlänk: http://www.creationwatches.com/products ... rrency=SEK

Här finns inlägg, men vridringarna verkar vara slut som för tillfället.
http://www.10watches.com

För att få vridring snabbt, maila: [email protected]
och säg att du vill ha en skx-bezel.

Stort tack! :p
 

cab

Audemars
2-Faktor
Nu är en SKX171 på väg in, sen blir det beställa en vridring och ett isofrane =)

Tycker orginal gummit ser lite billigt ut eller funkar det?
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
yonsson skrev:
creationwatches.com säljer 171an billigt just nu. Cirka 1200kr med frakt. Det tog 2 dygn att få hem klockor av creation förra veckan för mig via Fedex. Utan tullavgifter dessutom. Skriver du ett meddelande när du gör beställningen och frågar om han kan märka paketet som gift med lågt värde, så brukar han göra det.

Edit: Direktlänk: http://www.creationwatches.com/products ... rrency=SEK

Här finns inlägg, men vridringarna verkar vara slut som för tillfället.
http://www.10watches.com

För att få vridring snabbt, maila: [email protected]
och säg att du vill ha en skx-bezel.


Säger samma sak som cab; stort tack för bra länktips. Här ska beställas!:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
cab skrev:
Nu är en SKX171 på väg in, sen blir det beställa en vridring och ett isofrane =)

Tycker orginal gummit ser lite billigt ut eller funkar det?

Funkar och funkar. Det är ju inte optimalt direkt. Kan rekommendera detta till skx'en:

Time Factors Retro Strap in Polyurethane
http://timefactors.com/rubber.htm
22mm flat. Jag har den andra versionen till min sumo. Den versionen jag har är väldigt tjock vid fästena, så det blir nog bättre med "flat version" på skx'en. Gummit är mjukt, lite töjbart, snyggt och sxtremt bekvämt enligt mig, men det är som sagt mjukt, så det är en smaksak.

Edit: -Inga problem pojkar. Hjälper er gärna att fylla klocklådorna. Hoppas ni blir nöjda, vilket ni säkert blir.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Är sugen att testa en Seiko (igen), trejde gången gillt?

Har provat 2 st tidigare och de kom knappt ur lådan innan jag sålde dem. Först en ny minimonster och sen en vintage 6139-7002 som jag sålde igår via forumet.

Nu är jag ute efter en fin dykare gärna lite äldre som kan få hänga med när de andra klockor känns lite för fina.

Jag gillar 6309-7040 men tror den kommer bli för stor på min klena handleder och är inte sugen på en vanlig monster.


Så har ni Seiko experter där ute några trevliga tips på alternativ och posta gärna bilder :)
Vad blev det!?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Sumo eller MM300. Räds inte av storleken. Jag har också hyfsat smala handleder. De bärs inte särskilt stort för sina siffermått.
 

Psykel

Patek
Sumo är bästmo! Bärs betydligt mindre än måtten säger. Min ser nästan pluttig ut i jämförelse med min Certina DS Action, som enligt uppgift ska vara ca 2mm mindre.
Sjukt mycket klocka för pengarna.

Edit: vad är en tråd utan bilder? Här är min, på somrigt nato. Notera att detta är den blå Sumon, som ser svart ut i vissa ljus. Älskar djupet i den blå färgen!
image.jpeg
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
De äldre modellerna (sent 70-tidigt 80-tal) är ju stora, vilket även monstern är. Tror du skulle gillar skx007 -an, alternativt en liknande skx-modell. -Det finns ju några olika versioner.

Själv har jag svårt för att skx007an inte har en silverkant runt lyspastan. Jag tycker det ser billigt ut, så jag köpte en skx171 (annan urtavla, men annars identisk) och bytte ut vridringen till en från en skx007. Den är inte särskilt stor heller. 42mm, vilket är ganska lagom. 6309-7040 är ju större, men sitter ändå bra på handleden på grund av sin form, vilket även sumon gör. Sumon kostar ju däremot mycket mer än en skx.

Slänger upp två bilder på min dykar-Seiko-trio.

Såhär ser skx171an ut original:

Jäkligt snygg skx171 modd!!
 

Norra

Panerai
SKX är ju givet tycker jag. Jag har själv en SKX013, dvs mer eller mindre en SKX007 fast 38mm, skön storlek. Du kan antingen köpa en äldre SKX eller en ny SKX och "göra" den äldre ;)
 
Topp