• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Öppna boetter

nordstrandt

Breitling
Jag skulle vilja höra lite om folks erfarenheter av och tips på att öppna olika boetter - bla på Rolex och dyrare klockor.
Vågar ni göra det själva? Finns det klockor som man under inga omständigheter öppnar på egen hand?
Vilka standardverktyg har ni? Finns det något prisvärt universalverktyg?
hej hej
 
Jag har två "vanliga" boettöppnare av kina-kvalitét, av denna modell som finns på bla. kjell o co. Funkar till de flesta moderna och äldre klockor med "vanligt" boettlock.

http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/specialverktyg/boettoppnare-p48329
1

Sedan har jag även en "kniv" för bakboetter som pressas på.

En typ av boett som jag inte skulle försöka mig på att öppna är Rolex (utan riktigt verktyg) och vissa som jag hört ska öppnas med tryckluft genom boettuben, det låter meckigt :p
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag kör faktiskt med en avsågad studsboll idag (har även jaxa och boettkniv) och det funkar helt ok. Jag tror dock att de här är bättre, och vad får man betala för en större studsboll? I alla fall säkert minst det dubbla! :p
 

Minuteman

Rolex
Innan jag skaffade en boettöppnare använde jag mig av silvertejp.
Linda lite silvertejp ett varv runt pekfingret med den klibbiga sidan utåt, och fäst på boettlocket. Vrid med fingret.
Funkade i 9 fall av 10.:)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag skulle inte öppna något dyrare med ett Jaxa- verktyg från Kina. Risken att slinta är stor. Sen kan man ju i och för sig "maskera" på olika sätt.

Tänk på att det kan behövas ett trycktest för att säkerställa att klockan är tät efter att du stängt den igen ..


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Sportster

Omega
Vill man få upp friktionen på en godtyckligt vald gummiboll från leksaksaffären så kan jag rekommendera att rugga upp den mot ett fint våtslippapper. Lyckades förvandla en gammal torr kattleksaksboll till ett boettöppnarverktyg på detta sett en desperat klockpillarkväll.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag har sett nånstans men kan inte hitta det . Typ vakuum . Nu när det kommit på tal ska jag leta lite mer .


Vore ju grymt! Trött på att superlimma alla gamla mögel man får hem som inte varit öppnade på 30 år. Speciellt de som har stjärnformad eller oktagonformad bakboett... :shifty:

Vill man få upp friktionen på en godtyckligt vald gummiboll från leksaksaffären så kan jag rekommendera att rugga upp den mot ett fint våtslippapper. Lyckades förvandla en gammal torr kattleksaksboll till ett boettöppnarverktyg på detta sett en desperat klockpillarkväll.

Jo, jag gör så jag med... Men ibland sitter de bara föör hårt! :)
 

rogart-63

Patek
Vore ju grymt! Trött på att superlimma alla gamla mögel man får hem som inte varit öppnade på 30 år. Speciellt de som har stjärnformad eller oktagonformad bakboett... :shifty:



Jo, jag gör så jag med... Men ibland sitter de bara föör hårt! :)

Är nog denna jag sett .Kostar plenty .Man skulle önska att det fanns nåt billigare alternativ.Plus att man nog måste ha en vakuumpump att koppla till . .https://www.cousinsuk.com/catalog/t...ners/case-back-tool-bergeon-5700-suction-dies
 

rogart-63

Patek

Minuteman

Rolex
Testa och återkom. Den där låg ju i en betydligt attraktivare prisklass! ;)

Eller den här kanske är ännu bättre?
http://www.clasohlson.com/se/Krok-VacLoc/Pr312677000
VacLoc/Pr312676000
Funderade dock på den här .Undrar hur stor den är .Den ska funka att sätta på kakel och skruva upp ett typ vakuum i sugproppen .Får kolla om det skulle funka nån dag när jag är på classe .http://www.clasohlson.com/se/Krok-VacLoc/Pr312676000
Har sådana hemma för att fästa krokar på duschväggen (glas). Fäster som 17 där, men tror de är lite för stora för att fästa bra på ett boettlock.

Edit: Reser just nu, annars hade jag testat och avlagt rapport.
 

Nisus

Omega
Dom är antagligen av ojämn kvalitet. (Indiska) Min funkar kanon. Har fått upp de trögaste lock med den. Den är dessutom snabb jobbad. Bergeon gör en liknande som kostar 10 £ mer. Dessutom bra att ha med på loppisar för att kolla verk. Får plats i fickan till skillnad från boll :)
 
Topp