• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Öppna boettlocket

B

Banankontakt

Guest
Vad behöver jag för verktyg för att öppna boettlocket på denna gammla certina. Någon har försökt tidigare och repat den rejält som ni kan se.


WP_20150825_19_38_50_Pro.jpg
WP_20150825_19_35_45_Pro.jpg
 
B

Banankontakt

Guest
Klockan har förmodligen aldrig servats och har ett väldigt metalliskt tickande. Låter klockor väldigt olika eller kan det bero på att den är i dåligt skick och snart ger upp.
All info ni sitter på tar jag gärna del av :) upskattat årsmodell o.s.v. Det enda jag vet är att det är en certina som legat i en brun papperspåse i massa år.
 
B

Banankontakt

Guest
Hej, stort tack för hjälpen och engagemanget i frågan. Jag uppskattar det mycket!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jaxa-nyckel brukar de kallas. Annars brukar ett par varv silvertejp (med klistriga sidan utåt) lindade runt 2 fingrar fungera fint många gånger... :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Förstod att det även skulle finnas specialknep för detta, väntade bara på det första :)
Men en boettöppnare/jaxa-nyckel kan ju vara bra att hitta så det blir nog att shoppa lite.
Har även vid specialfall, superlimmat fast en skruvmejsel eller mutter för att få upp boettlock. Funkar också fint men då måste boettlocket och skruvmejseln/muttern ligga i acceton ett par timmar efteråt för att superlimmet ska släppa. :D
 
Topp