• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Öppna den här boetten

qniven

Breitling
Köpte en Curren i hopp om att den skulle funka några dagar, den höll tills jag kom hem från posten.
Visarna är lösa så de fastnar. Därför tänkte jag ta tillfället i akt att prova på lite reparation (första gången).
Men nu har jag grävt genom hela internet utan några svar.

Det är ett baklock utan något jack för att kunna bända upp det (snap off). Har försökt komma till men finns inget att få tag i alls.
Den har heller inga ingraveringar så det går inte att öppna med en sån där boettöppnare.

Vad tror ni? Hur ska jag öppna den?

Tacksam för all hjälp!
 

Bilagor

  • IMG_20150519_173350.jpg
    IMG_20150519_173350.jpg
    128 KB · Visningar: 214

qniven

Breitling
Du bör ha en skåra,mellan bakboett(locket) och boetten, för jag tror inte det är en monocoqe boett.

Jag har undersökt den med ögon och med vassa föremål för att se eller känna om det är någonstans jag kan få fäste så det kan bändas upp. Jag hittar ingenting. Kan det vara så att det bara inte går? Att konstruktionen inte tillåter att man tar av det utan att ha sönder det?
 

Exxet

Rolex
Hoppas jag inte trampar nån på tårna, såvitt jag vet så är det väl en 10 $ klocka och tillverkaren kanske inte bemödar sig med att göra ett uttag för en boettkniv, tror enda sättet att få loss bakboetten är spänna fast klockan i en sk boetthållare och sätta den i ett skruvstycke, sedan med en smal vass kniv lr dylikt och med en liten hammare lite försiktigt försöka knacka loss boetten. Jag har fått göra så på ett antal, och att det blir lite märken får man nog leva med, och jag tror inte det är en chronometer, och visst är datumvisaren påmålad lr ditlimmad? hoppas du får upp den i a f.

MVH.
 

qniven

Breitling
Haha
Hoppas jag inte trampar nån på tårna, såvitt jag vet så är det väl en 10 $ klocka och tillverkaren kanske inte bemödar sig med att göra ett uttag för en boettkniv, tror enda sättet att få loss bakboetten är spänna fast klockan i en sk boetthållare och sätta den i ett skruvstycke, sedan med en smal vass kniv lr dylikt och med en liten hammare lite försiktigt försöka knacka loss boetten. Jag har fått göra så på ett antal, och att det blir lite märken får man nog leva med, och jag tror inte det är en chronometer, och visst är datumvisaren påmålad lr ditlimmad? hoppas du får upp den i a f.

MVH.

Haha nej inga tår trampade. Köpte den för 43:- och datumvisaren är ditmålad. Var nyfiken på om den faktiskt skulle hålla alls. Sen när den inte gjorde det så tyckte jag det var ett ypperligt tillfälle att meka lite med något som inte kostat mig mer än motsvarande en meny på McDonalds :)
Tack för svaret. Jag får helt enkelt börja ta i med hårdhandskarna nu. :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Haha

Haha nej inga tår trampade. Köpte den för 43:- och datumvisaren är ditmålad. Var nyfiken på om den faktiskt skulle hålla alls. Sen när den inte gjorde det så tyckte jag det var ett ypperligt tillfälle att meka lite med något som inte kostat mig mer än motsvarande en meny på McDonalds :)
Tack för svaret. Jag får helt enkelt börja ta i med hårdhandskarna nu. :)

"Motsvarande en meny på McDonalds"... 43kr... Marty McFly, är det du? ;)

Kommer iofs ihåg när Big Mac & Co kostade 39kr - men det var inte precis igår!
 

qniven

Breitling
"Motsvarande en meny på McDonalds"... 43kr... Marty McFly, är det du? ;)

Kommer iofs ihåg när Big Mac & Co kostade 39kr - men det var inte precis igår!

Var ett tag sen jag gjorde ett besök. Får jag inte ens en lite frukostmeny för mina pengar??
För det verkar som jag får tillbaka pengarna för klockan nu pga trasig. Så kanske får rusa ner och köpa lite mat.
 

qniven

Breitling
Kan meddela att jag fått upp locket på boetten (på min numera gratisklocka). Vi ska nog inte gå in på hur, men ser detta enbart som en process i lärandet kring hur jag lagar klockor. Nu återstår antagligen bara att jag måste köpa mig lite verktyg för att se om jag kan ta loss och sätta tillbaks visarna så de inte är så lösa.

Tack för all hjälp!
 
Topp