• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Öppnar ett paket GP

Diogenes

Cartier
Mina vänner, låt mig få presentera ett paket:
DSCN1458.JPG


Låt mig få fresta med ett "paket i paketet" samt en personlig hälsning:
DSCN1460.JPG


Därefter ett fodral innehållandes en klocka som hjälper mig med både tid, datum och veckodag:
DSCN1462.JPG


Okej, innan vi går vidare kan jag redan nu nämna att fodralet innehåller en Girard Perregaux; en tillverkare som jag tycker ha kommit i alltför mycket skymundan här i vintagedelen (hur kan det komma sig?). Girard Perregaux är inte bara ett härligt klingande namn, de har också varit en stark bidragande faktor till utvecklingen av våra armbandsur. Låt oss kort gå igenom deras historia innan vi tittar på mitt exemplar.

Redan år 1791 skapade urmakaren Jean Francois Bautte sina första mästerverk och blev snabbt känd. Med hjälp av frigjort kapital kunde han därför tidigt sammankoppla de yrkeskategorier som krävdes i skapandet av en klocka (fickur) genom att köpa sig en lokal där dessa kunde samlas under ett å samma tak. Detta var därför ett första steg i effektiviseringens riktning.
Jean Francois Bautte.jpg


År 1852 grundar urmakaren Constant Girard "Girard & Cie Firm" i La Chaux-de-Fonds. Här är det lätt att tro att kärlek skall sätta köppar i hjulet för den obotliga besattheten av det mekaniska men så icke i detta fall. Girard finner en förtjusande kvinna vid namn Marie Perregaux som han hastigt gifter sig med år 1854 eftersom de tycks vara ämnade för varann - båda är nämligen besatta av samma sak; inte varandra utan urverket. Visserligen var inte Marie urmakare men hon är tillsammans med Constant grundare till GIRARD - PERREGAUX.

Girard Perregaux utvecklade ganska tidigt armbandsuret och gjorde redan under 1880-talet 2000 klockor till tyska marinen, beställda av kejsar Wilhelm I. Denna "beställning" anses vara världens första "mass-"producerade armbandsklocka. Återigen gick GP i bräschen för något som sedermera kom att bli en giltig verklighet för alla i branschen.

Kaiser Wilhelm watch.png



Men hur var det då med Jean Francois Bautte? Jo, år 1906 tog Constant Girard-Gallet över Bauttes verksamhet och placerade denna i Girard-Perregaux & Cie. Nu kunde företaget också skryta med att deras tillverkning sträcker sig ända tillbaka till 1700-talet.

Nästa stora inovation (i min mening, skall tilläggas) sker år 1966 när GP utvecklar sina urverk ytterligare, nu till 36.000 bph - vilket också leder in oss till min klocka. Klockan jag köpt är från tiden och är egentligen en day-date. Med risk för att reta upp en å annan så måste jag här erkänna att jag alltid gillat funktionen med day-date men alltid haft en större avsmak för Rolex day-date. Fråga mig inte varför, men det personifierar för mycket bilhandlare i min mening. Jag vill vara lite mer "jazz":

Sidney Bechet.jpg


Jag har visserligen inte köpt Sidney Bechet's favoritmodell utan istället en Gyrodate. Ni som läser Hodinkee såg den säkert under "Bring a loupe" när den presenterades hos en handlare i England. Jag har länge letat efter denna modell så det var bara att blunda och köra!

DSCN1465.JPG


Girard-Perregaux Gyrodate lanserades under mitten av 60-talet. Den har ett roterade bezel som hjälper dig att hålla koll på både veckodag och datum. Allt handlar egentligen om simpel matematik och exceptionell ingenjörskonst.

GP skala.jpg

Klockan drivs av ett högklassiskt, chronometercertifierat cal. 42.1 på 36,000 bph, har originalkronan kvar samt både läderrem och buckle. Det som egentligen saknas är boxen. Bezelen har en ett märke kl. 1 och glaset har en mindre repa men det gör mig egentligen inget nu när jag har en day-date som är mer jazz än bilhandlare. Jag gillar den!

DSCN1472.JPG


DSCN1463.JPG


DSCN1470.JPG


DSCN1468.JPG
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Riktigt läcker, och vilket skick! Försökt köpa en Breitling med samma dagskala, vet du vem som var först med denna funktion?
 

Calle med C

Panerai
Grattis till en både snygg och ball klocka!

Jag måste nästan sluta hänga på KS. Det här går inte. Jag kommer bli klockvärldens motsvarighet till "cat lady" snart. Listan bara växer och växer på klockor jag vill ha.
 

Diogenes

Cartier
Riktigt läcker, och vilket skick! Försökt köpa en Breitling med samma dagskala, vet du vem som var först med denna funktion?
Jag vet faktiskt inte vem som var först men tänkte att jag skulle gräva lite djupare i det där för att se om jag kan finna svar. Vilken Breitlingmodell är det som har sådan? Vet du om det finns fler märken som kört med samma lösning?
 
Topp