Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Överlag dålig lyspasta!? Omega Seamaster

Diskussion i 'Diskussion' startad av newstick00, 8 december 2014.

1. newstick00
    Trådstartare

newstick00 Bonde

Hej!

Jag är inne på min andra Omega Seamaster, denna gången en nyare Planet Ocean. Om man jämför med betydligt billigare klockor, som exempelvis Seiko Scuba (sumo), så spelar dessa klockor i två vitt skilda ligor när är det kommer till lyspasta, Omegan i den sämre.

Hur kommer detta sig, kan det vara ett medvetet val av Omega att ha det lite mer diskret eller är lyspasta inte Omegas grej? Reflektioner?

// Newstick00.

Savagear114 gillar detta.
  2. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Har haft 2 planet ocean och 2 Sumo. Visst lyser Seikon bra men nog lyser PO även den som en sol!
    Vad är det för ålder på klockorna du jämför?

3. newstick00
    Trådstartare

newstick00 Bonde

Både Seikon och POn är från iår. Jag kan tycka att Omegan har ett mer hållbart ljus som håller i sig längre vilket är fördelaktigt på exempelvis natten. Men att Seikon lyser bra mycket intensivare fast under en kortare period.

4. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Seiko är väl kända för sin lysmassa och bland de mest framstående på området? yonsson kan nog berätta om det stämmer.

yonsson och Savagear114 gillar detta.
  5. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Håller med angående Seiko, lyser ju sjukt starkt när man laddar upp och kollar!

6. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Seiko behöver man knappt ens ladda upp för att det skall blända en!

7. Poppe

Poppe Friends of KS

Från:
    Varberg
    Även jag kan instämma att seikon är mer lämpad för lumeshots kontra min hydro. Dom kan japsarna

8. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det är väl viktigast att lumen lyser länge än starkt efter belyst? Vid dykning på djupet eller dålig sikt eller i mörker i allmänhet?
    De Omega jag har har fantastiskt lume jämförelsevis i min samling. Jag har bla den äldre POn, men den är superb. Svårt att tro att den nya är sämre. Jag har inte testat på Seiko, så jag skall inte uttala mig där.

9. hollow123

hollow123 Biskop

Från:
    Göteborg
    Min 2254.50's lume är ett kärnkraftverk grym lume. Däremot min skx009 inte riktigt samma längd på lumen. Bra tryck efter blivit belyst, men vaknar jag mitt i natten vinner Omegan lätt

10. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Har haft 4 olika PO och de är bland det bästa jag haft lume mässigt. Lyser skarpt och länge. Alla mina har varit av den nya sortens lume som finns i 8500 cal.

yonsson och Isodor gillar detta.
  11. newstick00
    Trådstartare

newstick00 Bonde

Jo det har du iofs rätt i!

Tanken slog mig bara då Sumon verkligen är ett kärnkraftsverk direkt efter belysning.

12. Chuck

Chuck Friends of KS

Hur lång tid är ett dyk normalt sett? Tror att sjukt stark Lume närmaste timmen är fördelaktigare än svagare under lång tid. Fördedrar dock det sistnämnda :)

13. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    SEIKOS egna lyspasta (lumibrite) är grym, men lysförmågan beror ju även på hur tjockt den är applicerad. Körde tävling mellan min sumo och polarens Seamaster och hans klocka vann fighten vad gäller intensitet. Den lös brutalt.

En monster däremot har ju riktigt mycket lyspasta även den. Hade du jämfört med en skx, så hade Omegan vunnit eftersom skxen har så tunn lyspasta.

Varaktigheten hos SEIKOs lyspasta tycker jag är riktigt bra. Min Kvarts-GS lyser lätt hela natten trots att den knappt fått någon sol på sig under dagen.

Polarn hade en sådan här:

Info om lumibrite:
    http://www.seikowatches.com/support/faq/lumibrite.html

Chuck gillar detta.
  14. yonsson

Från:
    GBG
    Direkt från klocklådan, efter 5min i ett fönster med skugga och moln:
    image.jpg

Vet inte om GS har bättre lyspasta än vanliga SEIKOS, men jag vet att de har två olika blandningar. De utvecklade en ny lyspasta till landmaster spring drive-klickan när den utvecklades.

mace, Icaras, Knight och 1 annan gillar detta.
  15. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Har ingen seiko att jämföra med men upplever att min gamla EB 2255.80 hade bättre drag i lumen än min nuvarande PO. Visserligen hade 2255an störa index och visare.

16. newstick00
    Trådstartare

newstick00 Bonde

Seikon lyser onekligen bra!

yonsson gillar detta.
  17. Knight

Knight Borgare

Från:
    Stockholm
    Det där är riktigt bra.. Min SubC lyser fan knappt sådär bra efter att ha legat under en stark lampa i en timme.

yonsson gillar detta.
  18. yonsson

Från:
    GBG
    Vad säger du Chrisse ?
    Vilken lyser bäst, din PO eller den SBGA029 du ägde? Intensitet/långvarighet?

19. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Riktigt riktigt bra fråga.
    Mins min sbga029 som superbra lume, både intensitet och hållbarhet.
    Likadant med PO'n, har inget övrigt att önska av den lumen, lyser bra hela natten.

Men svårt jämföra dem med så lång tid mellan bärandet av dessa.

yonsson gillar detta.
  20. yonsson

Från:
    GBG
    Omega har för övrigt superluminova, vilket de flesta swiss made har. Rolex har väl en egen blandning sedan SubC släpptes tror jag.

newstick00 gillar detta.
  21. Richie

Richie Friends of KS

Hur är Explorer 2 kontra PO'n? Någon som ägt dessa två och jämfört?:) Explorer verkar ju sjuk på bilder iaf!

22. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Har ägt både Explorer 2 och PO 2500 samt PO 8500 trots min förkärlek till Omega så anser jag att Explorer 2 vinner, den jag hade var med vit tavla och den sken som en sol!

Richie gillar detta.
  23. newstick00
    Trådstartare

newstick00 Bonde

Efter lite reflektioner har jag kommit fram till att mina upplevelser över att Omega SM lyser svagt kan bero på att det som faktiskt lyser är mindre till ytan än exempelvis Seiko Sumo eller Explorer 2 och att det därav upplevs ge ifrån sig ett svagare sken.

Jag står dock fast vid att Seamastern lyser under en längre period, typ natten.

Mårtenssons ur Brookfield