Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Överraska frun i Stockholm

Diskussion i 'Lifestyle' startad av P-A, 15 maj 2015.

1. P-A
    Trådstartare

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Min kära fru fyller 30år i sommar och ci ska då åka 5 dagar till Stockholm med barnen.
    Vi sja gå på lite olika saker de dagarna hade vi tänkt.

Men jag skulle vilja överraska henne den 23/7 men något lite speciellt.

Vad har ni för tips? Restaurang?

Vi har barnen med oss hela tiden 5 & 1 år.

Chuck, vonbahr och Jimpa gillar detta.
  2. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Börja med ett besök hos Rob Engström på Drottninggatan seden en liten promenad till Biblioteksgatan och titta in hos Nymans ur och Bo Berggren (de ligger mitt i mot varandra så när och bra) På vägen kan du även gå förbi NK och deras klockbutik (men handla inte där, de håller lite väl höga priser jämfört med andra) och Krons UR som snart öppnar efter ombyggnaden med en egen Rolex avdelning.
    Om du känner för att ge dig ut i förorten så kan en tio minuters resa till Sundbyberg och Ericssons Ur handel rekommenderas.

Det var väl de viktigaste att se och jag lovar att frun och barna kommer tycke det är jätteroligt att gå sightseeing i stans klockbutiker ;)

Galaxy, Mattias Söderberg, Erik1 och 8 andra gillar detta.
  3. Sond

Sond Friends of KS

Mw79 glömde Klockmäster i Globen..;)

Annars är det ju skitsvårt med tips med tanke på barnen. Det är ju så olika hur vana de är och hur smidiga de är att ha med ut. 5-åringen bör ju klara det mesta om han är lite van att gå ut, den lille beror väl mer på slumpen... Och vad ska fokus vara? Bra restaurang eller bara en trevlig kväll? Skulle jag vara du skulle jag tänka efter vad jag vill, leta upp tre ställen och försöka lista ut vilken som passar bäst med barn.

Mw79 gillar detta.
  4. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    The Flying Elk borde vara bra för er! Riktigt god mat (Björn Frantzen's bakficka, riktigt hög klass på teknik och råvaror), men inte någon fine-dining feeling. Barnen kommer vara välkomna, och det finns mat för både er och dem :)

RicVin, Jakobb och Erik1 gillar detta.
  5. Anders W

Anders W Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kan ju vara en idé att kolla med vonbahr här på forumet om det går att fixa ngt speciellt på Vurma på Birger Jarlsgatan. :)

Stomatologen och vonbahr gillar detta.
  6. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Om jag ska komma med något seriöst förslag så kan Kaknästornet vara lite roligt om ingen av er är höjdrädda. Undvik Stadshustornet om ni har med er småbarn för de har ingen hiss och är ganska många trappsteg upp.
    Sedan kan även en tur ut i skärgården var något, finns flera olika dagsturer.
    Klassiska turistfällor båda två men borde fungera även med en 1 och 5 åring.

7. vonbahr

vonbahr Har fått baka en pizza på menyn

Från:
    Stockholm
    Skicka ett pm om du vill ;)

Jonte73 och P-A gillar detta.
  8. Taxman

Taxman Friends of KS

vonbahr jobbar du på Vurma på Birger Jarlsgatan? Brukar käka lunch dör lite då och då. Bra köttbullar! :)

vonbahr och Anders W gillar detta.
  9. Chuck

Chuck Friends of KS

Haha lite lustigt att du endast fått 7 svar hittils med tanke på hur Sthlm höjs till skyarna till&från! :woot::woot:

Edit: Globen har en karusell så man får en kanon utsikt!

///Lantisen

10. Taxman

Taxman Friends of KS

Angående tips på restauranger vore det bra med lite mer info om vad du söker tex prisklass, någon särskild sorts mat etc.

Utflykter/aktiviteter finns hur mkt som helst att välja mellan. En dag på stan med shopping och mysig lunch, en tur till Naturhistoriska museet och Cosmonova (ska ha en bra dinosaurieutställning), Skansen (tycker väl alla barn är kul?), Junibacken, båt till Fjäderholmarna, teaterbesök (kanske lite svårt med barn om det inte är barnteater) osv.

11. alfgren

alfgren Biskop

Det underlättar om du berättar lite vad hon gillar? Allt finns.

Eftersom jag själv har småbarn skulle jag strunta i allt som har med fina restauranger att göra. Det blir mest plågsamt med småbarn.

12. Chami

Chami Friends of KS

Var på Skansen i fredags med sambon och min 18 månaders
    Åt på en ställe som låg mot vattnet till vid den stora restuarangen på toppen ( solidens terassen?) väldigt trevliga och bra med barn! Fixade hennes mat direkt så det blev lugnt :)

Brukar annars se rätt många kids på jamies nya vid Stureplan

13. Anders W

Anders W Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Är han som driver stället, så där har du chans till lite klocksnack förutom köttbullar ;)

Luckyluciano gillar detta.
  14. Taxman

Taxman Friends of KS

Åhh fan! :) Då får man väl höra av sig innan nästa lunch-besök så kanske det kan bli både god mat och lite gott snack.

15. vonbahr

vonbahr Har fått baka en pizza på menyn

Från:
    Stockholm
    Jag driver köket på vurma Birger Jarlsgatan :) kul att du gillar köttbullarna, vi rullar ca 3000st i veckan.

romanov, Fixoflex, erolorhun och 10 andra gillar detta.
  16. Aquastaren

Aquastaren Präst

Från:
    Stockholm
    Överraska med en barnvakt och sen kan ni fokusera på vuxenaktiviteter, vilket Sthlm är fullt av ;-)

17. Klugel

Klugel Bonde

Från:
    Stockholm
    Ta med en flaska vitt vin, aioli och en baguette ut till fjäderholmarna. (Båt går från stan) Köp två nävar nyrökta räkor på plats och koppla av.

Jonte73, erolorhun, P-A och 2 andra gillar detta.
  18. Jakobb

Jakobb Friends of KS

En heldag på Fjäderholmarna är perfekt, speciellt med kids!

Amesoeurs, P-A och PIC gillar detta.
  19. P-A
    Trådstartare

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Tack för olika förslag, jag ska kika runt lite så får vi se :)

20. SwedishMade

SwedishMade Stadsbo

Nu skall jag vara lite okonventionell...

Varför inte ta en tur till några förorter och bilda er en egen uppfattning kring ämnet? Så mycket sägs från alla åsiktsriktningar, det kan vara bra att ha sett lite med egna ögon.

Jag antar att ni köper SL kort, då får man ju se mycket och kan interagera med lokalbefolkningen.

Börja med en tur till t.ex. Rinkeby med tunnelbana. Gå av och gå runt lite i området. Sedan kan ni åka tillbaka till city och där ta Roslagsbanan till t.ex. Djursholm. Återigen gå av och gå runt lite. Med extremerna avklarade kan det vara kul att åka till mer "vanilj-(lägre) medelklass", t.ex. Fruängen och smurflandet som heter Södermalm. Notera speciellt på Södermalm hur människor med gott om pengar låtsas att så inte är fallet, de enda de lurar är sig själva.

Kommer man från "landet" (du har angett Hälsingland) är det intressant och lärorikt för hela familjen!

Senast ändrad: 14 juni 2015
    erolorhun gillar detta.
  21. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ta en Picknick i Humlegården så kan barnen leka av sig i parkleken och ni koppla av en stund :). Som småbarnspappa vet jag att om barnen har det bra har ni det bra.

En tur till Kaknästornet kan vara kul. Kolla på de fina båtarna kring Djurgårdsbron. Då har ni nära till Grönalund. Skansen ligger på andra sidan gatan om ni vill känna er hemma en stund :).

Junibacken kan också vara kul för 5 åringen.

Så var det frun kvar.... Middag i Kaknästornet får bli hennes överraskning.

erolorhun och P-A gillar detta.
  22. P-A
    Trådstartare

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland

Vi har ju ändå bott i Stockholm under flera år tidigare :)

Galaxy, MariaE och Anders W gillar detta.
  23. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Jättekul att fira damen i Stockholms lokaltrafik...o_O

Galaxy, SSL, P-A och 2 andra gillar detta.
  24. erolorhun

erolorhun Borgare

Från:
    Stockholm
    Eller långa besök på Rob... Eller vem vet, de kanske kan aktivera barnen med lekhörna? JOnglering med Patek-balans?

P-A gillar detta.
  25. P-A
    Trådstartare

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Lite så känner jag med!

LongCon gillar detta.
  26. Amesoeurs

Amesoeurs Stadsbo

Från:
    Örebro
    +1. Riktigt bra mat där, och inte svindyrt heller! Fan att jag missade deras burgar- söndag häromveckan...

27. Luckyluciano

Luckyluciano Ninjasköldpaddan

Från:
    Stockholms djungel
    Föreslår gröna Lund och/eller Skansen avslutas eller påbörjas med en picknick på Djurgården där ni vuxna kan lyxa till med lite bubbel och så kan alla ta en promenad runt Djurgården och ta er en titt på biskopuddens marina och köpa en glass i kiosken bredvid eller på blockhusudden. :)

28. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Gör ett besök på stadsbiblioteket och surfa KS

P-A och Ponlarsson gillar detta.
  29. klockmarren

klockmarren Bonde

Från:
    Tjockhult
  30. P-A
    Trådstartare

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Nu har jag bestämt mig tror jag. Jag har fått hjälp av mina vänner på Grand Hotel blandat med en trevlig promenad :)

Men tack för alla tips!