• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

är det komplicerat att plocka ut urverket?

Salle

Omega
hej, är det svårt att plocka ut urverket ur en breiting eta 7750.

när jag tittar lite snett på klockan får jag en liten knappt synlig fläck på glaset ca 2x2 mm, verkar som om fläcket sitter på insidan av glaset, typ en sån där fett fläck som om nån har av misstag rört med finger vid glaset. tänkte även passa på att ultraljuds tvätta boet.
har aldrig öppnat en klocka men har hållit på med att öppna och laga telefenor så lite känsla i fingertoppar har jag :)
 

Jonte73

Audemars
hej, är det svårt att plocka ut urverket ur en breiting eta 7750.

när jag tittar lite snett på klockan får jag en liten knappt synlig fläck på glaset ca 2x2 mm, verkar som om fläcket sitter på insidan av glaset, typ en sån där fett fläck som om nån har av misstag rört med finger vid glaset. tänkte även passa på att ultraljuds tvätta boet.
har aldrig öppnat en klocka men har hållit på med att öppna och laga telefenor så lite känsla i fingertoppar har jag :)

Njae krångligt är det väl inte men risken finns att du tillför smuts, både i verket och på tavlan.
Sen är det big no no om du har garanti på klockan.
Risken är också att man sabbar eller får packningen i bakboetten att inte täta ordentligt.
Med en dyrare klocka lämnar jag sådant till AD.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Njae krångligt är det väl inte men risken finns att du tillför smuts, både i verket och på tavlan.
Sen är det big no no om du har garanti på klockan.
Risken är också att man sabbar eller får packningen i bakboetten att inte täta ordentligt.
Med en dyrare klocka lämnar jag sådant till AD.

Vi skall väl inte heller glömma problemet med att vara säker på att den är vattentät efter heller...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
På en lite dyrare klocka tycker jag nog du ska lämna den till en urmakare. För en urmakare är det inga problem och kostar säkert inte så många kronor. Ska du göra det själv är det däremot en hel del saker som kan gå fel förutom det som redan nämnts.

Kronografverk har en hel del känsliga delar, det är rätt lätt att förstöra rotorn/kullager på ett automatverk, du har inte (troligtvis) rätt verktyg och du får inte röra urverket med händer eller fingrar.
 
Topp