• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

åker till Sthlm för att köpa mitt första kvalitetsur - tips?

peng

Breitling
Go' vänner,

Jag har bokat tåg för att den 7/3 förpassa mig till huvudstaden och leta rätt på en första premuimklocka. Har läst "hylla/hissa AD"-tråden och fått lite tips på vilka som ska besökas. Tänkte fråga om det finns några mer allmänna tips ni kan bjuda på? Vad ska man tänka på, eller rent av passa sig för, när man köper sin första klocka? Är sannolikheten stor att det finns klockor att få direkt över disk, eller är det mer som möbelafärrerna där allt utom kuddarna jämt är beställningsvaror? Går förstås fråga varje AD, men tar hellre opartiska svar från er.
 

CLT

Rolex
Beror ju helt på vad och i vilken prisklass du tänker dig. En vanlig Omega kan du köpa över disk medans en Patek är det beställning och väntelista som gäller. Så du måste specificera dig lite.
 

Portofino

Panerai
Precis som går att läsa ovan beror det på vad du är ute efter. Sedan kan man väl generellt säga att de större AD har oftast ett lite större utbud.
 

peng

Breitling
Ah, ursäkta - självklar info att lämna i första post förstås. :) Jag har ett antal fabrikat som är av intresse. Prisklassen är <25 000 kr. Har tittat på Omega, Baume & Mercier, Oris. Men är öppen för det mesta. Omega De Ville med vit urtavla och blå visare är drömmen, men den är mer än dubbla pengen upp...

Stil på klocka är dress - eller max 1 st chronograf (fel ord antar jag? tänker på de små "extra" urtavlorna här) men helst ingen. Självklart för mig att det inte är batteri. :) Förslag på sådana modeller är välkomna!

Detta är fö. ett exempel på en stil jag älskar:
Raymond-Weil-2838-stc-00308-Stainless-Steel-Watch_1_133_0.jpg
Vet dock inte om fabrikatet anses aktningsvärt, eller om det ens saluförs i Sthlm...
 
Ah, ursäkta - självklar info att lämna i första post förstås. :) Jag har ett antal fabrikat som är av intresse. Prisklassen är <25 000 kr. Har tittat på Omega, Baume & Mercier, Oris. Men är öppen för det mesta. Omega De Ville med vit urtavla och blå visare är drömmen, men den är mer än dubbla pengen upp...

Stil på klocka är dress - eller max 1 st chronograf (fel ord antar jag? tänker på de små "extra" urtavlorna här) men helst ingen. Självklart för mig att det inte är batteri. :) Förslag på sådana modeller är välkomna!

Detta är fö. ett exempel på en stil jag älskar:
Raymond-Weil-2838-stc-00308-Stainless-Steel-Watch_1_133_0.jpg

Longines vore mitt tips annars kan jag tipsa om märket Fredrique Constant, finns hos Krons Ur i PK Huset (vid NK) tror du klarar dig inom din budget...dock så är dom lite större än traditionella dressae

http://www.frederique-constant.com

1392913921176


1392913453079


Frederique-Constant-Slimline-Moonphase.jpg
 

peng

Breitling
Tack för det tipset (FK), skall absolut passa på att hoppa in där vid NK och kolla!

Ang. beg så går det bort. Kanske nästa klocka, men första ska vara ny. :)
 

alex_c

Cartier
2-Faktor
På Klockmaster i Fältöversten (Karlaplan) finns både Baume & Mercier och Oris som du nämner. De har även Maurice Lacroix som kanske kvalar in bland de du söker. Jag köpte en klocka där förra våren (prisklass 10-20kkr) och fick eminent service. Finns förstås många andra bra handlare i Stockholm, men kom och tänka på denna när du nämnde fabrikaten ovan.
 

F-L-P

Panerai
Ah, ursäkta - självklar info att lämna i första post förstås. :) Jag har ett antal fabrikat som är av intresse. Prisklassen är <25 000 kr. Har tittat på Omega, Baume & Mercier, Oris. Men är öppen för det mesta. Omega De Ville med vit urtavla och blå visare är drömmen, men den är mer än dubbla pengen upp...

Stil på klocka är dress - eller max 1 st chronograf (fel ord antar jag? tänker på de små "extra" urtavlorna här) men helst ingen. Självklart för mig att det inte är batteri. :) Förslag på sådana modeller är välkomna!

Detta är fö. ett exempel på en stil jag älskar: Vet dock inte om fabrikatet anses aktningsvärt, eller om det ens saluförs i Sthlm...



Fan vad jag hypar nomos numer...

Men de finns i rätt prisklass och säljs på franks vid sergels torg.

Här är ludwig

ludwig_datum_front.png
 

alex_c

Cartier
2-Faktor
Inga problem.
Ang din undring om klockorna behöver beställas a la möbelaffär: Min egen erfarenhet är att finns de i butiken (typ skyltfönstret, montern etc) är de tillgängliga för dig att köpa där och nu. Visst förekommer det säkert att något ex är bokat och betalat för, men troligen inte så ofta - inom denna prisklass.
 
Mitt tips är att man bestämmer sig för vilken klocka man vill ha innan man åker.


Men bra beslut att köpa över disk tycker jag!


Vetefan om jag håller med - tycker nog att det är viktigt att kunna prova klocka innan man bestämmer sig. I en ideal värld skulle jag nog vilja smälta intrycket vid test för att vid ett senare tillfälle klippa till (ingen spontanitet här inte). Uppfattar det som att TS inte har möjlighet att testa så mycket på hemorten och därför drar till Sthlm och vill köpa där och då. I så fall håller jag med - försök singla ut några favoritkandidater som du sedan testar ordentligt på plats. Hursomhelst spännande - lycka till!
 

peng

Breitling
Don, helt rätt där. Jag har varit på ett par lokala AD men helt ärligt har det varit kraftigt undermåligt. Kanske inte klockorna då, utan butik/personal/kompetens osv. Ser detta som en investering, inget som jag vill hafsa iväg för att det ska gå snabbt. Så det får vara värt att njuta Sthlm över en dag. :)
 

TCB

Cartier
Klockmaster i Globen C är absolut en butik som du inte ska missa!

Mycket kompetent personal och urmakare in house.
 

Konsul

Cartier
Hade just tänkt rekommendera denna (vacker och bra andrahandsvärde), men såg till min besvikelse att prishöjningen nyss var så kraftig att den gick över din budget.


De Ville Prestige Co-Axial Silverfärgad/Läder Ø39.5 mm
424.13.40.20.02.001

Baume eller Longines skulle jag satsa på. Båda finns på Fältan!
 
Om du ska titta på Longines,Oris eller Baume mercier så rekommenderar jag klockmaster i fältöversten. Riktigt trevlig och hjälpsam personal där speciellt unga killen som brukar jobba där. Alltid väldigt trevlig o hjälpsam! Finns någon AD inne i PK-huset bredvid NK också som har Sjöö sandström,Omega,Tudor o massa annat roligt :) kolla in där vetja o kläm lite! Om du vill ha en speciell upplevelse med värdelös kundservice så besök NK på bottenvåningen, kan vara en upplevelse i sig!
 

Konsul

Cartier
Om du ska titta på Longines,Oris eller Baume mercier så rekommenderar jag klockmaster i fältöversten. Riktigt trevlig och hjälpsam personal där speciellt unga killen som brukar jobba där. Alltid väldigt trevlig o hjälpsam! Finns någon AD inne i PK-huset bredvid NK också som har Sjöö sandström,Omega,Tudor o massa annat roligt :) kolla in där vetja o kläm lite! Om du vill ha en speciell upplevelse med värdelös kundservice så besök NK på bottenvåningen, kan vara en upplevelse i sig!


Håller helt med. Servicen på NK är ibland riktigt dålig. Uppenbart vet flera av försäljarna knappt något om klockor och brukar säga att de är bättre på smycken... och...
 

M021

Rolex
2-Faktor
Som ovan nämnt, det bästa vore att bestämma dig innan, iaf om du siktar på något kring 20'. För dom summorna om set är det första köp kan det vara värt att känns och klämman och ev boka en andra resa,
 

David74

Omega
Instämmer med många andra här. Tycker du ska börja med att titta på Longines hos Rob Engström på Drottninggatan (där får du nog den bästa köpupplevelsen), sen går du ner Hamngatan till Krons Ur där det finns lite fler märken att välja på, sen tycker jag du går några kvarter till och hamnar på Nybrogatan där du besöker Fredmans Ur sen är det inte så långt till Karlaplan och ett besök på Klockmaster i Fältöversten. Efter det tar du en öl eller fika medan du bestämmer dig.
 
Vill slå ett slag för just Fredmans Ur. Mycket trevliga ägare som verkligen kan sina klockor (till skillnad från NK där det alltid blir att slå i katalogen om man skulle fråga något). Har också mycket kul bla Oris, Maurice Lacroix, Frédérique Constant och Bell & Ross.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Vill slå ett slag för just Fredmans Ur. Mycket trevliga ägare som verkligen kan sina klockor... Text...


Förutom att de tyckte att man kunde köra en "lättare" täthetsservice med silikonfett på klockans packningar när jag ringde dem. "Verkar ju onödigt att byta om det inte behövs" :banghead:
 
Topp