• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

öppna klockbutuk

Donkii

Boushh
2-Faktor
Om du ska kunna vara billigare än många på Chrono24 så kommer dina marginaler att vara jätte dåliga och med en adress likt birgerjarls, biblioteksgatan osv så kommer du att få dega multum bara för lokalen.. Jag ser tyvärr inte hur du ska kunna konkurrera med de som redan finns om du inte väljer att gå vintage vägen.. För nya Rolex till Italienska priser här i Sverige.. Tror inte Rolex själva skulle acceptera den grejen heller.. Ledsen men det kommer tyvärr inte att funka, inte utifrån det du presenterat hittills.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Hej alla klockfanatiker! de så att jag är jätte intresserad att öppna en butik med exklusiva klockor som säljs för bra pris, dock inga fantasi priser utan jag ska försöka va billigast på chrono 24 med vissa klockor. plus hade jag tänkt mig en webb butik också.
just nu försöker jag hitta en lokal men lokalen måste va i centrala stockholm, typ som Drottninggatan,Stureplan,Birger jarls gatan,bilotekgatan eller nånstans på Södermalm.
Min fråga är nu om ni tror de skulle funka bra? att jag får kunder hela tiden?

Nää, det skulle inte fungera bra min vän. Du behöver lära dig att tänka större. Om du försöker hitta en lokal Idag, utan att själv kunna svara på dina frågor, är du naiv.

Filosofi min vän! Varför? Hur? Choklad? Börja med en kurs i filosofi!
 

marcel

Breitling
Om du ska kunna vara billigare på än många på Chrono24 så kommer dina marginaler att vara jätte dåliga och med en adress likt birgerjarls, biblioteksgatan osv så kommer du att få dega multum bara för lokalen.. Jag ser tyvärr inte hur du ska kunna konkurrera med de som redan finns om du inte väljer att gå vintage vägen.. För nya Rolex till Italienska priser här i Sverige.. Tror inte Rolex själva skulle acceptera den grejen heller.. Ledsen men det kommer tyvärr inte att funka, inte utifrån det du presenterat hittills.
japp de jag också rädd för är hyran, men kanske jag borde börja på en mindre ställe, helt enkelt får jag testa mig fram själv så får vi se men de inte så att jag ska va billigare På 10 000 kr än dom andra på chrono.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är man billigare än chrono24, har kunskap, bra kundbemötande och bra klockor så kan man ha lokal i en källare. Problemet är att köpare av dyra vintageklockor idag oftast har stenkoll och kräver bra skick på klockorna både ut och invändigt. Så jäkla lätt är det inte att hitta bra lyxvintageklockor till bra pris att man bara kan dra igång hur lätt som helst. HQMilton och de andra lär ha sjuka kontaktnät som de är beroende av. Ett kontaktnät som man säkerligen inte bara kan ta över utan att ha någon erfarenhet av branschen.

När det gäller nytt så har nog de flesta butikerna i Sverige förstått att de behöver anpassa sig till den internationella prissättningen. Även här blir det svårt att slå sig in konkurrenskraftigt som nykomling i branschen.

Men visst, har du kontaktnätet och kunskapen, så bara kör.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Hyra 50kvm på bra adress, lön till dig själv, försäkringar, div abonnemang och avgifter, marknadsföring, ränta på lånen för att kunna köpa in ett lager, säkerhet, övervakning och värdeskåp osv.
Då kommer du att ha en kostnad på minst 900,000 per år. Eller 75,000 per månad.

Ska du sälja klockor billigast på C24 så gör du nog inte många tusenlappar i vinst per klocka?
Säg 3-4,000 i vinst per klocka om du har bra kontakter och kan köpa in dem billigt.
Du skulle då behöva sälja ca 225-300 per år eller runt 20-25 klockor i månaden bara för att gå +/- 0.

Tror du att det finns ett kundunderlag för det så tycker jag att du kör, man lever bara en gång.
Men var beredd på att du kan skuldsätta dig för livet om kunderna uteblir.
Har du någon finansiär bakom dig eller har du tänkt att ta lån/checkkredit på banken? Har du då någon säkerhet? Bostad du kan belåna?

Alltid roligt med mer klockaffärer i Stockholm, men tänk igenom det noga.
Kolla konkurrenterna, tex. Luxury watches på Östermalm som har samma affärside. Hur ser deras omsättning ut?
Begär ut årsredovisningar.

Lycka till :)
 

M.U

Rolex
Man får inte ens stå bakom kassan på ICA om man inte är över 18. Tänkte du då försöka ta lån för att starta din verksamhet kan jag bara önska dig mitt mest ödmjuka "lycka till" jag har på lager!
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Bra att du har ett mål, det låter som en kul plan, men om jag vore du skulle jag vänta några år. Jag vet hur det är att vara 17 bast och lite naiv - jag är det själv. [emoji1]
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Kör hårt! Se till att läsa på ordentligt om konkurrenter, marknad kompletterad med en jävligt noggrann budget! Väg in riskerna som finns och fundera på vilka olika scenarion som kan utspela sig, både toppar och dalar.
 

Hugii

Audemars
Jag gillar verkligen vecka 8....

Kör på. Är du billigast i världen så får du massor med internationella kunder oxå. :)

20150219_140121.jpg
 
Topp