• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Восток

JaTack

Rolex
2-Faktor
Låt oss börja med en liten bakgrund för att få lite historia till tråden:

Den 12:e April 1961 blev Yuri Gagarin den första människan i rymden genom det sovjetiska projektet Vostok 1.

Senare på 60-talet tog ett klockföretag namnet Восток(Vostok) som en sorts "hommage" åt hela rymdprojektet. Klockorna byggdes för att hålla i Sovjetunionens fantastiskt varierande klimat. Tanken var också att bygga stabila klockor inom unionen utan hjälp från utsidan. Detta tillsammans med den vänsterdrivna politiken gjorde att de klämde ihop ett antal klockor och urverk som designmässigt var konstruerade för att inte bli dyra men uppfylla tidigare nämnda krav.

Vostok utnämndes 1965(wikipedia...) till den officiella leverantören av klockor till Sovjetunionens militär, samtidigt föddes den geniala "komandierskin". En klocka som skulle tåla vatten, stötar och diverse alkoholfyllda Sovjetiska upptåg.

Utvecklingen fortsatte och några år senare kom Amphibia med en vattentålighet på 20 Bar, en klocka som var både billig och robustare hade Vostok vidareutvecklat sig och skapat en legendarisk klocka.

Denna Klocka förgyller nu min handled och sitter som en smäck. Efter decennier i produktion så vill jag påstå att denna klocka fortfarande känns robust och hur skön som helst.

Här kommer lite bilder på skönheten:
IMAG1669.jpg
IMAG1685.jpg
IMAG1702.jpg
IMAG1726.jpg

Ursäktar för de dåliga bilderna, ska återkomma med de bättre bilderna! Ursäkta också för mitt kritvita ben som lyckades komma med på den näst sista bilden!

Och missa för allt i världen inte denna video som förklarar hur uret fungerar och varför den är så robust. OBS! Fantastisk video.

Efter snart en vecka på handleden så sitter den väldigt skönt och har gått väldigt bra. Den största nackdelen är länken som gärna kunde ha stannat i Ryssland, de kunde istället ha skickat med ett billigt nato i stil med det jag satte på. Fungerar mycket bättre, känns stabilare och drar inte av mig mina hårstrån..

Jag vet att det finns en tråd om Vostok under recensioner, men detta är som min försenade paketöppning som jag ville göra själv.

Tack för att ni läste och hoppas att jag kunde underhålla någon!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Grattis till din Vostok amphibia!

Jo, länken är som så ofta på dessa klockor lagom lustiga. Klockan är fin dock!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack! Alltid roligt med paketöppningar som berättar en historia! Cool Ryss! :)

Edit: Haha, kikade i 3 minuter innan jag kom på att man kunde slå på "subtitle" ;)
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Ni0z5Zr.jpg

Ser annorlunda ut på länk, bör införskaffa en bra länk att ha som komplement till natot. Fast å andra sidan kommer klockan enbart att användas som beater så länken kommer kanske aldrig användas. Får se hur det blir på den fronten..


Gillar att boxen ingår trots det ringa priset, därför får den såklart en egen bild!


Tror nästan man ser avsaknaden av kvaliteten på den bilden. Tråkigt, för det är egentligen det enda negativa jag har att säga om klockan.


Här ser man ränderna på klockans baksida, inte riktigt finslipat. Men precis vad man vill ha på en billiga beater!


Gillar klockan, och här kommer en bild på nato som rättfärdigar den!

Hoppas nu den håller för den svenska sommaren, får bli en recension till hösten när den har testats ordentligt!
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Grattis till din Vostok amphibia!

Jo, länken är som så ofta på dessa klockor lagom lustiga. Klockan är fin dock!

Tack, utan dina inlägg hade jag troligtvis aldrig köpt en Vostok. Tack så mycket för att du delar med dig!

Rolig och prisvärd klocka!

bild


Fin klocka, funderade också på en "scuba dude" men hoppade det denna gången av enbart tillfälligheter. Får se hur det blir när jag ska köpa en blå klocka ;)

Tack! Alltid roligt med paketöppningar som berättar en historia! Cool Ryss! :)

Edit: Haha, kikade i 3 minuter innan jag kom på att man kunde slå på "subtitle" ;)


Tack!
Hehe, jag kom på det lite snabbare än så men det var ungefär lika roligt utan undertexter ;)
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Slänger in en blänkare för dom som missat:

https://klocksnack.se/threads/ryska-klockor-på-ks.3659/

Många bilder att förlora sig i.

Håll tillgodo.

Bra att du länkade!

Här kommer en bild till på en annan Vostok, ligger ute till försäljning här men nu drar jag tillbaka den. Man vill ju ha kvar någon gammal ryss hemma :) Har förresten kollat igenom alla mina band hemma men inget som passar tavlan på denna lilla skönhet.. Så nu ger jag mig ut på jakt efter ett som ser snyggt ut. Vad tror ni passar?
IMAG1786.jpg
 

Warwian

Cartier
Schysst tråd! Kan bara flika in att stavningsvarianten Wostok ibland syns på dessa. Dessa var sannolikt ämnade för export till västländer.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Skulle nog köra ett slitet ljust läder nato på den.

Tack, jag kommer nog att köra på ett nato. Ska se vad jag hittar!

Grattis! Jag gillar dom, men var köper man dom helst?
Är denna sida ok?
http://www.russian-watches.info

Tack!
Jag köpte min på eBay, de har sin "money back guarantee" om man känner sig osäker. Priset blev också rätt bra!

Coola klockor för småpengar. Min 300m hälsar. :) Stenhårt med fasta wireluggar.
vostok 2.jpg
vostok.jpg

Riktigt snygg klocka, troligen en av de finaste modellerna jag sett och trevligt band :)
 

Huntsman

Omega
Ryska klockor är som ryska bilar, fulsnygga, behöver knappt någon service & fungerar långt ifrån perfekt men alldeles tillräckligt bra ändå...
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Idag trillade ett billigt Kinagummi in i brevinkastet! Lite väl oranget, men jag tycker det fungerar hyfsat. Det får hur som helst följa med till stranden.
IMAG1790.jpg


PS. Jag ska tighta till bandet så att det inte svävar ovanför handleden som ett UFO. DS.
 

escargo

Omega
Hej Ungdomar, jag har fått denna SLITNA klocka i mitt knä. Någon som vet något alls om den? Gissar att den behöver ett batteribyte, eller kan den vara självuppdragande?
k8gyAMH.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Hej Ungdomar, jag har fått denna SLITNA klocka i mitt knä. Någon som vet något alls om den? Gissar att den behöver ett batteribyte, eller kan den vara självuppdragande?
k8gyAMH.jpg
Om den inte är en frankenklocka så är den där iaf mekanisk. Kul att det är Sovietmärkning på tavlan :)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Hej Ungdomar, jag har fått denna SLITNA klocka i mitt knä. Någon som vet något alls om den? Gissar att den behöver ett batteribyte, eller kan den vara självuppdragande?
k8gyAMH.jpg

Du behöver absolut inte byta batteri för det finns inget!:)

I ditt knä har det landat en mycket fin Vostok amphibia med 2409 verk (manuellt) Du skruvar ut kronan och försöker skruva
manuellt! Kul och grattis! Klockan är från ca 1989. Ser helt äkta ut. Inga delar är utbytta! Det är en sk 470 boett som när den var ny fixade 200m.
 

escargo

Omega
Vilket fantastiskt forum, tack Bacon och Spindeln.

ag skruvade ut kronan och skruvar motsols och får ett klickande ljud. Hur länge ska man göra det? Innan man ger upp menar jag? Har ingen aning hur länge den har vart oskruvad, säkert många många år.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Vilket fantastiskt forum, tack Bacon och Spindeln.

ag skruvade ut kronan och skruvar motsols och får ett klickande ljud. Hur länge ska man göra det? Innan man ger upp menar jag? Har ingen aning hur länge den har vart oskruvad, säkert många många år.


Den behöver nog lite rengöring om den inte har använts på ett tag! Det finns olika lägen. Om du drar ut kronan i läget längst ut
ändrar du visarna. I mitten läget drar du upp klockan!
 

escargo

Omega
Skruvat upp den i säkert 10 minuter men klockan verkar supertrött. Den är knäpptyst och visarna står stilla :(
 

Filpi

Breitling
Hejsan, jag sitter också inne med en Восток

En uppdragning håller tyvärr inte ens ett dygn på klockan. Försöker man ställa klockan bakåt i tiden så märker man hur där är något som glappar.

Den har sett sina bästa dagar. Men jag är lika glad för den trots det!

S0020068.jpg
 
Topp