• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

”Upplevelsen” - att handla i butik

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
Skulle nog inte säga att det direkt ger något "gåshud-moment" att handla hos AD, men det är trevligt. Förutsatt att du hittar rätt säljare. Ett av mina första besök hos en AD i Sthlm träffade jag på en riktigt snorkig säljare som uppenbarligen inte hade något som helst intresse av att ta fram några klockor (och då snackar vi Tudor BB58 slutet av 2020).

Gången efter träffade jag en riktig stjärna. Sjukt serviceminded och en fantastiskt trevlig person. Kom därför tillbaka och handlade av honom dagen efter. Var inne på ett spontanbesök vid ett annat tillfälle (bra många månader senare) och då kom han fram skakade hand och kom ihåg mitt namn. Varje gång jag har varit på besök hos den AD:n efter det så har jag säkerställt att jag bokat tid med den specifika säljaren.

Så, för min del handlar det inte om specifik AD utan mer personen man har att göra med. Jag betalar gärna lite extra för att en rolig affär (för det är ju alltid kul att köpa klocka) ska bli ännu roligare genom att få göra den via en person som är genuint trevlig och kunnig.

Kan även tilläggas att jag absolut inte spenderar några enorma summor på klockor heller. Om det nu har någon relevans i sammanhanget.
Glömde även nämna att denna specifika person även sprang efter mig när jag var halvvägs ut genom dörren. I handen hade han ett paraply, då han hade uppmärksammat att jag inte hade något med mig och det plötsligt började regna ute. Så han satte det i handen på mig och tackade för besöket.

Återigen, kanske en liten gest men fortfarande något som är otroligt uppskattat av mig och som får mig att gå tillbaka även om jag får betala lite premium.
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Glömde även nämna att denna specifika person även sprang efter mig när jag var halvvägs ut genom dörren. I handen hade han ett paraply, då han hade uppmärksammat att jag inte hade något med mig och det plötsligt började regna ute. Så han satte det i handen på mig och tackade för besöket.

Återigen, kanske en liten gest men fortfarande något som är otroligt uppskattat av mig och som får mig att gå tillbaka även om jag får betala lite premium.
Som sagt det finns många bra AD’s och mindre bra , som allt annat i livet och det är en demokrati hur man handlar (även om vissa brands, de flesta nuförtiden ? Stryper och styr distribution och service), men vad får AD besöket ”kosta” i lost savings, ett par tusen, upp till säg 10k ? Men när man, om man nu prompt ska köpa nytt ?, inte fan är det värt 5 siffrigt….kostar på o ha en butik på fina gatan….Trevlig helg tråden !
 

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
Som sagt det finns många bra AD’s och mindre bra , som allt annat i livet och det är en demokrati hur man handlar (även om vissa brands, de flesta nuförtiden ? Stryper och styr distribution och service), men vad får AD besöket ”kosta” i lost savings, ett par tusen, upp till säg 10k ? Men när man, om man nu prompt ska köpa nytt ?, inte fan är det värt 5 siffrigt….kostar på o ha en butik på fina gatan….Trevlig helg tråden !
Håller helt med! Och jag har haft turen att få plocka ut någon ”het” modell utan särskilt mycket köphistorik så jag har ju inte behövt ta ställning till det här med förlust vid eventuell försäljning. Men nu när jag ska köpa ”något annat” så tänker jag att jag ändå gärna gör det hos ad. Även om det finns billigare på andra platser. Men som sagt så är det kanske inte värt femsiffrigt.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Lyfter över till denna tråden som känns mer relevant men måste ju bara fråga
Wow vilket oskönt inlägg. I det här fallet gällde det att få ett namn på en person för att få svar på mail och bygga en relation.
Förstår att det är skönare att ha en kontakt oavsett om det är banken, AD eller skräddaren. Men tror att det enklaste är att köpa en klocka, skaka hand och be om ett visitkort. Maila eller komma in och be om en kontaktperson känns rätt konstlat.
Utöver det känner jag mig som en idiot om jag ska be om bra pris inför en person jag aldrig träffat, men tycker inte det är konstigt av någon jag köpt flera klockor från.
Varför känna sig som en idiot? Har gjort det från AD tidigare oavsett om jag haft med dem att göra eller inte. De kan se min köphistorik i sina system så de (ev. tillsammans med floor manager) borde kunna göra en uppskattning på vad som är rimligt. Upplever inte att det är något fel att nämna att man är en stamkund men att man tidigare handlad av person x tidigare. Så länge man är trevlig så fungerar det mesta 😀
 

FlipSwede

Rolex
Lyfter över till denna tråden som känns mer relevant men måste ju bara fråga

Förstår att det är skönare att ha en kontakt oavsett om det är banken, AD eller skräddaren. Men tror att det enklaste är att köpa en klocka, skaka hand och be om ett visitkort. Maila eller komma in och be om en kontaktperson känns rätt konstlat.

Varför känna sig som en idiot? Har gjort det från AD tidigare oavsett om jag haft med dem att göra eller inte. De kan se min köphistorik i sina system så de (ev. tillsammans med floor manager) borde kunna göra en uppskattning på vad som är rimligt. Upplever inte att det är något fel att nämna att man är en stamkund men att man tidigare handlad av person x tidigare. Så länge man är trevlig så fungerar det mesta 😀
Sjalvklart ska man alltid be om rabatt/fraga om det gar att gora nagot pa priset oavsett vad det ar for nagot vid kop av en vara som kostar nagra tusenlappar och uppat.
Dum vore man val annars? Det varsta som kan handa ar ju att man far ett Nej.
 

Klahr

Omega
Lyfter över till denna tråden som känns mer relevant men måste ju bara fråga

Förstår att det är skönare att ha en kontakt oavsett om det är banken, AD eller skräddaren. Men tror att det enklaste är att köpa en klocka, skaka hand och be om ett visitkort. Maila eller komma in och be om en kontaktperson känns rätt konstlat.
Är det konstlat att vilja ha en säljare som man kan vända sig till när man vill köpa klockor som det är "kö" på?
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Är det konstlat att vilja ha en säljare som man kan vända sig till när man vill köpa klockor som det är "kö" på?
Nu vet jag ju inte hur det gick till vid ditt besök efter att din tidigare kontakt slutade. Men som du beskriver det så lär ju situationen varit rätt krystad när någon dyker och sonika ber om en kontaktperson (speciellt om det inte är praxis från butiken att det tilldelas). Det är som att komma in på en bar och be bartendern om en flickvän för att du hittade dina tidigare ex där. Du får helt enkelt bygga upp en relation med butiken. 🤷🏻‍♂️
 

Klahr

Omega
Nu vet jag ju inte hur det gick till vid ditt besök efter att din tidigare kontakt slutade. Men som du beskriver det så lär ju situationen varit rätt krystad när någon dyker och sonika ber om en kontaktperson (speciellt om det inte är praxis från butiken att det tilldelas). Det är som att komma in på en bar och be bartendern om en flickvän för att du hittade dina tidigare ex där. Du får helt enkelt bygga upp en relation med butiken. 🤷🏻‍♂️
Nej du gör ju inte det. Jag lägger ned med min upplevelse om en butik, som jag gärna hade handlat alla mina kockor i för resten av livet, som jag anser inte har skött sin kundkontakt speciellt bra mot en befintlig kund. Vi kommer inte längre. Trevlig kväll.
 

bigbengtsson

Breitling
Jag tycker det känns bra att handla i butik. Särskilt om jag har frågor osv. Sedan kan man få bra rådgivning och en annan syn på vad man köper tex rätt kvalitet eller förslag på andra alternativ.
 
Topp