• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

poormans

Rolex
finns ungefär lika många som anser att de fanns med röd sekundvisare som anser att den inte fanns med det :)

Bland annat så fanns den med i den japanska tv-serien "The Return of ultraman" från 1971. Känns lite långsökt att någon "moddade" speedmasters redan då.

screen3.jpg

Har sålts en hel del genom åren i Sverige genom vissa auktionshus osv. Tror även @poormans haft någon/några.

Sen är det några som forskat lite i serienummer-batch:ar med röda visare och kommit fram till dessa (bland annat):

Other watch with Orange Hand, all same batch (All Reference 145.012-67) >
26.077.2xx
26.077.23x
26.077.30x
26.077.39x
26.077.48x
26.077.88x
26.078.041
26.078.32x
26.078.76x
26.078.80x
26.078.86x
26.078.80x
26.078.xxx
26.079.5xx


Så antingen har "någon/några" moddat massa Speedmasters från samma nummerserie eller så monterades de ihop så från Omega :)

Jag har haft två, varav den ena var helt orörd men i behov av service när jag köpte den,

jag tycker själv att jag ser för många som dyker upp med närliggande serie nr för att det ska vara moddat men en del säger tvärt nej ändå

här är min senaste 321'a med CB-caseback
 

M021

Rolex
2-Faktor
Ska man slå till på en årsklocka så är det nog en Speedmaster som skulle vara coolast, dock lär man kolla upp angående servicedelar till klockorna, tråkigt ifall det kommer försvinna inom några år.
Min 62'a till är på väg ner till Swissland nu för genomgång, på nymans kunde dom serva men ville ha ett utlåtande från urverkstan i Schweiz utöver det då jag är svinrädd om denna klocka. Så jag återkommer när jag vet vad skadan blir :nailbiting:
 

Icaras

Rolex
Här är min speedy! En cal. 321 med ref. 145.012 från 1967 (årsklocka)! Kul att originallänken också är på plats!:)
Är mycket nöjd med klockan och tycker modellen i sig hör till dom bättre i klockvärlden!

DSCF2721.JPG
DSCF2722.JPG
DSCF2725.JPG
DSCF2726.JPG
DSCF2727.jpg
DSCF2889.JPG
Var fick du tag på den godbiten? :)
(Ja, jag har frågat förut. Men minns inte hehe)

Min 62'a till är på väg ner till Swissland nu för genomgång, på nymans kunde dom serva men ville ha ett utlåtande från urverkstan i Schweiz utöver det då jag är svinrädd om denna klocka. Så jag återkommer när jag vet vad skadan blir :nailbiting:
Vet du om de byter ut visare etc.? Dvs att du måste byta tillbaka själv efter servicen :eek:
 

M021

Rolex
2-Faktor
Var fick du tag på den godbiten? :)
(Ja, jag har frågat förut. Men minns inte hehe)


Vet du om de byter ut visare etc.? Dvs att du måste byta tillbaka själv efter servicen :eek:

Har bett om att få en tydlig genomgång av vad som bör göras, vad som är original och ej och därefter ta ett beslut. Så handlar endast som genomgång och ett kostnadsförslag i Schweiz.
 

hannes1988

Cartier
Får man vara med i den här tråden med denna... ?
Tycker reduced modellen passar min handled bättre därför valet föll på den. Är faktiskt riktigt nöjd med speedmastern tycker den är riktigt kul, nackdel med plexiglas då den är vardagsklocka och får en och annan smäll på jobbet (ganska kraftig repa från 9 till 10 mitt över subdialen). men men den skall ju användas!
IMG_0491.JPG
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tjena Speedygurus
Har velat fram och tillbaka en längre tid. Det saknas nämligen en kronograf i lådan och från att ha vandrat från Speedy till en massa andra märken, pandadials etc. Nu har siktet åter hamnat på Speedmaster och då tänkte jag mig en 69:a (årsklocka) Varierar väldigt i pris och billigast är väl de utan länk och med nyare utbytestavla (utan stepdial). Sedan verkar det svårt att hitta original tachyring också (den med lite större bokstäver, eller hur?) Sen är det en sak till som jag i grunden inte bryr mig om men som verkar påverka priset och det är boettlocket. Någon som kan hjälpa mig reda ut vad som är vad? Dels finns ju det "gamla" premoon utan text, sedan first watch on the moon med rak, diagonalt över boetten, text och den nyare runt längs med sidan av boetten. Finns alla varianterna till 022 ST69 eller bara två och i så fall vilken anses mest premium?
Rätta mig gärna om jag är helt fel ute här för jag är på väg ur bestämma mig fasen och på väg in i leta rätt på rätt klocka fasen:)

Bonusfråga - är det någon som vet anledningen till varför man bytte tavlan från stepdial ? Förändringen av boetten var ju trist för utseendet men man förstår ju funktionen med det och det vore kul om det fanns någon "toolig" förklaring på bytet av tavla också.

Med vänlig hälsning,

Matts
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Lagt ut bilden i annan tråd men nöjd med bilden så den kommer här också:angel:
20151023_100843-01.jpeg

Om bara FOISen hade funnits med plexi så hade jag haft två! ... Eller hade jag haft råd med två så hade jag nog gått vintage.
Cool på länk iaf! Var det några problem med ändlänkar eller bara att byta rakt av?

Eller är jag helt fel ute och det är en gammal?
 

Spincini

Rolex
2-Faktor
Om bara FOISen hade funnits med plexi så hade jag haft två! ... Eller hade jag haft råd med två så hade jag nog gått vintage.
Cool på länk iaf! Var det några problem med ändlänkar eller bara att byta rakt av?

Eller är jag helt fel ute och det är en gammal?
Nej du har alldeles rätt, det är en FOiS. Länken kommer från en Speedmaster Racing, ändlänkarna passar rakt på men jag fick byta sprintar.
Finns inget som slår plexi i känsla, så det får bli en vintage i framtiden.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Generellt verkar FOIS vara väldigt starkt representerat här på forumet. Är Pron för stor för folk eller vad har hänt? Själv älskar jag hennes 42 mm
DSC_1017.JPG
 

plattfot

Rolex
Och JA! Jag har sökt, och hittat ett flertal trådar om Omega Speedmaster, men ingen riktig tråd där man är välkommen att diskutera, ställa alla sortens frågor angående Speedmaster och lägga upp gamla, nya bilder, och klockan behöver inte vara i din ägo.

Jag har en själv en Omega Speedmaster jag är ganska så nöjd med, den är från 1999 och med kalibern 1861. Nu till min fråga! Jag har allt sedan jag missade att köpa en gammal speedmaster med 321 kalibern av ren okunnighet....
kvallen 17 nov.JPG

Självklart skall du köpa en 321-speedy Herr S!
Tycker, som andra i tråden att du skall gå lite längre tillbaka i tiden och satsa på ett fint ex med raka bandhorn ich lite nättare boett. Mest för att den skiljer sig mer från den du redan har.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Generellt verkar FOIS vara väldigt starkt representerat här på forumet. Är Pron för stor för folk eller vad har hänt? Själv älskar jag hennes 42 mm
DSC_1017.JPG

Skulle tro att det handlar om att den bärs väldigt stort med nya länken, jag har haft några speedys men sålt för att jag tyckt den varit för klumpig på mina taniga handleder. Var därför ute efter en FOIS ganska nyligen men när jag råkade se att sekundvisaren inte var lik dem andra sub-dialsen så avbröts dessa tankar ganska kvickt.. Återigen köptes en månklocka som jag tänkte ge bort i present men som slutade med att jag plockade av originallänken. Beställde sedan en 1171 vintage länk. och är galet nöjd med den nu. Ett tips för er som har samma problem som jag :)
 

Ryttaren

Rolex
Min 145.022-69 (Straight writing). Gillar den som fan. Bandet är Gasgasbones SPV2 :)

@Matts om du inte sett än så kolla in http://speedmaster101.com. Mycket bra sida där du även har en pris guide. Enligt den har "Straight writing" en liten premium mot en vanlig -69 pre-moon.

Edit: ref -69 har inte baklock med stora tryckta sjöhästen den kom på ref -71. Så du har sjöhäst utan "flight qualified" samt två varianter av "straight writing" där den ena är ultra-rare.

image.jpeg


Så hittar du den här....KÖP!
image.jpeg
 
Senast ändrad:

Ryttaren

Rolex
Bonusfråga - är det någon som vet anledningen till varför man bytte tavlan från stepdial ? Förändringen av boetten var ju trist för utseendet men man förstår ju funktionen med det och det vore kul om det fanns någon "toolig" förklaring på bytet av tavla också.

Med vänlig hälsning,

Matts

Det lär ha varit en produktionsteknisk orsak. Antagligen billigare med mindre bearbetning.
 

Erikberg

Cartier
2-Faktor
Skulle tro att det handlar om att den bärs väldigt stort med nya länken, jag har haft några speedys men sålt för att jag tyckt den varit för klumpig på mina taniga handleder. Var därför ute efter en FOIS ganska nyligen men när jag råkade se att sekundvisaren inte var lik dem andra sub-dialsen så avbröts dessa tankar ganska kvickt.. Återigen köptes en månklocka som jag tänkte ge bort i present men som slutade med att jag plockade av originallänken. Beställde sedan en 1171 vintage länk. och är galet nöjd med den nu. Ett tips för er som har samma problem som jag :)
Har samma problem med taniga handleder, mycket därför jag köpte min FOiS (samt att jag gillade visarna bättre än månklockans :))
Vart köpte du din 1171 länk? Har inte lyckats hitta någon bra sajt för just länkar så tips tas gärna emot.
 

Marli

Cartier

nöt

Vacheron
2-Faktor
https://klocksnack.se/threads/den-första-och-enda-dagens-klocktråd.20/page-1630#post-976249

Får även icke moonwatches vara med? Sitter på en Speedy pro MKIV 1973 (ref 179.009), samma case som en MKII men med annat verk (cal 1040) som har 24h visning. Den har varit ett varv i Bienne och kom tillbaks som ny, nya visare, glas och krona (har org. kvar) men org. tavla. Länken är nos.
Cool klocka som tyvärr så gott som aldrig används :-(
MKII osv är inte så vanliga vad jag förstått. Eller inte som jag ser på forumet här alla fall. Kanske är vanliga i vida världen.
 

Magistern

Cartier
Någon som har tips på var man bäst handlar ett bra racingband till sin speedmaster? Gillar dem med mindre hål och har tex kollat heuerville men leveranstiden känns smått löjlig. Är det värt väntan tro?
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
https://klocksnack.se/threads/den-första-och-enda-dagens-klocktråd.20/page-1630#post-976249

Får även icke moonwatches vara med? Sitter på en Speedy pro MKIV 1973 (ref 179.009), samma case som en MKII men med annat verk (cal 1040) som har 24h visning. Den har varit ett varv i Bienne och kom tillbaks som ny, nya visare, glas och krona (har org. kvar) men org. tavla. Länken är nos.
Cool klocka som tyvärr så gott som aldrig används :-(
Snygg dinka men förstår inte 24h-visningen. Kanske är lite trött men hur mycket är din klocka på bilden i länken? Typ 18 min över??? 20?
 
Topp