• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

PaulK

Omega
Hej.
Får jag vara med här?
Dark Brown 145.022 -68 med DON-bezeln kvar, men i lådan.
Ganska enkelt att se att den blivit brun i verkligheten, men svårare att få med på bild.
IMG_1683.JPG
 

Yfront

Omega
Får man med verktyg för att korta armbandet och byta armband när man den nytt med box? Vad jag förstått då har man bytt ut stift med skruv till länken?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Börjar få en outhärdlig längtan efter min första Speedmaster. Det står mellan en Speedmaster eller en Panerai Luminor 44mm..

Om jag väljer Speedy står det mellan modellerna 311.30.42.30.01.005 och 311.30.42.30.01.006, dvs hesalite vs. sapphire sandwich.

Jag förstår hela grejen med att vara trogen originalet så mycket som möjligt med hesalite men jag är samtidigt mån om att ha vintage design men med nya starkare material. Å andra sidan föredrar jag solid caseback, som på .005.

- Är det en dödssynd enligt Speedmaster-bibeln att köpa .006?
- Är hesalite enligt er erfarenhet lättrepat?
- Är andrahandsvärdet på .006 (som ursprungligen kostar 4-5k mer än .005) sämre än .005 i begagnatkretsar?

Jag är endast ute efter att köpa nytt. Undrar däremot om andrahandsvärdet om det blir flippande sen. Vill ju inte ha en svårsåld mindre älskad broder/syster till .005 om man säger som så.

Gillar 006 men var rädd att jag skulle ångra mig så köpte 005, helt underbar patina hesaliten redan nu!

Dessutom utgör safirglas en säkerhetsrisk ifall det splittras inne i rympkapseln (ifall du nu blir austronaut) :blackalien::)

Lycka till!
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Gillar 006 men var rädd att jag skulle ångra mig så köpte 005, helt underbar patina hesaliten redan nu!

Dessutom utgör safirglas en säkerhetsrisk ifall det splittras inne i rympkapseln (ifall du nu blir austronaut) :blackalien::)

Lycka till!

Så ett hesalit glas kan inte splittras?
Det är ju inte laminerat som en bilruta men det kanske bara spricker men inte hela vägen?
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Har svårt och se Hesalite splittras dvs gå i en jeffla massa bitar typ glas. Spricker ja men inte splittras. Men jag kan ha helt fel :wideyed:
Håller med om att det inte splittras som ett härdat glas. Men om man tappar den och får en spricka i glaser så insisterar urmakare på en service för att försäkra sig om att inga små bitar har kommit in i verket. Skulle inte a gift på det men ganska säker på att jag löst det här på forumet. Rymdsäker? Iofs slipper man jobba mot gravitationen så "fallet" kanske inte blir så hårt där uppe...
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Håller med om att det inte splittras som ett härdat glas. Men om man tappar den och får en spricka i glaser så insisterar urmakare på en service för att försäkra sig om att inga små bitar har kommit in i verket. Skulle inte a gift på det men ganska säker på att jag löst det här på forumet. Rymdsäker? Iofs slipper man jobba mot gravitationen så "fallet" kanske inte blir så hårt där uppe...

Tror vi pratar om 2 olika saker, Hesalite är egentligen inget glas utan det är plast. Tänk Plexi, därav eventuella missförstånden.

Rymdgubben kan fortfarande slå plexit i något hårt och nödvändigtvis inte behöva tappa klockan :happyhappy:
 

Ontrackpiraten

Rolex
2-Faktor
Så ett hesalit glas kan inte splittras?
Det är ju inte laminerat som en bilruta men det kanske bara spricker men inte hela vägen?
När hesalit går sönder så borde inte skadan bli lika dramatisk som när glas brister. Inte lika mycket flisor osv. Sen borde det ju vara mjukare och absorbera smällar bättre. Men det är ju en akrylplast eller plexi som det också kallas och det finns ju bättre plast att tillgå tex polykarbonat även kallat makrolon. Jag upplever hesaliten som mjuk och mysig.
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Börjar få en outhärdlig längtan efter min första Speedmaster. Det står mellan en Speedmaster eller en Panerai Luminor 44mm..

Om jag väljer Speedy står det mellan modellerna 311.30.42.30.01.005 och 311.30.42.30.01.006, dvs hesalite vs. sapphire sandwich.

Jag förstår hela grejen med att vara trogen originalet så mycket som möjligt med hesalite men jag är samtidigt mån om att ha vintage design men med nya starkare material. Å andra sidan föredrar jag solid caseback, som på .005.

- Är det en dödssynd enligt Speedmaster-bibeln att köpa .006?
- Är hesalite enligt er erfarenhet lättrepat?
- Är andrahandsvärdet på .006 (som ursprungligen kostar 4-5k mer än .005) sämre än .005 i begagnatkretsar?

Jag är endast ute efter att köpa nytt. Undrar däremot om andrahandsvärdet om det blir flippande sen. Vill ju inte ha en svårsåld mindre älskad broder/syster till .005 om man säger som så.
Absolut ingen dödssynd att köpa 006. Men mitt tips är att kolla på båda live innan du bestämmer dig. Jag valde 005 då tavlan upplevs som mycket varmare bakom hesalite. Dock repas det mycket lättare, men det som blir av daglig användning polerar man lätt bort och byta hesaliten är billigt. I slutändan tycker jag du ska välja det du gillar bäst, inte vad andra tycker du ska välja.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Jag tycker inte att hesaliten är särskilt lättrepad, men visst är den mycket lättare att repa än safir. Däremot går det ju att putsa själv utan problem, och är ganska billigt att byta om det blir något. Jag tycker hesaliten är så pass mysigare att det är värt det. Har ingen riktig koll på andrahandsvärdet på mackorna, men vanlig pro har ju ett riktigt bra värde om du får rabatt på ett nyköp jämfört med många andra klockor.

Tack för ditt svar!

Nej det är ingen dödssynd att köpa Speedy med safirglas, måste vända mig lite mot hesalitefundamentalisterna på forumet. Det är ett jäkligt schysst safirglas på Speedy-modellerna - jag har 2st med safir och 3st med hesalite. En del pratar om den sk mjölkvita randen på ytterkanten på safirglaset, tycker inte det märks särskilt mycket i verkliga livet. En annan sak är att tavlan framträder som något svartare på safirmodellen. Testa båda innan du bestämmer dig. Ett manuellt kronografverk är ju ofta en god anledning till glasbaksida (om man tex jämför med ett vanligt automatverk) och jag gillar utseendet på cal 1861 (har tyvärr inte glasbaksida på någon av mina Speedys). Oavsett vad du väljer så är det en kanontrevlig klocka - happy hunting!

Tack!

Gillar 006 men var rädd att jag skulle ångra mig så köpte 005, helt underbar patina hesaliten redan nu!

Dessutom utgör safirglas en säkerhetsrisk ifall det splittras inne i rympkapseln (ifall du nu blir austronaut) :blackalien::)

Lycka till!

Tack! Ska tänka på saken. Vill ju inte ha hesalitsplitter i omloppsbana liksom.

Absolut ingen dödssynd att köpa 006. Men mitt tips är att kolla på båda live innan du bestämmer dig. Jag valde 005 då tavlan upplevs som mycket varmare bakom hesalite. Dock repas det mycket lättare, men det som blir av daglig användning polerar man lätt bort och byta hesaliten är billigt. I slutändan tycker jag du ska välja det du gillar bäst, inte vad andra tycker du ska välja.

Tack för svar.

Det jag är rädd för är att det är "väldigt" lättrepat. Jag gillar inte att vara jätteförsiktig med mina klockor. Det jag heller inte gillar är att behöva underhålla dem särskilt mycket (t ex att polera upp repor på glaset).

Finns det någon gräns för hur mycket man kan polera med Polywatch eller tandkräm (många verkar köra på dessa metoder?) innan man polerat bort så mycket glas att det måste bytas glas?

Går det bra att duscha/tvätta sin Speedy Moonwatch? Jag är van att hålla mina klockor (på länk och gummi) fräsch genom att duscha med dem, gnugga in dem i tvål osv.
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack för ditt svar!



Tack!



Tack! Ska tänka på saken. Vill ju inte ha hesalitsplitter i omloppsbana liksom.



Tack för svar.

Det jag är rädd för är att det är "väldigt" lättrepat. Jag gillar inte att vara jätteförsiktig med mina klockor. Det jag heller inte gillar är att behöva underhålla dem särskilt mycket (t ex att polera upp repor på glaset).

Finns det någon gräns för hur mycket man kan polera med Polywatch eller tandkräm (många verkar köra på dessa metoder?) innan man polerat bort så mycket glas att det måste bytas glas?

Går det bra att duscha/tvätta sin Speedy Moonwatch? Jag är van att hålla mina klockor (på länk och gummi) fräsch genom att duscha med dem, gnugga in dem i tvål osv.
Jag är inte heller superförsiktig med mina klockor, men smårepor och swirls på Hesaliten fick jag fort. Tycker dock bara att det ger en snygg look med lite märken och när det blir för mycket polerar man bort dom med polywatch på 10min. När man gjort det 4-5 gånger ungefär är det bara att byta glaset som är billigt som sagt.
Skulle inte duscha med speedyn! Ska självklart gå om den är nyservad, men jag har andra klockor för det ändamålet. Rengöring gör jag med microfiberduk oftast. Om man behöver vätska för att få bort något fuktar jag en tops.
 
Topp