• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Ontrackpiraten

Rolex
2-Faktor
Någon mer än jag som kör hoj i denna tråd?
Kör själv en Triumph Daytona 675.
1264988_10151871965474328_917937873_o.jpg

Ultimata hojen borde ju vara en Triumph Speed Triple.
triumph-speed-triple-r-5.jpg

Eller vad säger ni?
Jag har provat väldigt mycket på två hjul och säger KTM Superduke
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Testa utan ett tag. Det är ju ingen svår modell att få tag på igen om spiltan känns för tom... ;)
Hehe önska att det var så lätt som det låter...
Jag sålde min Speedy efter en mycket kort tids ägande (tänkte passa på innan den hann få repor och därmed tappa i värde).

Det var min första kronograf och jag gillar annars uteslutande dykare för dess simplicitet och icke-plotter.
Men Speedy var en sån klocka jag var tvungen att äga någon gång.

Mina reflektioner efter kort tids ägande är:

- Ful länk med de polerade smala "filerna" samt ej tillräckligt avsmalnande och för lite microjusteringsmöjlighet på det vilket gjorde att jag inte fick den perfekta passformen. Många kör ju på läder och nato - men betalar jag över 30k för en klocka ska jag ha en perfekt länk!

- På tok för liten krona att winda upp klockan med, jobbigt i längden även om det känns WIS'igt och själfyllt att hand-winda.

- Hesalit. Känns bräckligt och "svagt" på något sätt även om det säkert är tuffare än vad jag tror. Jag gillar heller inte det burkiga ljudet när man knackar på "glaset" jämfört med safir. Däremot är det en fröjd för ögat rent estetiskt

- Kronograf.. använder inte det lika ofta som en dykarbezel. Använder jag det så är tavlorna för små för att snabbt och effektivt kunna se hur många minuter det gått

- 50m WR. Jag vill, även om klockan säkert tål en del vatten, veta att jag aldrig behöver vara försiktig med klockan beträffande bad. Det är liksom en robustness-kvalitetssäkring för mig.

Trots allt detta har jag redan mild ångest över min försäljning, för att klockan helt enkelt är jäkligt snygg i övrigt.

Får se om jag saknar den tillräckligt för att köpa på nytt! :)
Väldigt bra resonerat och en fantastik beskrivning. Trots allt det du beskrev och ändå behåller man klockan, man kan undra om man egentligen är frisk?

Jag har ingen avancerad horologisk smak och drömmen var länge en Speedy. När jag köpte min första infann sig frågorna - hur kul är det egentligen med manuellt verk? Hur ofta använder jag egentligen kronografen? Det blev försäljning, abstinens, återköp, avslappning. Har sedan tänkt sälja nuvarande ex, men besinnat mig. Den får stanna - även om jag kan känna sug efter en Speedmaster '57 - retrolinjer med modernare, mer avancerat verk.
Många som känner likadant som dig hehe ;)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Kamrater,

Speedy up!
image.jpg


image.jpg


image.jpg

Dagen till ära prövar vi vårat nya armband!
Ej orginal från Omega, men anpassat för deras viklås. Inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker än, men än så länge en kul grej med lite färg i tillvaron.

IMG_2450.JPG
God morgon alla speedys, dags att visa upp er. Tyvärr får min stanna hemma från jobbet, jag är rädd om den.

PS. Någon som vet vilket datum som speedmastern lanserades, det är dags att planera 60 års firande av den bästa klockan:)
Välkommen in i värmen!
 
Topp