• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Mykeys

Cartier
145.022-69ST
IMG_1377.JPG
 

Ganga

Omega
Jag har mina ögon på en Apollo XI från mitt födelseår 1995 (faktiskt bara tre dagar från min födelsedag är den uttagen). Den är enligt utsago "i mycket gott skick" alla delar ska vara original (även visarna). Garantikort finns, dock ej box.
Säljaren vill ha 32 500 kr för klockan.

- Är det rimligt?
- Kommer priset att stå sig eller kommer jag uppleva ett enormt prisfall om jag nu skulle vilja sälja klockan?
- Är det rätt länk på?
- Ser klockan allmänt bra ut?
- Finns det något annat jag bör tänka på?

Jag har kört fast, jag tycker verkligen om den, men jag vill inte göra en kass affär som jag får äta up senare!:banghead:

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig bringa någon klarhet i det hela! Tack på förhand!!:)
 

Bilagor

  • IMG_2866.PNG
    IMG_2866.PNG
    73.8 KB · Visningar: 90
  • IMG_2867.PNG
    IMG_2867.PNG
    42.6 KB · Visningar: 83
  • IMG_2868.PNG
    IMG_2868.PNG
    46.2 KB · Visningar: 84
  • IMG_2869.PNG
    IMG_2869.PNG
    60.8 KB · Visningar: 83
Senast ändrad:

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Jag har mina ögon på en Apollo XI från mitt födelseår 1995 (faktiskt bara tre dagar från min födelsedag är den uttagen). Den är enligt utsago "i mycket gott skick" alla delar ska vara original (även visarna). Garantikort finns, dock ej box.
Säljaren vill ha 32 500 kr för klockan.

- Är det rimligt?
- Kommer priset att stå sig eller kommer jag uppleva ett enormt prisfall om jag nu skulle vilja sälja klockan?
- Är det rätt länk på?
- Ser klockan allmänt bra ut?
- Finns det något annat jag bör tänka på?

Jag har kört fast, jag tycker verkligen om den, men jag vill inte göra en kass affär som jag får äta up senare!:banghead:

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig bringa någon klarhet i det hela! Tack på förhand!!:)
Kul att du kollar på speedy!

Spontant tycker jag priset är högt(?)
servishistorik?
Klockans nummer är inte ifyllt på certet?

Tritiumtavlan är tidsenlig och länken ser ut att stämma. Precis i dom krogarna bytte man från tritium i tavlan och länk så det e lite hipp som happ med det. Man ville ta slut på gamla lagret innan man började med det nya.

I övrigt ser jag inge större problem med klockan:)
 

Guden

Cartier
Som vanligt får man som klocknörd ibland sjuka tankar om att sälja av allt för att köpa något "fett"..
Men så kom jag över mina bilder då jag köpte min Speedy, ca 14 månader sen.
Vilken resa vi gjort.. :rolleyes:
Får ett fult leende på mitt face när jag tänker tillbaka på dagen då jag steg in i butiken och plockade upp den..
Hur exalterad man var när man kom hem och lämnade tillbaka klockan i lådan, packade ihop allt - för att sedan kunna göra en ordentlig paketöppning.

OBS. Ingen ny speedy alltså - ingen like-jakt.
Lite nostalgi bara. :)

När boxen lades framför mig för första gången, i butik.
Foto 2015-12-28 16 51 32.jpg


Hemma.. Var tvungen att lägga tillbaka klockan för att återuppleva känslan jag hade i butiken.
Foto 2015-12-28 18 40 19.jpg

Foto 2015-12-28 18 49 50.jpg


Första WS.
Foto 2015-12-28 18 51 44.jpg


Första repan.. Var så jävla förbannad. (vid kl 1-markeringen)
Foto 2016-01-01 08 31 11.jpg



Nä, denna klocka lär förhoppningsvis stanna hos mig livet ut.
Har tidigare ropat efter hjälp då jag ville sälja den för att köpa mig en Rolex.
Kan bekräfta att speedyn är kvar i allra högsta grad, samtidigt som en Rolex (DJ 16013) har tillkommit. Redan tröttnat lite på den dock. Speedyn är så mycket bättre.
 

Ganga

Omega
Kul att du kollar på speedy!

Spontant tycker jag priset är högt(?)
servishistorik?
Klockans nummer är inte ifyllt på certet?

Tritiumtavlan är tidsenlig och länken ser ut att stämma. Precis i dom krogarna bytte man från tritium i tavlan och länk så det e lite hipp som happ med det. Man ville ta slut på gamla lagret innan man började med det nya.

I övrigt ser jag inge större problem med klockan:)

Jag kände spontant detsamma angående priset, men jag har inte hittat så mycket att jämföra med...
Han vägrade dock gå ned en krona i pris...

Servicehistoriken kunde han inte svara på, men klockan gick tydligen bra hos deras urmakare, där är det kanske svårt att begära mer? :/
Det har du rätt i, vad betyder det? Varför har man inte fyllt i det?

Okej, men det ser ut att stämma? Jag har frågat om Ref på länk, men inte fått svar, annars hade jag kunnat söka upp det, men nu får jag lita till era goda ögon ;)
 

Bane

Omega
Ska vi samla alla Speedys här så kan jag lägga upp FOiS som jag testade förra veckan. Satt bra med sin storlek på 39,7 mm. Min handled är 16 cm.

image.jpeg
image.jpeg


Satt mycket bättre på min tunna handled än 42an som jag fick låna av den gode @maxmol förra året.
image.jpeg


Lite referensbilder alltså för de som tvekar över storleken...
Den Milgaussen är snygg
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Kul att du kollar på speedy!

Spontant tycker jag priset är högt(?)
servishistorik?
Klockans nummer är inte ifyllt på certet?

Tritiumtavlan är tidsenlig och länken ser ut att stämma. Precis i dom krogarna bytte man från tritium i tavlan och länk så det e lite hipp som happ med det. Man ville ta slut på gamla lagret innan man började med det nya.

I övrigt ser jag inge större problem med klockan:)
Står ref 35925002 och söker jag på det får jag inga vettiga träffar. Apollo XI ? Skulle detta vara en jubileums LE ? Året var ju 1969 och det finns en 25th editiion men då hamnar vi på 1994, annan ref på den också och skall ha inskription på boettens vänstra sida. Känns som en "vanlig" Speedmaster man har skruvat dit ett glas-caseback som jag skymtar texten Apollo XI på. Nu kan den ju f ö vara helt legit, OK och från året 1995 men enl min åsikt för mycket tveksamheter för detta pris. Är man ute efter en årsklocka vill man ju vara 100 på att det är det också.
 

Ganga

Omega
Står ref 35925002 och söker jag på det får jag inga vettiga träffar. Apollo XI ? Skulle detta vara en jubileums LE ? Året var ju 1969 och det finns en 25th editiion men då hamnar vi på 1994, annan ref på den också och skall ha inskription på boettens vänstra sida. Känns som en "vanlig" Speedmaster man har skruvat dit ett glas-caseback som jag skymtar texten Apollo XI på. Nu kan den ju f ö vara helt legit, OK och från året 1995 men enl min åsikt för mycket tveksamheter för detta pris. Är man ute efter en årsklocka vill man ju vara 100 på att det är det också.

Tack för att du delar med dig av dina tvivel! Som du säger jag vill vara 100 % säker!
Det enda jag hittar om denna, söker då på Ref. 359250, klocka är detta:

https://www.fratellowatches.com/speedmaster-professional-caliber-863-reference-359250/

De skriver: "Earlier models were engraved with ‘Apollo XI’, but that stopped after 1995."

Men som sagt, bara för att det utger sig att vara en Apollo XI så behöver det ju inte vara det.

Hur det är räknat vet jag inte, men jag håller med det borde vara 94 men säljaren säger att det inte ska vara jubileumsvariant.

Det är så svårt!
Tack för att ni hjälper mig att reda ut det hela!
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tack för att du delar med dig av dina tvivel! Som du säger jag vill vara 100 % säker!
Det enda jag hittar om denna, söker då på Ref. 359250, klocka är detta:

https://www.fratellowatches.com/speedmaster-professional-caliber-863-reference-359250/

De skriver: "Earlier models were engraved with ‘Apollo XI’, but that stopped after 1995."

Men som sagt, bara för att det utger sig att vara en Apollo XI så behöver det ju inte vara det.

Hur det är räknat vet jag inte, men jag håller med det borde vara 94 men säljaren säger att det inte ska vara jubileumsvariant.

Det är så svårt!
Tack för att ni hjälper mig att reda ut det hela!

Nu har jag kollat igen lite, det är en 35925000 och ja, dom har detta caseback med Apollo XI. Så den är nog ok och i sitt original.
Återstår certet som känns klart tveksamt, handskriven ref som inte riktigt stämmer samt inget serienummer.
Ser fin ut men jag skulle se den som utan cert och box samt obekräftad årgång. Kanske går att få ålder
bekräftat på serienummer men priset känns väl som sagt lite väl tilltaget.
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag har mina ögon på en Apollo XI från mitt födelseår 1995 (faktiskt bara tre dagar från min födelsedag är den uttagen). Den är enligt utsago "i mycket gott skick" alla delar ska vara original (även visarna). Garantikort finns, dock ej box.
Säljaren vill ha 32 500 kr för klockan.

- Är det rimligt?
- Kommer priset att stå sig eller kommer jag uppleva ett enormt prisfall om jag nu skulle vilja sälja klockan?
- Är det rätt länk på?
- Ser klockan allmänt bra ut?
- Finns det något annat jag bör tänka på?

Jag har kört fast, jag tycker verkligen om den, men jag vill inte göra en kass affär som jag får äta up senare!:banghead:

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig bringa någon klarhet i det hela! Tack på förhand!!:)
Ser att andra här på tråden har svarat dig, mitt bidrag blir följande:
  1. Serienumret skall finnas på boettens baksida samt givetvis även på urverket. Med en bra bild på klockans baksida så bör du kunna så båda två.
  2. Vad gäller serienummer kontra ålder så finns den här sidan att tillgå: http://chronomaddox.com/romans.html. Som du ser så skall klockan ha ett serienummer på 4831xxxxx om en är tillverkad 1995. Om du inte kan få en bra bild på baksidan så kan du säkert få de första fyra siffrorna av säljaren.
  3. Vet inte om det är när klockan är tillverkad eller om det är när den är såld som bör räknas när det gäller årsklocka. En klocka såld i början av 1995 kan mycket troligt vara tillverkad 1994 (eller ännu tidigare). Sålde nyligen en som enligt certifikatet var såld i mitten av 1994 men enligt serienumret (enligt URL:en ovan) så var den från 1992 (sedan kan det ju givetvis vara så att Roman Hartmann har fel i sin sida...) . Det enda säkra är att beställa ett "extract from the archives" från Omega vilket kostar en dryg tusenlapp.
Har inte min "bibel" (boken Moonwatch Only) med mig på jobbet så jag kan inte jämföra dina bilder med bokens innehåll, jag kan göra det ikväll om du vill?
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ser att andra här på tråden har svarat dig, mitt bidrag blir följande:
  1. Serienumret skall finnas på boettens baksida samt givetvis även på urverket. Med en bra bild på klockans baksida så bör du kunna så båda två.
  2. Vad gäller serienummer kontra ålder så finns den här sidan att tillgå: http://chronomaddox.com/romans.html. Som du ser så skall klockan ha ett serienummer på 4831xxxxx om en är tillverkad 1995. Om du inte kan få en bra bild på baksidan så kan du säkert få de första fyra siffrorna av säljaren.
  3. Vet inte om det är när klockan är tillverkad eller om det är när den är såld som bör räknas när det gäller årsklocka. En klocka såld i början av 1995 kan mycket troligt vara tillverkad 1994 (eller ännu tidigare). Sålde nyligen en som enligt certifikatet var såld i mitten av 1994 men enligt serienumret (enligt URL:en ovan) så var den från 1992 (sedan kan det ju givetvis vara så att Roman Hartmann har fel i sin sida...) . Det enda säkra är att beställa ett "extract from the archives" från Omega vilket kostar en dryg tusenlapp.
Har inte min "bibel" (boken Moonwatch Only) med mig på jobbet så jag kan inte jämföra dina bilder med bokens innehåll, jag kan göra det ikväll om du vill?
Så här ser ett "Extract of the Archives" ut (beställde ett för min 145.012-67:a):
P1000584.jpg
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Kaplans Klockkvalité den 13e Maj bjuder på bra med Speedy-godis!
Vad sägs om 2st 2998or? http://www.kaplans.se/sv/sok?s=speedmaster&e=t.a-s&ot=a&od=a
Oj, oj, oj de är verkligen häftiga men kommer att kosta en hel del är jag rädd (tillkommer ju även 20% på det man ropar in dem för...) :rolleyes: Finns även en 105.012 där som verkar intressant (behöver dock lite omvårdnad ser jag...), saknar iofs. stålarmband men jag har ett 1039/516 över som jag tror kan vara "legitimt" för en 105.012:a :)
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Oj, oj, oj de är verkligen häftiga men kommer att kosta en hel del är jag rädd (tillkommer ju även 20% på det man ropar in dem för...) :rolleyes: Finns även en 105.012 där som verkar intressant (behöver dock lite omvårdnad ser jag...), saknar iofs. stålarmband men jag har ett 1039/516 över som jag tror kan vara "legitimt" för en 105.012:a :)
Japp.. de lär sluta riktigt dyrt! 105.012an var riktigt fint, men även den kommer sticka iväg rejält om du frågar mig. Budade på en fin 145.022-69 i höstas, ledde fram till 09:00 på auktionsdagen, sen sprang den iväg rejält..
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Japp.. de lär sluta riktigt dyrt! 105.012an var riktigt fint, men även den kommer sticka iväg rejält om du frågar mig. Budade på en fin 145.022-69 i höstas, ledde fram till 09:00 på auktionsdagen, sen sprang den iväg rejält..
Ja, en 105.012:a lär ju knappast gå för endast 29k... Dock så saknar den stålarmband samt är i behov av service vad jag kan se. Om man kollar i http://speedmaster101.com/price-chart-2/ så bör priset hamna runt $6000 (Passable on “RUNNING”) som lägst, ca 53.5k SEK.
 

veor

Omega
Finns det några erkänt bra aftermarket-länkar till en FOIS? Jag är på jakt efter den äldre breda länken, utan några polerade partier.
 
När vi ändå är inne på ämnet länkar - kan en Speedmaster Reduceds länk vara värd något? Har ingen särskild referens i åtanke men funderar på att köpa en Speedmaster Reduced och tänker att om länken har något värde så blir det en del av finansieringen av klockan, då säljer jag den efter jag köpt klockan alltså.
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ser att andra här på tråden har svarat dig, mitt bidrag blir följande:
  1. Serienumret skall finnas på boettens baksida samt givetvis även på urverket. Med en bra bild på klockans baksida så bör du kunna så båda två.
  2. Vad gäller serienummer kontra ålder så finns den här sidan att tillgå: http://chronomaddox.com/romans.html. Som du ser så skall klockan ha ett serienummer på 4831xxxxx om en är tillverkad 1995. Om du inte kan få en bra bild på baksidan så kan du säkert få de första fyra siffrorna av säljaren.
  3. Vet inte om det är när klockan är tillverkad eller om det är när den är såld som bör räknas när det gäller årsklocka. En klocka såld i början av 1995 kan mycket troligt vara tillverkad 1994 (eller ännu tidigare). Sålde nyligen en som enligt certifikatet var såld i mitten av 1994 men enligt serienumret (enligt URL:en ovan) så var den från 1992 (sedan kan det ju givetvis vara så att Roman Hartmann har fel i sin sida...) . Det enda säkra är att beställa ett "extract from the archives" från Omega vilket kostar en dryg tusenlapp.
Har inte min "bibel" (boken Moonwatch Only) med mig på jobbet så jag kan inte jämföra dina bilder med bokens innehåll, jag kan göra det ikväll om du vill?
Kollat i "bibeln" lite, "Apollo XI - Unnumbered Edition" tillverkades mellan 1989/90-1995. Vad jag kan se bör bezel-insertet vara ett service från 2004 och framåt. Det har ett 'È' i TACHYMÉTRE samt "Dot Beneath 70", ett original skulle ha haft TACHYMETRE samt "Dot Close To 70". Ungefär som min 145.022-76:a har:
IMG_0342.jpg

Länken ser ut att vara en korrekt 1479/812, spännet ser korrekt ut och jag tycker att det står 812 på ändlänk bitarna. Kul att grotta ner sig lite så här på torsdagskvällen :) Vill inte påstå att jag är någon som helst expert på Speedys så det kan ju givetvis hända att jag har fel i mina slutsatser men jag tror inte det :D
 

MarcusL

Omega
När vi ändå är inne på ämnet länkar - kan en Speedmaster Reduceds länk vara värd något? Har ingen särskild referens i åtanke men funderar på att köpa en Speedmaster Reduced och tänker att om länken har något värde så blir det en del av finansieringen av klockan, då säljer jag den efter jag köpt klockan alltså.
Eftersom det är 18 mm-bredd på reduced så är det inget man sätter på något annat än just en reduced tyvärr.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Bumpar vidare...
Har synat, vridit och vänt mot ljuset men hittar ingen Omega-logo i glaset. Ref .005 hesalit, drygt ett år gammal.
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Bumpar vidare...
Har synat, vridit och vänt mot ljuset men hittar ingen Omega-logo i glaset. Ref .005 hesalit, drygt ett år gammal.
Inget man ser bara vid en titt, men vinklar jag min lite i ljuset så syns den ganska tydligt ändå. Fick med den hyfsat på bild när jag försökte. Den sitter rakt ovanför visarnas infästning när man tittar rakt uppifrån.
NCsILp3.jpg
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Inget man ser bara vid en titt, men vinklar jag min lite i ljuset så syns den ganska tydligt ändå. Fick med den hyfsat på bild när jag försökte. Den sitter rakt ovanför visarnas infästning när man tittar rakt uppifrån.
NCsILp3.jpg
Tack Dennta! Halogenlampa i rätt vinkel så syntes den tydligt. Puh, var lite orolig ett tag här :cool:
 
Topp