• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Chuck

Patek
2-Faktor
En historie lektion
IMG_0170.PNG
IMG_0171.PNG
IMG_0172.PNG
IMG_0173.PNG
IMG_0175.PNG
IMG_0176.PNG
IMG_0177.PNG
 

Zthlm

Omega
Hej! Ni speedy-experter kanske kan hjälpa mig med en grej?

La ett bud på denna 145.022 häromdagen. Ångrar mig som attans då den varken är särskilt fin eller har de attribut man kan förvänta sig hos en 145.022 som marknadsförs som -69... Jag befarar mycket utbytta delar eller att säljaren har fel om årgång. Vad har experterna att säga om detta objekt? Mer än att den kanske är i risigt skick. Helst något som lugnar mig :)
IMG_0578.JPG
IMG_0582.JPG


P.S hoppas någon här på KS bjuder över mig så jag slipper sätta mig in i detta just nu D.S
 

Bilagor

  • IMG_0579.JPG
    IMG_0579.JPG
    56.5 KB · Visningar: 36
  • IMG_0580.JPG
    IMG_0580.JPG
    48.3 KB · Visningar: 38
  • IMG_0581.JPG
    IMG_0581.JPG
    44.9 KB · Visningar: 37
  • IMG_0583.JPG
    IMG_0583.JPG
    144 KB · Visningar: 34
  • IMG_0585.JPG
    IMG_0585.JPG
    86.1 KB · Visningar: 34
  • IMG_0587.JPG
    IMG_0587.JPG
    98.2 KB · Visningar: 38

Johnmh

Omega
Oj!
Tusan va trist o känna att man gett ett överilat bud. Hoppas det löser sig för dig. Om beskrivning inte stämmer så kan väl inte bud vara bindande. Lycka till.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jag kontaktade säljaren och fick dra mig ur så ingen fara på taket! Ja, väldigt trist med överilade bud men skönt att jag slapp stå mitt kast denna gången! Tack ändå :)

Vad var det du ogillade med den? Skulle den vara en -69? Tycker boetten såg helt ok ut iallafall.

Nyfiken på hur mycket du bjöd?
 

jontepampam123

Omega
2-Faktor
IMG_3413.JPG
Jag skulle säga att den är från 1985-1990 ca, köpte nyligen denna med ungefär samma serienummer. Boetttillverkaren är c.r.s och inte huguenin freres (ändrades runt 78)men i övrigt är klockan identisk med speedys från 74 och framåt. Tror den kommer sticka iväg till ca 25 med tanke på speedyhysterin. Den behöver lite polering av glas och en rengöring+service)Just den du tittar på har dock inte mycket med en 69a och göra:). Kan va ett sätt att få många att se den eller så har säljaren sjukt dålig koll. I mitt tycke är en rätt attraktiv klocka bakom det repiga plastglaset, den har gula index, rätt bezel, fin boett....efter lite rengöring.
 

jontepampam123

Omega
2-Faktor
Ingen 69 har den färgen på urverket, plastbroms, det baklocket eller doomed dial. Min slutsats är att säljaren har dålig koll. Enda jag ser som bekymmer med den förutom att det inte är en 69a är lumesläpp på en av visarna. Tror den kan bli fin med lite omsorg.
 

fredriikohlsson

Omega
2-Faktor
Är en första gångs köpare till en Speedy och jag sitter och har snöat in mig på en speedy från 80-90 talet med 861 verket, då jag finner att dessa både ha fått lite patina men även kan få de till ett hyfsat pris. Eller borde jag lägga till lite och istället inköpa en nyare speedy med 1861 verket, eller vad säger ni som är lite pålästa?:D
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Är en första gångs köpare till en Speedy och jag sitter och har snöat in mig på en speedy från 80-90 talet med 861 verket, då jag finner att dessa både ha fått lite patina men även kan få de till ett hyfsat pris. Eller borde jag lägga till lite och istället inköpa en nyare speedy med 1861 verket, eller vad säger ni som är lite pålästa?:D

Kul att du kollar på speedy!

Skillnaden är att dom har satt fast en extra "juvel" på ett ställe bara för att dom kunde och gett en annan finish som man ändå inte ser om man väljer solit baklock.

Värt mer pengar? Det är tycke och smak.
Jag skulle köra på 861 verk för det finns en möjlighet att det vart på månen! Det råder oklarhet i frågan och man kan inte med säkerhet säga att det inte vart där.
Hoppas det hjälper lite :)

En annan aspekt är att 861 ofta har en tritiumtavla vilket över lag ger en bättre patina med tiden om man gillar sånt.
 

fredriikohlsson

Omega
2-Faktor
Kul att du kollar på speedy!

Skillnaden är att dom har satt fast en extra "juvel" på ett ställe bara för att dom kunde och gett en annan finish som man ändå inte ser om man väljer solit baklock.

Värt mer pengar? Det är tycke och smak.
Jag skulle köra på 861 verk för det finns en möjlighet att det vart på månen! Det råder oklarhet i frågan och man kan inte med säkerhet säga att det inte vart där.

Ja okej, tack! Haha jo men precis, då är det mer värt att chansa att den har varit på månen;). Är det något du tycker jag ska vara extra uppmärksam när det gäller 80/tidigt 90 tals speedy?:) Och vad ligger en "standard" service på ungefär på ett sånt verk?:D Haha blev mycket frågor nu!
 

DrFlex

Cartier
Ja okej, tack! Haha jo men precis, då är det mer värt att chansa att den har varit på månen;). Är det något du tycker jag ska vara extra uppmärksam när det gäller 80/tidigt 90 tals speedy?:) Och vad ligger en "standard" service på ungefär på ett sånt verk?:D Haha blev mycket frågor nu!

Jag har en speedy med 863 urverket (samma som 861) med lite bättre finish då den har safir baksida. Service kostade ca 4000kr.
 
Nu kommer jag in här och stör som en gröngöling gällande ämnet. Jag är riktigt sugen på en speedmaster, en professional känns dock för dyr för mig. Jag är 17 år och kanske inte borde ha en speedy men jag har jobbat ihop mina egna slantar och har råd. Men känns dock onödigt att lägga större delen av sin förmögenhet på en klocka. Skulle ni säga att en reduced skulle passa bättre i min situation? Jag vet ju att många inte håller med om att det är en "riktig" speedy men jag kan tänka mig att både priset och storleken passar mig bättre. Bör man slå till på en reduced för att sedan byta upp sig om några år, eller kommer man alltid känna att den är otillräcklig?
Tacksam för svar! ;)
Med vänlig hälsning, Simon
 

fredriikohlsson

Omega
2-Faktor
Nu kommer jag in här och stör som en gröngöling gällande ämnet. Jag är riktigt sugen på en speedmaster, en professional känns dock för dyr för mig. Jag är 17 år och kanske inte borde ha en speedy men jag har jobbat ihop mina egna slantar och har råd. Men känns dock onödigt att lägga större delen av sin förmögenhet på en klocka. Skulle ni säga att en reduced skulle passa bättre i min situation? Jag vet ju att många inte håller med om att det är en "riktig" speedy men jag kan tänka mig att både priset och storleken passar mig bättre. Bör man slå till på en reduced för att sedan byta upp sig om några år, eller kommer man alltid känna att den är otillräcklig?
Tacksam för svar! ;)
Med vänlig hälsning, Simon

Jag har varit i precis samma situation som dig (är dock lite äldre) så förstår din problematik;). Jag var också inne länge på att göra så som du säger och börja med en reduced och sen byta upp mig. Efter mycket läsning här på forumet så slutar det i att jag letar efter en speedy pro, då jag tillslut kände för att det är speedyn pro är den jag vill ha och därmed spara/jobba ihop till en. Men i slutändan är det du som skall använda den så känn efter och försök bilda dig en uppfattning och om du till slut känner för en reduced så kör på de, och låt andra tycka vad dom vill:). Här är en tråd på klocksnack med lite skillnader mellan de olika modellerna:
https://klocksnack.se/threads/omega-speedmaster.17127/

Här är en annan tråd med:
https://klocksnack.se/threads/omega-speedmaster-olika-modeller.13375/
 
Topp