• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

TompaC

Rolex
2-Faktor
En historie lektion
IMG_0170.PNG
IMG_0171.PNG
IMG_0172.PNG
IMG_0173.PNG
IMG_0175.PNG
IMG_0176.PNG
IMG_0177.PNG
Är det inte någon här på forumet som har "Alaska project" Speedyn? Och isåfall har personen fullset med temperatur boettskyddet? Hade varit kul att se!
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Hade
Nu kommer jag in här och stör som en gröngöling gällande ämnet. Jag är riktigt sugen på en speedmaster, en professional känns dock för dyr för mig. Jag är 17 år och kanske inte borde ha en speedy men jag har jobbat ihop mina egna slantar och har råd. Men känns dock onödigt att lägga större delen av sin förmögenhet på en klocka. Skulle ni säga att en reduced skulle passa bättre i min situation? Jag vet ju att många inte håller med om att det är en "riktig" speedy men jag kan tänka mig att både priset och storleken passar mig bättre. Bör man slå till på en reduced för att sedan byta upp sig om några år, eller kommer man alltid känna att den är otillräcklig?
Tacksam för svar! ;)
Med vänlig hälsning, Simon
samma tankar nör jag skulle köpa Speedy. Tror inte man ska köpa en reduced om det är en Pro man verkligen vill ha. Om det ör reduced man verkligen vill ha så är det inga fel att köpa den, men är det Pro man vill ha så tror jag inte man kan ersätta den med en reduced. Jag har också smala handleder och den funkar ändå riktigt bra. Bärs mindre än 42mm. Bästa skulle vara om du kan testa båda så du får känna själv på dom.
 
Jag har varit i precis samma situation som dig (är dock lite äldre) så förstår din problematik;). Jag var också inne länge på att göra så som du säger och börja med en reduced och sen byta upp mig. Efter mycket läsning här på forumet så slutar det i att jag letar efter en speedy pro, då jag tillslut kände för att det är speedyn pro är den jag vill ha och därmed spara/jobba ihop till en. Men i slutändan är det du som skall använda den så känn efter och försök bilda dig en uppfattning och om du till slut känner för en reduced så kör på de, och låt andra tycka vad dom vill:). Här är en tråd på klocksnack med lite skillnader mellan de olika modellerna:
https://klocksnack.se/threads/omega-speedmaster.17127/

Här är en annan tråd med:
https://klocksnack.se/threads/omega-speedmaster-olika-modeller.13375/
Tack för ett väl formulerat svar! Du har nog rätt, det är kanske bäst att bara spara och verkligen bli nöjd med köpet. Tråkigt att känna att man gjorde en kompromiss och stör sig på det. Tack återigen! ;)
 
Hade

samma tankar nör jag skulle köpa Speedy. Tror inte man ska köpa en reduced om det är en Pro man verkligen vill ha. Om det ör reduced man verkligen vill ha så är det inga fel att köpa den, men är det Pro man vill ha så tror jag inte man kan ersätta den med en reduced. Jag har också smala handleder och den funkar ändå riktigt bra. Bärs mindre än 42mm. Bästa skulle vara om du kan testa båda så du får känna själv på dom.
Det verkar vara en ganska vanlig syn på det. En reduced blir ju självklart en kompromiss om man faktiskt vill ha en professional. Tråkigt att känna att man snålade och det inte blev helt rätt. Tack för svar! ;)
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
Hej,
Vet inte om jag postst detta tidigare i så fall ber jag om ursäkt.
Vet någon om det går stt byta till plexiglas på en speedmaster automatic?
Känner att den skulle bli mer levande så.
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej,
Vet inte om jag postst detta tidigare i så fall ber jag om ursäkt.
Vet någon om det går stt byta till plexiglas på en speedmaster automatic?
Känner att den skulle bli mer levande så.
Reduced finns väl med hesalit, så möjligt att det glaset kan passa. Det har jag tyvärr ingen aning om. Gå in till en urmakare som är bra på omega så kan dom nog svara eller ta reda på det.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Tack!
Va på jakt efter en tritium-tavla utan framgång.
Sen sprang jag på denna på eBay tilsammans med visare och bezel.
Minns inte säljaren just nu, men han hade många delar i orginalföpakningar
:)
Super, skulle inte heller tacka nej till en tritium tavla. Skulle du kommer på vem säljaren är så tar jag gärna emot ett PM :)
 

Zthlm

Omega
IMG_3413.JPG
Jag skulle säga att den är från 1985-1990 ca, köpte nyligen denna med ungefär samma serienummer. Boetttillverkaren är c.r.s och inte huguenin freres (ändrades runt 78)men i övrigt är klockan identisk med speedys från 74 och framåt. Tror den kommer sticka iväg till ca 25 med tanke på speedyhysterin. Den behöver lite polering av glas och en rengöring+service)Just den du tittar på har dock inte mycket med en 69a och göra:). Kan va ett sätt att få många att se den eller så har säljaren sjukt dålig koll. I mitt tycke är en rätt attraktiv klocka bakom det repiga plastglaset, den har gula index, rätt bezel, fin boett....efter lite rengöring.

Tack för era klockrena bedömningar! Ja alltså min uppfattning är att nåt slags medianpris för en speedy PRO i denna kategori är nånstans runt 25k. Jag la ett bud på 2100 Euro lite på chans och tänkte att det kvittade om den var från -69 eller ej om jag skulle få den för dryga 20 tuss. Hur som helst växte ångern på mig och kände mer och mer olust att just nu köpa en klocka från en tysk begagnathandlare vilken avskrev sig allt ansvar för objektet. Då avvaktar jag hellre tills jag stöter på den för mig perfekta speedyn. Den klubbades i vilket fall som helst för 2390 €. Var det ett bra eller dåligt pris ur köparens perspektiv?
 

jontepampam123

Omega
2-Faktor
Tack för era klockrena bedömningar! Ja alltså min uppfattning är att nåt slags medianpris för en speedy PRO i denna kategori är nånstans runt 25k. Jag la ett bud på 2100 Euro lite på chans och tänkte att det kvittade om den var från -69 eller ej om jag skulle få den för dryga 20 tuss. Hur som helst växte ångern på mig och kände mer och mer olust att just nu köpa en klocka från en tysk begagnathandlare vilken avskrev sig allt ansvar för objektet. Då avvaktar jag hellre tills jag stöter på den för mig perfekta speedyn. Den klubbades i vilket fall som helst för 2390 €. Var det ett bra eller dåligt pris ur köparens perspektiv?
Jag tycker den såg fin ut, och gissade på det priset ungefär, fördelen med 80 talarna är att det finns många orörda och fina,den jag köpte landa på lite mer men var i superskick+att det tilkommer service. Dock tror jag att man ska räkna in en service, speciellt om säljaren skriver att den"working as a champ eller feel very powerful:) och andra liknande icke testadfraser:). Just speedys runt 80 talet med alla -70 tals attribut är rätt mycket klocka för pengarna. Jag köper hellre en helt orörd och oservad klocka än en servad. När du ska köpa en så kolla noga kring subregister minut, timme, osv, finns många med skador när nån plockat av visarna. Kolla noga på index så tritiumet är intakt på alla. Kolla att visarna ligger i samma färgregister som index. Samt att det är rätt bezel(läs på massor innan du köper). Just 861 urverket är robust och det finns god tillgång på delar. Jag hade gett ungefär dom pengarna för klockan(subjektiv bedömning:))
 

Zthlm

Omega
Jag tycker den såg fin ut, och gissade på det priset ungefär, fördelen med 80 talarna är att det finns många orörda och fina,den jag köpte landa på lite mer men var i superskick+att det tilkommer service. Dock tror jag att man ska räkna in en service, speciellt om säljaren skriver att den"working as a champ eller feel very powerful:) och andra liknande icke testadfraser:). Just speedys runt 80 talet med alla -70 tals attribut är rätt mycket klocka för pengarna. Jag köper hellre en helt orörd och oservad klocka än en servad. När du ska köpa en så kolla noga kring subregister minut, timme, osv, finns många med skador när nån plockat av visarna. Kolla noga på index så tritiumet är intakt på alla. Kolla att visarna ligger i samma färgregister som index. Samt att det är rätt bezel(läs på massor innan du köper). Just 861 urverket är robust och det finns god tillgång på delar. Jag hade gett ungefär dom pengarna för klockan(subjektiv bedömning:))

Ja, att detaljkännedomen är av största betydelse när det gäller speedy-köp har jag precis fått erfara! Men intressant att du nämner släpp av lysmassa som en sak som man ska besiktiga. Menar du här att det är viktigt för dig att dina klockor har intakt lysmassa eller är det avgörande för värdet på alla speedmasters (då inte i fråga om skicket i allmänhet utan att just intakt tritium är mer viktigt än låt säga polering)? Alltså, är lysmassan viktigare vid värderingen av en speedmaster än vad den är vid värderingen av någon annan klocka?

Skadorna kan ju såklart variera i omfattning men kan man säga ungefär hur mycket man ska dra av från priset för en speedmaster där tritiumet har släppt på nåt index eller där visarna är skadade/utbytta? Handlar det om en tusenlapp eller upp emot 10 000 liksom?
 

jontepampam123

Omega
2-Faktor
Ja, att detaljkännedomen är av största betydelse när det gäller speedy-köp har jag precis fått erfara! Men intressant att du nämner släpp av lysmassa som en sak som man ska besiktiga. Menar du här att det är viktigt för dig att dina klockor har intakt lysmassa eller är det avgörande för värdet på alla speedmasters (då inte i fråga om skicket i allmänhet utan att just intakt tritium är mer viktigt än låt säga polering)? Alltså, är lysmassan viktigare vid värderingen av en speedmaster än vad den är vid värderingen av någon annan klocka?

Skadorna kan ju såklart variera i omfattning men kan man säga ungefär hur mycket man ska dra av från priset för en speedmaster där tritiumet har släppt på nåt index eller där visarna är skadade/utbytta? Handlar det om en tusenlapp eller upp emot 10 000 liksom?
Som med allt "vintage" så ska det ska var så mycket som möjligt kvar av klockans ursprungsdelar som möjligt. Det är ju givetvis så att alla har olika smaker men en tavla utan tritium och luminova visare, utbytes bezel samt en polerad boett motverkar syftet med att köpa en 69a. Då får man ju en modernare med korrekt luminova tavla och visare som dessutom är korrekt för en i regel en vettigare peng. idag känns folk väldigt medvetna om hur en speedy från en viss tid ska se ut, primärt pre 69. Det syns ofta på priset i avslutade auktioner. Svårt att ge nån direkt prisindikation på vad varje "fel" del, eller hur en polering av boett påverkar priset. Sista paret gamla visare på ebay till 861 kostade mer än begripligt. Och gamla DON bezelringar från 69 och tidigare kostar som en som en speedy och en weekend till mallis:)
IMG_3319.PNG


IMG_3331.PNG
 

Barabom

Omega
Hej!
Går i tankarna att köpa en speedmaster, dock ingen professional.

Står då mellan reduced eller automatic.. Vad kostar egentligen en service på reduced varianterna? De är ju betydligt billigare, men såklart med en högre kostnad för underhåll.
Enlight me, Reduced eller automatic...?
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Hej!
Går i tankarna att köpa en speedmaster, dock ingen professional.

Står då mellan reduced eller automatic.. Vad kostar egentligen en service på reduced varianterna? De är ju betydligt billigare, men såklart med en högre kostnad för underhåll.
Enlight me, Reduced eller automatic...?
Ryktet säker att reduced är avsevärt mycke dyrare att serva!
Har inge siffra i huvudet, det kanske nån annna kan hjälpa till med.

Det finns många kul automatiska varianter.
Jag skulle ta nån av dom :)
 

d96angl

Cartier
Försökte byta från länk till läder med hjälp av skruvmejsel i helgen utan framgång.
Får loss sprinten på ena sidan men så fort jag ska lossa andra sidan så ploppar den tillbaka på första sidan.
Någon som kan föreslå hur jag bör gå tillväga och vilka verktyg jag bör skaffa?
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Försökte byta från länk till läder med hjälp av skruvmejsel i helgen utan framgång.
Får loss sprinten på ena sidan men så fort jag ska lossa andra sidan så ploppar den tillbaka på första sidan.
Någon som kan föreslå hur jag bör gå tillväga och vilka verktyg jag bör skaffa?
Du måste lägga ett tryck på ändlänken när du lossar stiftet, ner mot undersidan. Då hoppar den inte i på andra sidan igen.

Dock finns ju bättre verktyg än en skruvmejsel. Du vill ha ett med "gaffel". Ett Bergeon kan du beställa billigt på nätet. Själv använder jag numera det som följde med min Speedy.

https://watchpart.co.uk/advanced_search_result.php?keywords=bergeon
 
Senast ändrad:

Sebastard

Vacheron
Försökte byta från länk till läder med hjälp av skruvmejsel i helgen utan framgång.
Får loss sprinten på ena sidan men så fort jag ska lossa andra sidan så ploppar den tillbaka på första sidan.
Någon som kan föreslå hur jag bör gå tillväga och vilka verktyg jag bör skaffa?
När sprinten väl släppt i ena änden, försök rucka länken upp/ned en gnutta om den sitter aningen löst. Just så att den döljer hålet i bandhornet. Man får trixa och knåpa ett tag på vissa länkar innan dom släpper med sig.
 

d96angl

Cartier
Känns som länken sitter så tight att det ej går att "rucka" på den utan att båda sprintarna är lossade.

På min Sjöö Sandström är detta enkelt att göra men på Omegan verkar allting sitta så mer tight.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Känns som länken sitter så tight att det ej går att "rucka" på den utan att båda sprintarna är lossade.

På min Sjöö Sandström är detta enkelt att göra men på Omegan verkar allting sitta så mer tight.
Rucka inte, då kan du råka skrapa - känns det som.
Använd pekfingret för att trycka ändlänken neråt som sagt, dvs mot undersidan av klockan. Detta när du har har fått loss ena sprinten. Trycket är för att förhindra att den hoppar ner i hålet igen medan du lossar på andra sidan.
 
Topp