• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Har inte följt tråden slaviskt så jag vet inte om nya(?) speedy 38mm diskuterats.
Jag gillar färgen på denna och dessutom är det lite kaxigt med 38mm i dessa tider. Tyvärr "bara" ett 3330-verk och inget 8800 eller modernare, mer fullfjädrat co-axial som rimligtvis borde fått plats. Däremot har jag 3330 i min Mark II och det är inte kattpiss direkt.
https://www.omegawatches.com/watche...mm/co-axial-chronograph-38-mm/32430385003001/

Ganska tveksam till det ovala formspråket, tycker det sabbar lite. Vet inte om modellen kommer växa på mig eller inte. Vad säger parnassen?
Nu slirar jag lite grann här. 8800 är inget kronografverk. :)
 

Buffi

Panerai
Har inte följt tråden slaviskt så jag vet inte om nya(?) speedy 38mm diskuterats.
Jag gillar färgen på denna och dessutom är det lite kaxigt med 38mm i dessa tider. Tyvärr "bara" ett 3330-verk och inget 8800 eller modernare, mer fullfjädrat co-axial som rimligtvis borde fått plats. Däremot har jag 3330 i min Mark II och det är inte kattpiss direkt.
https://www.omegawatches.com/watche...mm/co-axial-chronograph-38-mm/32430385003001/

Ganska tveksam till det ovala formspråket, tycker det sabbar lite. Vet inte om modellen kommer växa på mig eller inte. Vad säger parnassen?

Jag tycker att den vita datumskivan sabbar en del för alla modeller utan vita urtavlor. Sticker ut rätt mycket.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Ja.. faktum är att jag inte noterat de ovala subdialsen när jag började skriva inlägget.. hade bara sett det ovala datumfönstret. Lite för mycket parfymklocka för mig nu. Hellre en triple date eller en FOIS i så fall.
Synd.
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Stolt över min nyvunna kunskap om "glas logon" var jag naturligtvis tvungen att verifira positioneringen. Verkar uppenbarligen vara fullständigt random från monteringen hur de hamnaro_O
IMG_0994.PNG
 

klocknajs

Breitling
Halloj! Jag blev väldigt exalterad Speedy-ägare förra veckan. Kört nato sedan dess men är nu sugen på länken, den är dock för lång. Kan jag korta länken själv eller behöver jag lämna in den? Tack!
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Halloj! Jag blev väldigt exalterad Speedy-ägare förra veckan. Kört nato sedan dess men är nu sugen på länken, den är dock för lång. Kan jag korta länken själv eller behöver jag lämna in den? Tack!
Det fixar du lätt själv. Så länge det är en modernare länk med skruvar istället för stift i länkbitarna behöver du bara en 1,6 mm skruvmejsel till hjälp.
 
Man kanske skulle göra en poll men jag vet inte hur man gör...
Hur många använder kronografen på Speedmastern och till vad?
Själv använder jag den till allt från viktiga saker som äggkokning och övertid vid fotbollsmatcher som totalt onödiga som att kolla vilken kaffeautomat på jobbet som är snabbast.
 

MånsT

Rolex
Man kanske skulle göra en poll men jag vet inte hur man gör...
Hur många använder kronografen på Speedmastern och till vad?
Själv använder jag den till allt från viktiga saker som äggkokning och övertid vid fotbollsmatcher som totalt onödiga som att kolla vilken kaffeautomat på jobbet som är snabbast.
Varje gång jag kör bil och vid sportevenemang är mina vanligaste tillfällen. En del onödigt användande kommer då och då, pauser på TV till exempel..
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Man kanske skulle göra en poll men jag vet inte hur man gör...
Hur många använder kronografen på Speedmastern och till vad?
Själv använder jag den till allt från viktiga saker som äggkokning och övertid vid fotbollsmatcher som totalt onödiga som att kolla vilken kaffeautomat på jobbet som är snabbast.
Just kolla vilken kaffemaskin på jobbet som går snabbast gör jag också.
Och hur lång tid man får vänta på hissen.
 

klocknajs

Breitling
Man kanske skulle göra en poll men jag vet inte hur man gör...
Hur många använder kronografen på Speedmastern och till vad?
Själv använder jag den till allt från viktiga saker som äggkokning och övertid vid fotbollsmatcher som totalt onödiga som att kolla vilken kaffeautomat på jobbet som är snabbast.
Koka pasta, steka saker, hålla koll på när tvätten är klar i tvättstugan, cykla till jobbet samt när jag sitter i möten på jobbet håller jag koll på hur lång tid vissa moment tar så man hinner med allt och har en bra disposition!
 
Kommer snart att komma med en review av min Speedmaster Racing men har en fråga innan dess. Ska manuell uppvridning av klockan vara svår?
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Förutom att det är tisdag i morgon så vill jag påminna om att på torsdag är 48 år sedan dom landade på månen. Dagen efter så klev Neil Armstrong ut. Speedy på t o m fredag får väl sägas gälla då.
Låter helt klart rimligt! Tack för infon så man inte missar att ha Speedy under denna högtid :)
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Vad tror folket om detta band från watchgecko? Något bättre alternativ i liknande stuk? Långa väntetider och minst dubbla priset om man kör på exempelvis heuerville...
reddish-brown-ls.jpg
Ser Riktigt bra ut! Har ett I liknande stil som Rogart tillverkade åt mig, men han har slutat knåpa läder nu. Finns många duktiga på forumet som kan tillverka liknande. Kolla upp lädertråden och hör med folket där så kan nog någon hjälpa dig. Alltid kul med handgjort.
 
Ser Riktigt bra ut! Har ett I liknande stil som Rogart tillverkade åt mig, men han har slutat knåpa läder nu. Finns många duktiga på forumet som kan tillverka liknande. Kolla upp lädertråden och hör med folket där så kan nog någon hjälpa dig. Alltid kul med handgjort.
Får surfa in och kika. Köper ju hellre av någon på forat ifall intressanta alternativ finns. Har du bild på ditt? Nästan besviken att du inte bifogade det direkt... ;)
 

Kai

Rolex
Har inte följt tråden slaviskt så jag vet inte om nya(?) speedy 38mm diskuterats.
Jag gillar färgen på denna och dessutom är det lite kaxigt med 38mm i dessa tider. Tyvärr "bara" ett 3330-verk och inget 8800 eller modernare, mer fullfjädrat co-axial som rimligtvis borde fått plats. Däremot har jag 3330 i min Mark II och det är inte kattpiss direkt.
https://www.omegawatches.com/watche...mm/co-axial-chronograph-38-mm/32430385003001/

Ganska tveksam till det ovala formspråket, tycker det sabbar lite. Vet inte om modellen kommer växa på mig eller inte. Vad säger parnassen?
Har inget emot det ovala på denna:
32432385002001.png
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Har inget emot det ovala på denna:
32432385002001.png
Den ser ju klart bättre ut, men tycker det blir lite för mycket design över den med det ovala och olika färger på visarna på subdials och datum. Händer lite för mycket för min smak. Säger som Ernst: I det enkla bor det vackra :D
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Har inget emot det ovala på denna:
32432385002001.png
Visst, det syns mindre på en vit tavla men jag håller med @Dennta - det händer för mycket saker.
Läs inte vidare om du tänker köpa en, mina kommentarer kanske sabbar den för dig ;)




Varför måste det vara separata ringar för tachymeterskalan och markeringarna? Varför är ytterringen två olika sorters markeringar - indenteringar och svarta streck? Varför är det runda pluppar ovanför varje indexmarkering? Varför är datumfönstret en stående oval och subdialsen liggande ovaler? Varför ser index kl 12 ut som en penis?
Många frågor.. nä, jag passar på den modellen :)
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Skulle få lite ont I magen om det gick trögt:(, min pro är flång ny och den är mycket mjuk och smidig att dra.
Åh fan, läste runt lite då jag va lite orolig I början och såg att många verkade varit med om det. Kanske får bli en tripp till uris för att kolla upp det. Den är från 2016 så det bör ju vara vara garantiåtgärd i så fall. Närmasta AD är dock över 10 mil bort :banghead:
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Åh fan, läste runt lite då jag va lite orolig I början och såg att många verkade varit med om det. Kanske får bli en tripp till uris för att kolla upp det. Den är från 2016 så det bör ju vara vara garantiåtgärd i så fall. Närmasta AD är dock över 10 mil bort :banghead:
Kan naturligtvis vara normala variationer, eller helt enkelt hur man individuellt upplever "trögt", men hellre kolla en gång för mycket än att råka ut för en dyr rep. senare (naturligtvis strax efter garantin löpt ut:mad:).
 
Topp