• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Clark78

Cartier
Men vad har han på vänster då? Ser för låg ut för att vara en planet ocean. Men sängen är fel för Speedy?
På andra bilder ser det ut som en Seamaster:
Buzz3.jpg

Buzz-Aldrin.jpg
 

Patrik J

Rolex
image.jpg
O vilken MEGAfin speedsdag! :)

145.022 69 kal 861 med "220" bezel. Vad jag förstått är 220 ett produktionsfel från 1969 som kommit ut till allmänheten av misstag. Förre ägaren skev till Omega och fick detta till svar (ledsen om jag är långrandig, men spännande historia tycker jag):

We have compared all documents in our possession with the submitted photos and could not find any bezel having the number “ 220 “ following the “190 “ instead of the normal number “ 200 “. Basically, a number 220 is too close of the number 190 and should clearly stand as “200“
Strange enough, we had indeed found the identical watch reference under Lot 211 of the ALASKA PROJECT sold on recent Omegamania and having the identical bezel, i.e. showing the number 220 instead of number 200 ! – However, these “Alaska Project” watches were supposed to be some “ prototypes “ - We cannot find a suitable explanation for this and if you wish to have this “strange” bezel exchanged for a correct new one with the number “200” following the number “190”, then we might do this at no charge for you.

Och NEJ, de får inte klockan. :)

Den där är ju bara så dj™vla bra. Var det den som låg på Tratten för typ ett år sedan?
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
image.jpg
O vilken MEGAfin speedsdag! :)

145.022 69 kal 861 med "220" bezel. Vad jag förstått är 220 ett produktionsfel från 1969 som kommit ut till allmänheten av misstag. Förre ägaren skev till Omega och fick detta till svar (ledsen om jag är långrandig, men spännande historia tycker jag):

We have compared all documents in our possession with the submitted photos and could not find any bezel having the number “ 220 “ following the “190 “ instead of the normal number “ 200 “. Basically, a number 220 is too close of the number 190 and should clearly stand as “200“
Strange enough, we had indeed found the identical watch reference under Lot 211 of the ALASKA PROJECT sold on recent Omegamania and having the identical bezel, i.e. showing the number 220 instead of number 200 ! – However, these “Alaska Project” watches were supposed to be some “ prototypes “ - We cannot find a suitable explanation for this and if you wish to have this “strange” bezel exchanged for a correct new one with the number “200” following the number “190”, then we might do this at no charge for you.

Och NEJ, de får inte klockan. :)
Fantastiskt!
 
Hur är prisbilden på 220 bezel nu? Såg att det låg ett hutlöst dyrt ex på c24 men det kanske är rimligt nu? Tidigare har det väl bara handlat om några tusenlappar om man väl lyckats hitta en. Jämfört då med en likvärdig klocka.

Jag fick ge lägre än så, men jag försöker också intala mig att jag gjorde en bra affär. :) Kul ovanlig klocka ivarjefall, ska forska vidare om historian kring den. Sånt höjer värdet för mig direkt! :)
 

Knypplarn

Cartier
Jag fick ge lägre än så, men jag försöker också intala mig att jag gjorde en bra affär. :) Kul ovanlig klocka ivarjefall, ska forska vidare om historian kring den. Sånt höjer värdet för mig direkt! :)
Så länge du är nöjd med klockan kan det ju omöjligt vara en dålig affär!

Tycker det finns mycket spännande när det kommer till speedmastern, med tanke på att klockan sett mer eller mindre likadan ut i över ett halvt sekel blir man ju lätt charmad av små mysterier som de röda kronografvisarna eller 220 bezeln. Mystiken tätnar ju eftersom att inte ens Omega själva verkar veta riktigt vad som gäller.

Grattis till en fin och härligt nördig klocka som bara ett fåtal vet hur cool den egentligen är :)
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Så till slut bestämde jag mig för att köpa min drömklocka. Har kollat runt en del på begagnat och nytt. Fått massor med tips av er, stort tack. Köpte den av Rob. Engström, känns bra med en svensk AD, så här kommer den

image.jpeg
Smarrigt! Stort grattis och som en av de senast tillkomna ber jag att få hälsa dig välkommen till klubben!
 

Keltik

Omega
2-Faktor
Tack för det. Känns lite ovant än så länge. Har inte hunnit läsa instruktionsboken heller, sitter bara och beundrar hur vacker den är ☺️
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Tack för det. Känns lite ovant än så länge. Har inte hunnit läsa instruktionsboken heller, sitter bara och beundrar hur vacker den är ☺️
Jag kan bara instämma. Den är magisk! Köpte min förra veckan och har knappt fattat det ännu. Fantastiskt fotogenisk och passar på alla sorters band och till alla klädstilar.
Den kan helt enkelt inte bli fel. Inte i något sammanhang! Njut, njut, njut!

PS Bjullar på en kvällsbild av min...
image.jpeg
 

Keltik

Omega
2-Faktor
Jag kan bara instämma. Den är magisk! Köpte min förra veckan och har knappt fattat det ännu. Fantastiskt fotogenisk och passar på alla sorters band och till alla klädstilar.
Den kan helt enkelt inte bli fel. Inte i något sammanhang! Njut, njut, njut!

PS Bjullar på en kvällsbild av min...
image.jpeg
Riktigt snyggt ser lite vintage ut. Passar verkligen på klockan.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Hej,

Beställde denna 145.022 -68/69 igår (http://www.uretvintage.se/omega-speedmaster-pv-76582.html) men jag undrar om jag inte var för snabb på avtryckaren.
Jag noterar att det är:
- Servicetavla
- Utbytta visare
- Fel länk
- Utbytt krona och tryckknappar
- Polerad?

Är den värd sina 18 500 kr? En tanke är att återställa den till sin tid men det kostar både tid och pengar.
 
Senast ändrad:

Knypplarn

Cartier
Hej,

Beställde denna 145.022 -68/69 igår (http://www.uretvintage.se/omega-speedmaster-pv-76582.html) men jag undrar om jag inte var för snabb på avtryckaren.
Jag noterar att det är:
- Servicetavla
- Utbytta visare
- Fel länk
- Utbytt krona och tryckknappar
- Polerad?

Är den värd sina 18 500 kr? En tanke är att återställa den till sin tid men det kostar både tid och pengar.
Tror knappast det är värt att återställa den. Däremot är det väl en helt okej klocka för pengarna, en prisvärd beater och jag tror det är svårt att hitta en orörd speedmaster oavsett årsmodell till motsvarande pris. Sen har du väl i mina ögon kanske betalt någon tusenlapp för mycket men det har mer att göra med val av butik än med klockan.

Edit, kikade igen och beskrivningen av klockan är fishy. Nu står det ju "reserverad" över halva klockan så det är svårt att se skicket men i beskrivningen står det automatiskt verk och en tidsavvikelse på 15sek dygn. Jag hade nog passat på denna och köpt en nyare begagnad på forumet för 20-24k.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Tror knappast det är värt att återställa den. Däremot är det väl en helt okej klocka för pengarna, en prisvärd beater och jag tror det är svårt att hitta en orörd speedmaster oavsett årsmodell till motsvarande pris. Sen har du väl i mina ögon kanske betalt någon tusenlapp för mycket men det har mer att göra med val av butik än med klockan.
Sammanfattningsvis, gammal kärna i nytt skal? Ja, säkerligen någon tusenlapp för mycket men det är okej såvida det inte bliur för många tusenlappar.
Ämnar i alla fall att skaffa en 1171 länk om det nu är den tidtypiska?
 
Topp