• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

1 år på klocksnack - kronan på verket (nyinkommet).

Minuteman

Rolex
Nu har det blivit min tur att inse att tiden flyger när man har kul, och konstatera att det är ett år sedan jag registrerade mig på klocksnack :)

Ett oerhört innehållsrikt och intressant år, som har utvecklat mitt intresse för klockor enormt.
Under året har många klockor kommit och gått, och jag har lärt mig väldigt mycket om klockor i allmänhet och hur man skruvar i dem i synnerhet.

En liten bildkavalkad av klockor som passerat. Vissa finns kvar andra är sedan länge borta...

DSC_0818.jpg
DSC_1058.jpg
DSC_1199.jpg
DSC_1203.jpg
DSC_1327.jpg
DSC_1373.jpg
DSC_1382.jpg
DSC_1691.jpg
DSC_1721.jpg
DSC_1766.jpg
DSC_1819.jpg
DSC_1926.jpg
DSC_1943.jpg
DSC_2127.jpg
DSC_2299.jpg
DSC_2402.jpg
DSC_2445.jpg
DSC_2511.jpg
DSC_2855.jpg
'
Som synes ligger tonvikten bland mina klockor på vintage :)

En hel del klockor har det som synes blivit under året. Jag återkommer i nästa inlägg (pga bildantalbegränsning) med den senaste.
 

Minuteman

Rolex
Nu till kronan på verket.

Jag fick under året en fascination i vad det var som var så speciellt med klockorna med den berömda kronan som "alla" pratar om här på KS. För att närma mig detta utan att helt behöva ta steget ut skaffade jag mig en Tudor prince oysterdate (sista bilden i förra inlägget). Det gav mersmak, så jag insåg att jag ville ta steget fullt ut och skaffa en Rolex. Baserat på min övriga klocksmaling, givetvis vintage, och baserat på begränsad budget och att Tudorn var en klocka jag använde en hel del, föll valet på en vintage DJ.
Letade ett tag och sprang på en DJ 1601 från 1969, med wideboy tavla här på K&S. Den blev perfekt!

Urverket är Rolex arbetshäst 1575, vilken i mitt exemplar är i ett riktigt trevligt skick.
DSC_0483.JPG


Lite bilder:
DSC_0362.JPG

DSC_0384.JPG

DSC_0385.JPG

DSC_0386.JPG

DSC_0432.JPG


Efter att ha haft den på armen i några dagar måste jag säga att jag förstår lite av grejen med Rolex. Det är en speciell känsla i den på något sätt :)

Som helhet kan jag säga att mitt första år har varit väldigt innehållsrikt och givande. Klockintresset innehåller oerhört många aspekter och det finns alltid något nytt att lära sig. Speciellt inom vintage och klockskruvande. Servade t.ex. min första kronograf för någon vecka sedan (Seiko 6139). Något som kändes som ett helt omöjligt uppdrag för ett år sedan:)

Slänger in en peng till BCF för att "fira" mitt första år och min första Rolex :)
 

Minuteman

Rolex
Lagondan var ju häftig! Vad är det för nått, varför står det världsmästare på tavlan?
Det finns säkert någon som kan besvara detta bättre än jag, men Laganda var en svensk klockimportör/klockmärke, baserat i Göteborg. De sålde klockor både i butik och på postorder, och hade en hel del kul "namn" på klockorna, världsmästare, chef, royal etc. Antagligen som säljargument :)
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Snygg toppning av första året med en DJ med Wideboy index!
Egentligen den enda klocka man behöver men det är ju så kul med flera:)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Grattis till DJ och ett år på KS, ett av många många år :)
Nästa sommar måste jag skaffa mig en sådan där seiko5 med rött gummi, läcker på bild!
 
Topp