• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

1/2 OT: En stilla undran (angående kommentarer i K&S)

En sak som har slagit mig är fenomenet där en säljare sätter ut en klocka på K&S varpå ett eller flera svar snabbt dimper ned i stil med - "What!? Skall du redan sälja? Varför? Inte nöjd, osv osv osv"

Är det bara jag som blir extremt irriterad när jag måste motivera mina annonser, och som dessutom tycker att detta bör tas via PM?

Vid det här laget borde ingen bli förvånad över att folk köper och säljer samma klocka inom en dag eller två, detta är inget ovanligt förekommande fenomen, och om jag vill sälja något så ska jag f*n inte behöva motivera detta för någon.

/over and rant


:rage::eek:
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
På ett forum jag är moderator på har vi inläggsgranskning på köp och sälj. Det innebär att varje inlägg som postas måste godkännas av moderator innan det publiceras. Fungerar alldeles förträffligt och gör att allt icke-relevant snack försvinner, man kan styra bumpande till endast vid prissänkning eller ny info. Ställer förvisso betydligt större krav på moderatorerna men köp och säljdelarna blir oerhört mycket bättre.
 
På ett forum jag är moderator på har vi inläggsgranskning på köp och sälj. Det innebär att varje inlägg som postas måste godkännas av moderator innan det publiceras. Fungerar alldeles förträffligt och gör att allt icke-relevant snack försvinner, man kan styra bumpande till endast vid prissänkning eller ny info. Ställer förvisso betydligt större krav på moderatorerna men köp och säljdelarna blir oerhört mycket bättre.


Detta är inte dumt, men bara om moderatorerna typ granskar inläggen på en minut eller något 24/7. När man vill kränga så vill man kränga, och det omgående. :woot:
 

Wi

NLA
2-Faktor
Vet ni hur mycket inlägg som skrivs på K&S? Omöjligt för en moderator (utan lön) att ta det ansvaret. Borde vara ett deltidsjobb

edit: men jag håller med TS..I sin annons vill man bara ha relaterade inlägg..inge blaj
 
Vet ni hur mycket inlägg som skrivs på K&S? Omöjligt för en moderator (utan lön) att ta det ansvaret. Borde vara ett deltidsjobb

edit: men jag håller med TS..I sin annons vill man bara ha relaterade inlägg..inge blaj


Själva tanken med min tråd var kanske inte att en moderator skulle behöva granska allt som skrivs ordagrannt, bara att jag blir sjukt less på folk som ställer en massa korkade frågor på K&S. Men nu har jag surk*kat tillräckligt för det här året. Nu är det bara positivt hädanefter. :woot:
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vet ni hur mycket inlägg som skrivs på K&S? Omöjligt för en moderator (utan lön) att ta det ansvaret. Borde vara ett deltidsjobb

edit: men jag håller med TS..I sin annons vill man bara ha relaterade inlägg..inge blaj


Det är inte mer än att det går att hantera genom att du delegerar moderatoransvaret på flera personer där en del enbart har ansvar för köp och sälj. Sen får man vänja sig att det kan ta några timmar innan en annons kommer ut. Men det är det lätt värt för K&S blir oerhört mycket bättre. Renare annonser med enbart relevanta inlägg, forumet blir inte sönderbumpat så man inte kan se vad som är nytt och ej, varje gång en tråd kommer högst upp så är den antingen ny, prissänkt eller har ny info. Förstår ni hur mycket trevligare en sådan köp och säljavdelning är?
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Många vettiga åsikter här.
Om det inte vore så mycket blaj i trådarna skulle man inte behöva bumpa
sina annonser för jämnan.
/j
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Det är inte mer än att det går att hantera genom att du delegerar moderatoransvaret på flera personer där en del enbart har ansvar för köp och sälj. Sen får man vänja sig att det kan ta några timmar innan en annons kommer ut. Men det är det lätt värt för K&S blir oerhört mycket bättre. Renare annonser med enbart relevanta inlägg, forumet blir inte sönderbumpat så man inte kan se vad som är nytt och ej, varje gång en tråd kommer högst upp så är den antingen ny, prissänkt eller har ny info. Förstår ni hur mycket trevligare en sådan köp och säljavdelning är?


Så stort är väl ändå inte problemet.
Det är väl bara att lägga in i regelboken att inlägg på köp/sälj ska handla om objektet inget annat tjafs och kommentarer.
Sedan om det är prut eller frågor om varan är egalt, bara det har med annonsen att göra.
 

trumpetera

Panerai
Var det inte en regel på TTT att man inte fick kommentera andras säljtrådar? Jag kanske missminner mig....

Hursomhelst-jag kan tycka att kommentarer av typ "fin klocka" "GLWTS", osv. kan vara ok, medan det där "va?!skallduredansäljagilladedudeninte?!"-köret kan lämnas därhän eller skötas via PM.

Iofs kan det ju vara bra om man blir varnad ifall en klocka som läggs ut inte är riktigt kosher....

Äh. Jag vet inte.....
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
När nästan varenda inlägg enbart innehåller ordet "Bump!" så vill jag påstå att det inte fungerar så bra.
 
Eftersom det sannolikt var min fråga till easy rider som fick din bägare att rinna över måste jag fråga dig: är smarta frågor ok och vem avgör om en fråga är smart? :)

För övrigt tycker jag Davids förslag är bra, lås säljtrådarna.


Nej, jag har inte uppmärksammat ett inlägg från dig (annat än nu då jag kollade), så ditt enskilda postande gör mig inte irriterad.
 

babanker

Panerai
Om jag ska dra en paralell så tänker jag på den nyskapade tråden gällande gröningar eller dissningar på Chrono24 där trådskaparen ber en att vara kort och koncis om man har något att tillägga. Jävligt bra tråd som har ett viktigt syfte.
Men den smutsas snabbt ner av kommentarer i stil med "Jävligt bra trådstart" eller dylikt. En helt onödig tråd att yttra sig i, utöver i frågan. "Hej, jag bekräftar härmed att jag tycker som majoriteten."

Balls!
 

POO

Panerai
Möjligheten att kommentera felaktigheter och fuffens är guld värd, tramsande och meningslösa påpekanden (tex att man kan hitta samma klocka en femhunka billigare från Mogadishu) borde bestraffas, förslaget med en Timex där solen inte skiner kan vara en ide.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Skönt att det inte bara är jag som tröttnat på allt kladd och trams på köp&sälj.

Viktigt att tänka på är att det inte bara är vi forumidioter som är verksamma på köp&sälj. Vore tråkigt om folk(nollpostare/lurkare) ryggar pga att det verkar oseriöst.
 
Topp