Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

1/2 OT: Uppkavlade ärmar på skjortan?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Norrlänningen, 1 februari 2013.

1. Norrlänningen
    Trådstartare

Norrlänningen Präst

...Jag är visserligen Norrlänning, men jag vet bättre än att ha på mig en kortärmad skjorta. Dessa är rena styggelser. T-shirt använder man inte bland allmänheten, och kvar blir då piké.

MEN. Piké är som ni vet inte alltid passande, och om man vill ta på sig sin fetaste klocka (storleksmässigt alltså), så kan man inte ha en skjorta med ärmarna nere. Tänk Breitling 48mm, eller SDDS typ.

Frågan är då - Är det 100% ok att kavla upp ärmarna på sin skjorta vid dessa tillfällen, eller är det ytterst opassande? Finns det någon regel som säger att skjortan måste vara av en speciell sort för att tillåta ärmkavling? :oops:

MYCKET tacksam för svar.

//Norrlänningen

2. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Du behöver inte kavla upp, det räcker att vika upp den oknäppta manschetten ett snäpp :cool:

3. Norrlänningen
    Trådstartare

Norrlänningen Präst

Har du någon gång provat en Breitling Super Avenger? :mrgreen: :lol:
    Det känns som att man måste modifiera skjortan kraftigt för att det skulle funka. Jag måste ta på mig klockan efter att skjortan åkt på, annars går den inte igenom ärmen. :D

4. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Det är helt okej att rulla upp skjortärmarna. Beror väl på tillfället också? men än vad du gör köp inte en kortärmad skjorta!

5. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Har du hört talas om långärmade t-shirts i bomull ;)

6. Norrlänningen
    Trådstartare

Norrlänningen Präst

Lär inte inträffa.
    Jag tatuerar hellre en svastika i pannan på mig själv innan jag köper en kortärmad skjorta.

7. Norrlänningen
    Trådstartare

Norrlänningen Präst

Hmm... Låter rent spontant inget vidare, men visa gärna en bild så att jag förstår vad du menar.

8. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    T-shirt använder man visst bland allmänheten!

Vad du nu menar med allmänheten..

Men det är klart att man kan rulla upp ärmarna på skjortan. Hade dock inte gjort det på en skjorta med manschett.
    Allt beroende på vad du syftar på för tillfälle.

9. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Bär vad du vill som du vill ;) Och ja SA kräver nog upprullat! :mrgreen:

10. Bojke

Bojke Fjunis

Det är klart att du kan rulla upp skjortärmarna, så länge du är ledig och inte bär kavaj ser jag inget problem med det.
    Glöm för allt i världen dock inte bort att kavla upp båda ärmarna, annars ser du lätt ut som en mupp som vill visa upp sin nya klocka.

Om skjortan sedan är rutig i flanell och du har grova, håriga underarmar så får du den där äkta norrländska looken. :mrgreen:

11. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    HaHaha.. :lol:

12. ZQT

ZQT The Banker

Hur menar du med manschett? Alla skjortor har manschett, du kanske tänker på fransk manschett (dubbel manschett)?

13. David

David Bödeln

Det är bara att kavla på.

Jag kavlar så gott som alltid upp ärmarna till armbågarna om jag inte har kavaj.

14. Ricrob

Ricrob Friherre

Exakt så!

Edit; Apropå det där om att inte en Bratte SA skulle gå att klämma in under manschetten är bara trams (om du inte envisas med att köpa Slim Jim's superdelux skinnydippi'n pipeline shirts... Jag har haft både Ploprof och Oris TT1 47mm med oupprullad skjorta och då mäter min handled dessutom 19,5-20 cm runt.

15. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Kavla då upp dom snyggt, vik inte upp dom med ett slag, då ser det helt sjukt ut.
    gör det med lite snits, alt om det är en lite mer ledig skjorta, vik inåt och dra upp.

16. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Jag använder T-shirt om jag vill använda T-shirt.. Något annat vore helt absurt.

17. Gentle_Giant

Gentle_Giant Friends of KS

Kavlar upp ärmarna på de flesta av mina skjortor, på flanellskjortor är det mer en regel än tillfällighet. Brukar kavla upp två eller tre "vik" så det blir inte mycket mer än 1/4 av underarmen. Självklart är det något undermedvetet i klockskallen som styr uppvikningsfasen också ;)

Mårtenssons ur Brookfield