• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

1/2 OT: Uppkavlade ärmar på skjortan?

...Jag är visserligen Norrlänning, men jag vet bättre än att ha på mig en kortärmad skjorta. Dessa är rena styggelser. T-shirt använder man inte bland allmänheten, och kvar blir då piké.

MEN. Piké är som ni vet inte alltid passande, och om man vill ta på sig sin fetaste klocka (storleksmässigt alltså), så kan man inte ha en skjorta med ärmarna nere. Tänk Breitling 48mm, eller SDDS typ.

Frågan är då - Är det 100% ok att kavla upp ärmarna på sin skjorta vid dessa tillfällen, eller är det ytterst opassande? Finns det någon regel som säger att skjortan måste vara av en speciell sort för att tillåta ärmkavling? :oops:

MYCKET tacksam för svar.

//Norrlänningen
 
jabla skrev:
Du behöver inte kavla upp, det räcker att vika upp den oknäppta manschetten ett snäpp :cool:

Har du någon gång provat en Breitling Super Avenger? :mrgreen: :lol:
Det känns som att man måste modifiera skjortan kraftigt för att det skulle funka. Jag måste ta på mig klockan efter att skjortan åkt på, annars går den inte igenom ärmen. :D
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Det är helt okej att rulla upp skjortärmarna. Beror väl på tillfället också? men än vad du gör köp inte en kortärmad skjorta!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
T-shirt använder man visst bland allmänheten!

Vad du nu menar med allmänheten..

Men det är klart att man kan rulla upp ärmarna på skjortan. Hade dock inte gjort det på en skjorta med manschett.
Allt beroende på vad du syftar på för tillfälle.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Det är klart att du kan rulla upp skjortärmarna, så länge du är ledig och inte bär kavaj ser jag inget problem med det.
Glöm för allt i världen dock inte bort att kavla upp båda ärmarna, annars ser du lätt ut som en mupp som vill visa upp sin nya klocka.

Om skjortan sedan är rutig i flanell och du har grova, håriga underarmar så får du den där äkta norrländska looken. :mrgreen:
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
vaniljglass skrev:
T-shirt använder man visst bland allmänheten!

Vad du nu menar med allmänheten..

Men det är klart att man kan rulla upp ärmarna på skjortan. Hade dock inte gjort det på en skjorta med manschett.
Allt beroende på vad du syftar på för tillfälle.

Hur menar du med manschett? Alla skjortor har manschett, du kanske tänker på fransk manschett (dubbel manschett)?
 

David

Bödeln
Det är bara att kavla på.

Jag kavlar så gott som alltid upp ärmarna till armbågarna om jag inte har kavaj.
 

Ricrob

Patek
David skrev:
Det är bara att kavla på.

Jag kavlar så gott som alltid upp ärmarna till armbågarna om jag inte har kavaj.

Exakt så!

Edit; Apropå det där om att inte en Bratte SA skulle gå att klämma in under manschetten är bara trams (om du inte envisas med att köpa Slim Jim's superdelux skinnydippi'n pipeline shirts... Jag har haft både Ploprof och Oris TT1 47mm med oupprullad skjorta och då mäter min handled dessutom 19,5-20 cm runt.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Kavla då upp dom snyggt, vik inte upp dom med ett slag, då ser det helt sjukt ut.
gör det med lite snits, alt om det är en lite mer ledig skjorta, vik inåt och dra upp.
 

Gentle_Giant

Cartier
Kavlar upp ärmarna på de flesta av mina skjortor, på flanellskjortor är det mer en regel än tillfällighet. Brukar kavla upp två eller tre "vik" så det blir inte mycket mer än 1/4 av underarmen. Självklart är det något undermedvetet i klockskallen som styr uppvikningsfasen också ;)
 
Topp