• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

1:a Vintage klockan?

Miami

Rolex
2-Faktor
Beror på vad ett hyfsat pris är (budget?)
Men personligen så tycker jag att vintage Tudor sub är ett bra alternativt
Men då är du uppe någonstans runt 30-35k

Sen finns det otroligt många roliga chronos och dressare under 10k som är väldigt fina
 

Perkf

Omega
Beror på vad ett hyfsat pris är (budget?)
Men personligen så tycker jag att vintage Tudor sub är ett bra alternativt
Men då är du uppe någonstans runt 30-35k

Sen finns det otroligt många roliga chronos och dressare under 10k som är väldigt fina

Gärna tips på chronos och dressare
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Gärna tips på chronos och dressare

Titta lite i tråden om omega här i vintage tråden, även i certina finns det nog mycket kul
För chronos så finns det en som heter 70 tals chronos tror jag där hittade jag en hel del inspiration
Ligger en vit Vantage på KS som är snygg, priset har jag glömt :)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Bra prisvärd instegsklocka till vintageträsket är en Omega Speedmaster från slutet -70, början på 80-talet. Ref 145.022. Går att hitta runt 25kkr. Om budgeten är mindre så finns det drivor av fina Omega Seamasters på Tradera som är riktigt prisvärda, 3-5000. Se upp med ommålade tavlor och utbytta delar bara om du är ute efter ursprungligt skick. Finns många kunniga här på forumet att fråga.
 

Martin Lovasz

Audemars
Man kan köpa en fin klocka för några hundra som är lika snygg som en som kostar flera tusen. Så jag skulle säga att ta en titt på vintage klockor och se vad just du tycker om.

Själv köper jag billigt skrot och lagar och fixar till men håller mig mest till Certina och Tissot för man får mycket klocka för pengarna och det finnas massor av dem i Sverige.

Det finns så många kategorier att man blir helt snurrig så bara dyk in och hitta din plats i Vintage jungeln.
 

Perkf

Omega
På vintage är jag helt grön, även väldigt nu när det kommer till klockor överlag.
men tycker att det skulle vara roligt med en vintage klocka, för det blir lite mer
personlighet med dem..
 

Martin Lovasz

Audemars
Här är två exempel på vad jag tycker om men som samtidigt är helt olika.

100093.jpg

En Certina från 1952 som jag gjorde i ordning och sålde för 500kr.

100201.jpg

En Certina från ca 1985 som jag också tagit från skrot och gjort i ordning och skall sälja och de brukar gå för 250-300kr.
 

Perkf

Omega
Här är två exempel på vad jag tycker om men som samtidigt är helt olika.

100093.jpg

En Certina från 1952 som jag gjorde i ordning och sålde för 500kr.

100201.jpg

En Certina från ca 1985 som jag också tagit från skrot och gjort i ordning och skall sälja och de brukar gå för 250-300kr.
lämnar du in dom då ? o fixar ? vad är det du gör när du fixar till dem ? v ad byts ?
 

Martin Lovasz

Audemars
lämnar du in dom då ? o fixar ? vad är det du gör när du fixar till dem ? v ad byts ?
Mekaniska klockor plockar man isär i delar och rengör, byter ut dåliga delar och sedan sätter man ihop dem och oljar dem. Quartz klockorna behöver sälla en sådan genomgång så det är mest utseendet man jobbar på och ser till att glaset är fint så de är billigare men oj så stiliga.

Nu är detta inget man gör på en handvändning men ger man sig tid och köper in det man behöver kan nästan vem som helst lära sig detta men det kräver då att man gillar den delen av vintage. Gör man inte det så får man lämna in dem och detta är tyvärr dyrt. Skall du dock bara ha en handfull olika klockor som du skall bära är det ingen stor kostnad om man ser till glädjen man får från dem.

Den övre Certinan hade ett fult glas så det bytte jag men resten var bara rengöring. Den undre Certinan är uppbyggd av tre olika skrotade klockor där urtavlan kommer från en, urverket från an annat och boetten från en tredje.
 

Perkf

Omega
Mekaniska klockor plockar man isär i delar och rengör, byter ut dåliga delar och sedan sätter man ihop dem och oljar dem. Quartz klockorna behöver sälla en sådan genomgång så det är mest utseendet man jobbar på och ser till att glaset är fint så de är billigare men oj så stiliga.

Nu är detta inget man gör på en handvändning men ger man sig tid och köper in det man behöver kan nästan vem som helst lära sig detta men det kräver då att man gillar den delen av vintage. Gör man inte det så får man lämna in dem och detta är tyvärr mycket dyrt. Skall du dock bara ha en handfull olika klockor som du skall bära är det inge stor kostnad om man ser till glädjen man får från dem.

hade iofs varit kul att lära sig plocka isär o ihop.. men det hade antagligt kostat ett par klockor innan jag fått kollen på det haha
 

Martin Lovasz

Audemars
hade iofs varit kul att lära sig plocka isär o ihop.. men det hade antagligt kostat ett par klockor innan jag fått kollen på det haha
Sedan är det nog så att man gillar olika aspekter av vintage och jag har fastnat för att laga dem. Jag bär just nu en halvful Timex quartz från ca 1980 och jag är helnöjd med det. :)

Tycker dock att det är helfränt att se vad andra gillar och att ibland se en klocka jag hjälp till att hålla liv i.
 

Calle med C

Panerai
Svårt att säga, då alla har så olika smak. Jag har gillat vintage mer eller mindre från start (åtminstone designen), men att verkligen hitta vad man brinner för tog några år, några onödiga köp och sälj. Börja lätt med billiga klockor (som dock kan vara mycket kvalitativa, läs: Tissot, Certina och vissa Omega etc). Någon sorts uppfattning har du säkert redan. Jag menar, det är en stor skillnad på en Omega Seamaster på 34 mm och en 500000 mm Hublot.
 

Perkf

Omega
Svårt att säga, då alla har så olika smak. Jag har gillat vintage mer eller mindre från start (åtminstone designen), men att verkligen hitta vad man brinner för tog några år, några onödiga köp och sälj. Börja lätt med billiga klockor (som dock kan vara mycket kvalitativa, läs: Tissot, Certina och vissa Omega etc). Någon sorts uppfattning har du säkert redan. Jag menar, det är en stor skillnad på en Omega Seamaster på 34 mm och en 500000 mm Hublot.

Det är rådet jag tänkt följa, jag har tänkt börja med några billigare ur, för mig är inte priset alltid det viktiga utan att det är en enligt mig snyggt ur. men jag har faktiskt
börjat med o titta på just dem klockorna du nämnde här.
 

Calle med C

Panerai
Det är rådet jag tänkt följa, jag har tänkt börja med några billigare ur, för mig är inte priset alltid det viktiga utan att det är en enligt mig snyggt ur. men jag har faktiskt
börjat med o titta på just dem klockorna du nämnde här.

Kul att man kan vara till hjälp! Jag följer nästan samma filosofi. För mig får gärna ett ur uppfylla någon av följande kriterier, dock ej i någon direkt ordning: jag gillar designen. Imponerande urverk. Intressant historia. Kvalitet. Vintage. Helst prickar jag in samtliga. Gillar jag något spelar priset inte någon roll. Billigt som dyrt, är det ett schyst ur är det ett schyst ur.

Kikar du i Certina-tråden eller i dagens vintageur, kan du se min Certina som jag betalade runt 1200 kr för. Efter det la jag ner runt 1000 kr till på att få en schyst band, originalspänne samt service. Således runt 2000 kr för ett mycket trevligt och kvalitativt ur med en fascinerande historia.
Om man har tålamod och vet vad man letar efter, alternativt har någon/några att bolla idéer med/få tips från, tillsammans med en gnutta tur, kan man fortfarande göra klipp.
 
Topp