Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

10års garanti på Fredmans Ur...

Diskussion i 'Diskussion' startad av masterkiller, 9 december 2014.

  1. ...jaa, vad säger ni? vad är det för några förskrifter som gäller för denna förlängda garanti? någon som vet?

    http://www.fredmansur.se/sv/butik/garanti-forsakring/

    GARANTI

    På alla klockor vi säljer lämnas 24 månaders garanti från tillverkaren som gäller över hela världen. Oris och Raymond Weil erbjuder 36 månaders garanti om klockan registreras på respektive varumärkes hemsida.
    Garantin innebär att Du tryggt kan lämna in Din klocka hos auktoriserad återförsäljare i Sverige eller utomlands. När det gäller en garantiåtgärd utförs reparationerna kostnadsfritt. Du kan förstås även lämna in Din klocka till Fredmans Ur.
    Vänligen notera vilka föreskrifter som gäller för just Din klocka, genom att läsa igenom garantihäftet som medföljer Din klocka.

    FÖRLÄNGD GARANTI

    Fredmans Ur är den enda klockbutikbutik i Skandinavien som erbjuder en förlängd garanti upp till 8 år som träder i kraft efter det att tillverkarens garanti gått ut. Det innebär att Din klocka får en förlängd garanti som gäller upp till 10 år.
    För att garantin ska vara giltig måste Du följa de föreskrifter som Fredmans Ur anger i service dokumentet som medföljer vid köpet av klockan.
    För att få en förlängd garanti välj alternativet ”Förlängd garanti” i kassan när Du köper varan på www.fredmansur.se. Inhandlas klockan i vår butik i Stockholm, ska service formuläret fyllas i av personalen i butiken.
     
    Chuck gillar detta.
  2. mruhr

    mruhr Borgare

    Inlägg:
    776
    Från:
    Storstan
    Låter lite skumt att lämna 10 år
     
  3. Bingoraalf

    Bingoraalf Biskop

    Inlägg:
    2.435
    Från:
    Malmö
    Jag frågade i deras chatt... inväntar svar :)
     
    Rookie gillar detta.
  4. Rozzy

    Rozzy Friends of KS

    Inlägg:
    4.470
    Från:
    Stockholm
    Det låter väl som en smart strategi. I Fredmans föreskrifter lär ju minst en service hos dem vara föreskriven samt med en massa undantag uppräknade (så som fuktskada, stötskada etc).
    Då får de serviceåtagande, knyter an till kunden, kunden tvingas återkomma till butiken för service==>merförsäljning etc.
     
    rillesnille, David, Denke och 5 andra gillar detta.
  5. Frosse

    Frosse Borgare

    Inlägg:
    723
    Från:
    Feskekôrka
  6. Weasel

    Weasel Friends of KS

    Inlägg:
    4.706
    Från:
    Orten
    +1
    Går att relatera till bilindustrin som har lanserat begreppet "fri service" under ett antal begränsade år.
    Fri service innefattar allt förutom slitage, vilket är en tolkning som kan diskuteras ibland och i vissa fall är solklart.
    Fördelen är att den återförsäljaren i princip alltid har först tjing på "kunden", vilket är smart.
     
    yonsson och Savagear114 gillar detta.
  7. Kotten

    Kotten Friends of KS

    Inlägg:
    2.555
    Från:
    Stockholm
    Det står måste välja "förlängd garanti" i kassan samt URL:adressen nämner försäkring, dvs jag tror det kostar pengar och isf handlar det om en vanlig försäkring...?
     
    yonsson gillar detta.
  8. Falcone

    Falcone Stadsbo

    Inlägg:
    308
    Länken går till sidan som summerar information om både tillverkarens garanti, butikens förlängda garantiåtagande och försäkring. Det är alltså tre olika saker.

    Är det inte lämpligt att avvakta med spekulationerna om innebörden av den förlängda garantin tills Bingoraalf hör något i chatten eller till dess någon kan plocka fram det aktuella "servicedokumentet".
     
  9. Kotten

    Kotten Friends of KS

    Inlägg:
    2.555
    Från:
    Stockholm
    Det är väl därför vi är här, för att spekulera??
     
    paradis, jabla, WilhelmV och 2 andra gillar detta.
  10. Bingoraalf

    Bingoraalf Biskop

    Inlägg:
    2.435
    Från:
    Malmö
    "Du:
    Hejsan, vad täcker den förlängda garantin?
    om klockan börjar forta sig eller stanna efter 8 år
    täcks det?

    Mathias, Fredmans Ur:
    Hej, de varierar från märke och modell. Har du servat klockan enligt våra föreskrifter täcker vår garanti allt."


    Jag länkade till tråden och berättade att vi är många klocktokar som är intresserade av hur garantin fungerar :)
     
    yonsson, Sullstrom och Kotten gillar detta.
  11. Kotten

    Kotten Friends of KS

    Inlägg:
    2.555
    Från:
    Stockholm
    Härligt, kan de säga om denna förlängda garanti kostar något IOM att man måste lägga den i kassan?
     
  12. Falcone

    Falcone Stadsbo

    Inlägg:
    308
    I sammanhanget finns underlag (det servicedokument med butikens föreskrifter som omnämns) att ta fram som gör spekulerandet poänglöst.
     
  13. mruhr

    mruhr Borgare

    Inlägg:
    776
    Från:
    Storstan
    Troligtvis och med någon form av värdeminskning över tid
     
  14. Kotten

    Kotten Friends of KS

    Inlägg:
    2.555
    Från:
    Stockholm
    Men mina spekulationer handlar om denna förlängda garanti kostar något och det har vi ej ännu fått svar på!
     
  15. Guskleto

    Guskleto Friends of KS

    Inlägg:
    4.318
    Från:
    Compton
    Låter som ett onödigt moment för den som köper en Rålex.
     
  16. yonsson

    yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

    Inlägg:
    28.464
    Från:
    GBG
    Spännande! En vanlig servicegaranti gäller väl bara i ett eller två år. Om de endast kräver en service inom 5 år, så innebär det ju indirekt att deras servicegaranti gäller i 5 år. Riktigt bra om det gäller mekaniska klockor och om det inte kostar något extra. Man undrar ju om det enbart gäller de klockor de själva servar i så fall eller om det även gäller de klockor som de måste skicka till tillverkaren.

    Ser fram emot ett svar.
     
    Bojke, WilhelmV och Kotten gillar detta.
  17. Denke

    Denke Drottning Kristina Admin

    Inlägg:
    12.269
    Från:
    Stockholm
    Känns ju spontant som ett bra mervärde och lysande exempel på hur en fysisk butik kan konkurrera med gråhandeln.
     
    Rookie, Aquaracer2, Bojke och 4 andra gillar detta.
  18. Bingoraalf

    Bingoraalf Biskop

    Inlägg:
    2.435
    Från:
    Malmö
    Yep, trist att dom inte svarar i tråden dock :(
     
  19. Hugii

    Hugii Biskop

    Inlägg:
    1.662
    Svårt att spekulera om nåt när man inte vet vad det kostar.
     
Mårtenssons ur Brookfield