• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

10 kända klockor som är försvunna

JaTack

Rolex
2-Faktor
Tack för tipset, det här får en att vilja fynda! Den första armbandsklockan hade dock inte varit helt fel att äga :)
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Riktigt bra läsning, tack för tipset. Lennons Patek hade jag inte hört om förut. Om han fick den i 40-årspresent hann inte äga den mer än någon månad innan han dog. Bilden på honom med klockan ser också ut att vara från han sista år i livet vilket kan innebära att han faktiskt fick den när han fyllde 40.
 

MBx

Cartier
Är Churchills Rolex han fick från tillverkaren "försvunnen"? Någon som vet vad han hade för klocka före dess (under kriget)?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Riktigt bra läsning, tack för tipset. Lennons Patek hade jag inte hört om förut. Om han fick den i 40-årspresent hann inte äga den mer än någon månad innan han dog. Bilden på honom med klockan ser också ut att vara från han sista år i livet vilket kan innebära att han faktiskt fick den när han fyllde 40.


Jag har för mig att de diskuterar den klockan (med Yoko) i någon Lennon biografi jag såg på tv...
 

Brogren

Cartier
Läste den förut också och tänkte posta den men du hann före daviden

Inte nog med att 2499 är en klocka med graal-status...
Den som äger John Lennons 2499 lär vara rätt nöjd. Troligtvis är den kvar i släkten om han fick den som 40-års present som sägnen säger.
 

DrDre

Patek
Finns det inga mosvarande spännande klockor som tillhört svenskar?

Vill man ha drama och död och världkändisar och makt så borde väl Dag Hammarskiölds klocka vara något? Han kom ju från en bemedlad bakgrund så han hade säkert något fint på handleden. Ivar Kreuger hade säkert något väldigt fint, men förmodligen ett fickur iom att han dog tidigt trettiotal.
 

DrDre

Patek
Är Churchills Rolex han fick från tillverkaren "försvunnen"? Någon som vet vad han hade för klocka före dess (under kriget)?

Om jag minns rätt så har han haft en Rolex. Tror jag såg något brev etc om de på Jakes Rolexblogg. Jag misstänker dock att han mest använde sitt fickur. Han var ju rätt traditionell och mer än vuxen ålder när folk började byta ut fickuren mot armbandsklockor. Här är en bild på hans fickur (ett Breguet). Bildtexten berättar att han fick ett smycke till klockkedjan så sent som precis innan han dog. Så skriver man:

It is attached to a heavy gold waistcoat-chain which, at the end has a small round gold case for holding gold Sovereigns, a V for Victory emblem (similar, we believe, to one WSC gave the members of his Wartime Cabinet in 1945), a silver head of Napoleon (of whom he was a great admirer), a keepsake medallion of the (Westminster) Abbey Division by-election of 1924 (which WSC lost by just 43 votes), a garnet-stone set in a gold heart (the gift of Clementine on their wedding day in September 1908) and another golden heart, which Clementine gave Winston on his 90th Birthday (after 56 years of marriage and less than eight weeks before his death).

PC020039-300x225.jpg
 
Topp