• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"10 things you should know about how Rolex makes Watches"

David

Bödeln
In fact, each Rolex watch movement has a unique serial number that is photographed and matched with a case that also has a different unique serial number. In the future when the watch is serviced, a watchmaker can learn everything there is to know about it.

Är inte detta direkt osant, ROB-1832?
 

David

Bödeln
Det beror väl lite på hur man ser det? - Klockans boett är ju indirekt kopplad till urverket via COSC-certifikatet och därmed kan man matcha urverket till klockan.

Nej, COSC-certet är inte märkt med varken boettens eller verkets serienummer. Det finns vad jag vet inte något sätt att, utanför Rolex-HQ, avgöra om en viss boett och ett visst verk lämnade fabriken tillsammans.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej, COSC-certet är inte märkt med varken boettens eller verkets serieunummer. Det finns vad jag vet inte något sätt att, utanför Rolex-HQ, avgöra om en viss boett och ett visst verk lämnade fabriken tillsammans.


Va? Ett Rolex COSC-cert ser väl ut som GS-cert? Vad är vitsen med certet om det inte har urverk och -boettnummer?
855024-seiko-gs-9s65-movement-23ratingcertificatescan.jpg
 

JayJay

Rolex
Tack för länken. Kändes väl som en inte direkt objektiv artikel men det fick i a f en del av mina förutfattade meningar på skam.
 

DrDre

Patek
Det där om att det tar ett år att tillverka låter lite konstigt. Vad är det som tar så lång tid? Det är ju inget som direkt behöver åldras, torka som kan kräva så lång tid.
 
C

China

Guest
Med andra ord är COSC certifiering ett skämt, om det inte går att verifiera är det inte värt någonting.

Nja, i Rolex fall så anger man vilka modeller som är kronometrar med en tydlig märkning på urtavlan. Värdet för köparen är att man får en kronometer med bra prestanda, vilket man betalat för, sedan kan jag tycka att man borde få med test certet från COSC. En faktor kan vara att alla COSC klassade urverk inte presterar likadant, och att man vill undvika diskussioner om vilka klockor som är "bäst" i en batch som levererats till distributörer/AD.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Det där om att det tar ett år att tillverka låter lite konstigt. Vad är det som tar så lång tid? Det är ju inget som direkt behöver åldras, torka som kan kräva så lång tid.


Mantimmar är ju inte samma sak som verklig tid. Dock låter det oerhört mycket ändå.

Angående stålet och Sandvik som leverantör så har det debatterats flitigt på olika forum. Det har dock inte, vad jag läst, kunnat konstateras att Sandvik är den enda leverantören av 904L till Rolex längre, så förmodligen använder man sig inte längre av single sourcing av stål. Det hade ju varit roligt om det var så dock!
 
Topp