Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

1000 inlägg - liten resumé och tävling!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Palenkovich, 17 februari 2015.

1. Palenkovich
    Trådstartare

Palenkovich Friends of KS

Så har jag nått en milstolpe; 1000 inlägg har det blivit på världens bästa klockforum! Ett och ett halvt år tog det att nå hit. Vi håller alla olika takt, men för egen del har det varit lagom med tanke på att mycket har hänt under denna tid med jobb, bröllop, en nu 15 månader gammal dotter och nästa dotter på ingång inom några veckor.
    Sen jag gick med i KS har mitt klockintresse gått från hyfsat stort till löjligt stort. Forumet har varit en fantastisk källa till kunskap och det är ju nästan löjligt vilken bredd och kunskap som finns inom våra digitala väggar.

Vad gäller klocktillskott motsvarar tyvärr inte takten på inflödet den hunger jag egentligen besitter, och är med KS-mått mätt ganska blygsamt. Det där med familj, fru på föräldraledighet etc. har gjort att timingen är sämsta möjliga för klockinköp (misstänker att många av er känner igen det där med timing) ;)

Som nykläckt medlem var första klockan in en som jag hade spanat in redan för ett antal år sedan; Omega PO Chrono. Förbaskat trevlig klocka i många avseenden, även om storleken kan kännas väl påtaglig i vissa sammanhang.
    unnamed (1).jpg

Jag kunde ju snabbt konstatera att jag behövde en enklare beater.. Valet kändes ganska simpelt och något många av er snabbt kommer nicka igenkännande åt, nämligen en Seiko SKX.
    unnamed (8).jpg

Trots att jag nyligen hade köpt det som i enlighet med mina dåvarande preferenser och begränsade insyn i klockvärlden var något av en drömklocka i Omegan, ställdes allt fort på ända i och med mitt ökade (miss)bruk av KS. Det tog allt annat än lång tid förrän det där Rolexspöket började härja. När det väl hade kommit fanns det inget annat att göra än att slå till. Efter mycket övervägande och avvägande mot GMTc blev valet till slut Explorer2. Jag köpte den med vit tavla men hade hela tiden planerat att varva med svart över vinterhalvåret, vilket jag också gjort.
    IMG_1448.JPG
    unnamed.jpg

Nästa rackare in var en jag redan hade i min ägo sedan många år, men som inte hade funkat på ett antal decennier (jag skäms givetvis djupt för att det tog mig så lång tid att serva och börja använda den). Det handlade om en Omega från 1948 som ärvdes efter min morfar. Den åkte i alla fall till slut iväg på service och återkom återuppväckt från de döda. Känns fantastiskt att använda denna gamling som varit i min morfars ägo.
    unnamed (10).jpg

Under tiden på KS har inte bara mitt intresse för klockor fått sitt lystmäte stillat genom surfandet. Jag har också fått förmånen att gå på ett antal GTG:s, primärt av större karaktär men också enstaka mindre med bara ett fåtal andra medlemmar. Under dessa tillfällen har jag fått tillfälle att testa ett antal fantastiska klockor, som tex. Feskarns PP och K0ltrastens Smurf:
    unnamed (4).jpg
    unnamed (6).jpg

Givetvis har det också varit jäkligt läckert att se de hederliga KS-högarna av varierande storlek..
    unnamed (5).jpg
    unnamed (3).jpg

Det bästa med GTG:erna har ändå tveklöst varit att träffa så många andra klockintresserade. Ni har utöver att vara klocktokar framför allt visat er vara förbaskat trevligt folk som det är ett sant nöje att umgås med!
    unnamed (11).jpg

För er som orkat er hit vill jag självklart genomföra den sedvanliga 1000-inläggstävlingen, eller i det här fallet lotteriet. Jag håller det simpelt; för att delta postar ni senast på söndag kl 20.00 ett foto på er favorit i samlingen tillsammans med en kort motivering till varför just den är favoriten. Jag kommer att lotta fyra vinnare bland alla som deltagit. Idén till priset lånade jag från en tävling Stomatologen höll i och består av var sitt armband från Ung Cancer.

Avslutningsvis vill jag rikta ett stort tack till alla er medlemmar som gör KS till den härliga plats det är, och inte minst till våra admins för allt arbete de lägger ner för allas vår räkning.

Bara 500 inlägg kvar till hyllan ;)

Hubbatix, jabla, Bjoerlin76 och 32 andra gillar detta.
  2. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Bra Omega i guld, bra jobbat på inläggen..

Min favvis:

Varför?

Detta är en vintage dinka som ni inte kan få tag i. Nej ni kan inte få tag i denna. Min logo dial-kran i Kuwait säger att han sett en tidigare i hela sitt liv. Jag köpte denna av Ahmed från Norrköping över hotmail. Ahmed hade tagit med denna från Irak. När jag frågade Longines var den kom ifrån så hade den sålts av en AD i Japan 1983. Tavlan med UAE-logga är dvs original. Så den har skickats från Schweiz, till Japan och sedan till typ Duabi. Efter detta har den på något sätt hamnat i Irak hos Ahmed. Ahmed har sedan migrerat till Sverige och haft denna uppe till försäljning två ggr utan resultat tills jag klippte den utan att tveka. Den är vintage, den är omöjlig att få tag i och den passar bara en person. Därför är den min favvis...

Sullstrom, eriksson850, ZQT och 8 andra gillar detta.
  3. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Min 116200. För att jag sökte efter något som är "jag" i flera månader. Till slut fann jag vad jag letat efter... En klocka som jag kan stå bakom till 100 %. Den är här för att stanna, på riktigt.

image.jpg

Du skrev "ett foto" så du får inte se vad den varit med om... Men vi gör allt ihop. Allt.

Bra häng senast på Stureplan! Blir fler gånger.

JayLar, Sullstrom, Chatastropher och 4 andra gillar detta.
  4. Selvedge13

Selvedge13 Friends of KS

Från:
    Jönköping
    Grattis till 1000!!

Mitt bidrag blir min datejust av den enkla anledningen att den funkar till allt, vardag som fest! image.jpg

theargonaut och Palenkovich gillar detta.
  5. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Grattis till 1k, bra jobbat. Alltid lika trevligt att träffas på gtgn dessutom. :)

Ultimata beatern som alltid är på och som tål allt jag kommer utsätta den för.
    20150128_082916.jpg

6. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Instämmer med snoozarn, alltid trevligt att träffas Palenkovich :)

Min favorit just nu är den här nu ganska välkända ATn:
    image.jpg

Den är så all-round att alla andra klockor nästan blir överflödiga. Den är grym som dress, men byggd för att palla mycket mer än jag utsätter den för! Sammantaget en riktigt bra klocka (även om den snart får konkurrens :) )

7. finnirgens

finnirgens Friends of KS

Grattis! Här är min favorit! Rolex och Rolex Submariner är min absoluta favorit och en klocka som jag aldrig kommer vilja vara utan. Jag har haft både nya och vintage( föredrar nyare ). Fick jag bara ha en klocka så blev valet Submarinern. En mångsidig klocka som passar till allt och tål tuffa tag. Kvalitet som inte sticker i ögonen.

8. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Grattis till 1000! :)

Palenkovich gillar detta.
  9. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Härligt och grattis till 1000..
    Favoriten just nu är ändå APn och anledningen till det stavas, DESIGN, kan inte få nog av att kolla på denna boett, urtavla och länk!

image.jpg

Matts, theargonaut, Palenkovich och 1 annan gillar detta.
  10. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Grattis till 1000! Det är jämnt skägg i favoritskap. Skulle kunna haka på kottens val av 14790 men idag blev det min SD som är favorit!

Photo 2013-12-07 12 05 46.jpg

Randel, theargonaut, Palenkovich och 2 andra gillar detta.
  11. Palenkovich
    Trådstartare

Sjukt bra odds hittills på att vinna ett Fuck Cancer-armband :D

12. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Grattis, och bra jobbat!

Tudor 9411/0

Motivering: KÄRLEK :) Den perfekta OWG-klockan för mig, om jag skulle behöva välja. Robust, praktisk, bra storlek på alla ledder, lätt-/snabbavläst, möglig, creddig, sportig/toolig men med elegant formspråk/design, högt plexi, rasslig länk osv osv...

13. R0B

R0B Präst

Grattis, och kul med lotteri! :) självklart hakar jag på.
    Min favorit är nog min 116613LB. Min första rolle. Snygg och klassisk men står ändå ut lite. Jag gillar att den funkar till allt, och trots att den är elegant så känns den som en kaxig beater. Mångfacetterad!
    image.jpg

JayLar, Alaker, KenKun och 1 annan gillar detta.
  14. Cristian

Cristian Friends of KS

Grattis vännen!

Min favorit: Blancpain Fifty Fathoms. Varför? Kärlek. Snygg. Lite retro på något sätt. Går helt under radarn. Vissa tror att det är en Seiko :) Glasvridning med cool profil, storleken 40mm och kanske bäst av allt - den är från samma år som min dotter föddes. Lite av en årsklocka. Den ska hon få ärva.

image.jpg

image.jpg

JayLar, Palenkovich, Anders W och 1 annan gillar detta.
  15. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Grattis kungen! Alltid grymt häng med dig, hoppas vi ses snart! Avstår tävlingen då jag har typ 18 såna armband redan :>

16. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Jävligt läcker bild!

Ryttaren gillar detta.
  17. Sullstrom

Sullstrom Friends of KS

Från:
    Västerås
    Grattis till 1000! Kul att se din samling växa :)

Favoriten just nu är denna Longines Admiral från -69! En härlig raritet med grym storlek och perfekt patina! Länken är en av den skönaste vintagelänkarna jag provat :)

image.jpg

Ernesto, theargonaut, Cristian och 1 annan gillar detta.
  18. Alaker

Alaker Borgare

Från:
    Stockholm
    Ångrar att jag sålde min för drygt ett halv år sedan, riktigt trevlig dinka ;)

R0B gillar detta.
  19. Simpatico

Simpatico Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i GBG.
    Först ut ett stort grattis till 1K, snyggt jobbat.
    Själv gnetar man på och det känns som en lång uppförsbacke, men en vacker dag så.

Min favorit just nu är nog virrooo s förtjänst. Flingan.
    Är inne på theargonaut linje med en enkelhet, lagom storlek, skön patina, lagom möglig, ett respektingivande plexi modell/ högt och inte minst att jag inte kan sluta småle när jag tittar på den.
    Sen som en bonus så finns det massor av möjligheter i färg/band/länk/snöre osv.

IMG_2027.JPG
    Får be om ursäkt för en gammal bild, har haft fullt upp hela helgen.

Palenkovich och theargonaut gillar detta.
  20. Palenkovich
    Trådstartare

Nu har vinnare lottats; stort tack för era bidrag!

image.jpg
    image.jpg

Som ni kan se håvade följande personer in var sitt pris:
    AdamST
    finnirgens
    theargonaut
    Stene13

Jag köpte två armband i vitt och två i svart; först att i PM meddela mig namn och adress får också möjlighet att välja färg. Får ni fel färg vet ni att någon annan hann före :)

finnirgens, Kotten, Sullstrom och 8 andra gillar detta.
  21. Cristian

Cristian Friends of KS

Grattis till vinnarna! :)

22. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Tack för tävling Palenkovich! Sätter in en extra slant till BCF jag också :)

23. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Grattis till 1000 och grattis till vinnarna samt tack för en trevlig tillbakablick över ditt missbruk. :)

24. R0B

R0B Präst

Bra uppstyrt och grattis till vinnarna! :)

25. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Yes! Stort tack för den fina vinsten och tävlingen :)

26. Simpatico

Simpatico Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i GBG.
    Grattis till vinnarna.

Mårtenssons ur Brookfield