• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

1000 inlägg + tävling!

JayJay

Rolex
Oj. Hur gick nu detta till? Jag började min klockforumskarriär med en längre tids lurkande. Sedan reggade jag mig på gamla gula och fula TTT i syfte att kunna göra klockaffärer. När KS startade väntade jag länge med att regga mig. Första tiden var jag inne varje dag men var osäker på om det var för mig. Under en kort period slutade jag läsa här för att det kändes som ett svek mot TTT. Det jag inte fattade då var att TTT höll på att dö och mitt intresse för klockor med det. Började då läsa på KS igen och intresset fick ny fart.
I våras fick jag ett ryck och insåg att jag nu varit passiv allt för länge. Inte okej, så jag bestämde mig för att göra ngt åt det. Jag reggade ett konto och började posta. Nu har jag tydligen gjort detta 1000ggr... Obegripligt.

Stort tack till forumägarna för att ni gjort detta möjligt. Även ett stort tack till övriga medlemmar som gör forumet till vad det är.

Tävling:
Seden bjuder ju att en tävling skall hållas vid sådana här tillfällen, så då gör vi väl det. För egen del spenderar jag orimligt mkt tid med att fundera på hur olika kombinationer av klockor kan komplettera varandra. Det tror jag att även flera av Ni andra gör och det är det tävlingen går ut på.
Du ska göra en lista innehållande MAXIMALT fem stycken klockor. Dessa klockor ska täcka samtliga tillfällen då du använder armbandsur (om du använder pulsklocka ska alltså även denna med på listan). Du är i övrigt helt fri. Vill du sätta en takbudget för dig själv så är detta okej även andra typer av avgränsningar är okej. Krav är att tävlingsbidrag ska innehålla en kortare (eller längre) motivering för hur man tänkt.
Bästa listan vinner ngn form av klockarmband. Jag är enväldig domare. Tävlingen avslutas imorgon, onsdag kl 12:00.

Mkt nöje!
 

Sond

Patek
1. Rolex 1016
En klassiker som de flesta vill ha i lådan. Klocka att bära vid många tillfällen. Den ska vara trycktestad så att det går att bada med den.
2. JLC Reverso Duo
Den perfekta dress/sport-klockan. Klassisk som få och mycket elegant. Passar till allt som inte är rena fritidsaktiviteter. Duo innebär att du får två klockor i ett och dessutom GMT.
3. Omega Speedy
Behövs det en förklaring? Enligt mig den mest klassiska av alla icke dress. Passar till det mesta. Och beroende på hur orädd man är om den kan den sträcka ut sig långt in i fritidsaktiviteter. Man kan alltså bära den på kontoret/jobbet, finrestaurangen, krogen och till nästan alla fritidsaktiviteter utom bad.
4. Omega Pie Pan i guld eller gulddoublé
Det finns inte en finmiddag, bröllop eller begravning som inte denna passar till. Om ens gamla rika moster fyller år finns en möjlighet att hon känner igen den från åren då hon var i farten och blir så glad att hon omedelbart skriver om testamentet. Dessutom är det den perfekta kontorsklockan.
5. Omega SMP
Klockan för alla tillfällen utom där en kavaj utan jeans men med andra byxor bärs. Men till kavaj och jeans går den bra att använda. Även till enbart kavaj... Och i lekparken, trädgårdslandet, badstranden och när man rör sig bland stora starka på puben.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Kul tråd. Jag är inne i ett Rolex stim. Mina val är:
- Rolex Submariner 5513. Målade index så klart.


- Rolex GMT Master 1675. Vi tar den på ett jubilee.


- Rolex Day date 1803, ljus pie pan och brunt skinnband. Den självklara kostymklockan i samlingen.



- Rolex Datejust 116200. Allroundklockan. Passar till dressade tillfällen och även sport. I nödfall beater.



- Heuer Autavia från sent 60-tal. Cooool kronograf.



Tack och hej!
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Grattis till tusen poster :)

För festen - Den ultimata festklockan!
Rolex_116610.jpg


För arbetet - Den ultimata arbetsklockan!
Rolex_116610.jpg


För fritiden - Den ultimata fritidsklockan!
Rolex_116610.jpg


För träningen - Den ultimata träningsklockan!
Rolex_116610.jpg


För sängen - Den ultimata liggamedfrunklockan!
Rolex_116610.jpg


Tjääna!
 

frere

Audemars
2-Faktor
Mitt mål är faktiskt just en bra femklockorslåda (varav en träningsklocka). Jag känner mig till 4/5 nöjd efter att i ett lånbyte på obestämd tid ha fått hem en JLC. Utgår därför från min egen:

1. JLC memovox -66. Tillräckligt dressad för alla sammanhang jag normalt förekommer i och samtidigt tillräckligt stor för att kännas bekväm till andra kläder än kostym.

2. Tudor sub 7016 "snowflake" -68. Funkar till allt, skön vintage, i mina ögon roligare än många av sina storebrorsor.

3. Sinn U1 SDR. För att man måste ha en tusenmetersdykare som duger att slå i en spik med om det kniper.

4. Suunto Ambit 2S. För löpning och cykling.

För närvarande är min femteklocka en moddad seiko skx007... Vad den så småningom ska bytas ut mot tar upp en orimligt stor del av min tankeverksamhet. Halvsportig stålklocka på länk är tanken. F n är iwc 3239 (dvs 40 mm ingenjören) den hetaste kandidaten, följt av skyfall-omegan eller en GS spring drive. Eller så blir det en sinn 556, samtidigt som U1:an får lämna för en aquatimer...
 

calzone

Vacheron
1. Day Date Helguld perfekt vid finare tillfällen
2. GMT bra allround klocka och perfekt på semestern
3. 14060 snygg och fungerar enbart som klocka
4. 1601 snygg vintage med vitguldsring passar till det mesta
5. Oyster Ouartz håller tiden perfekt sitter väldigt skönt på handleden
 

A.Gold

Omega
Jag börjar med den "ultimata" beatern, en 5517 milsub. Den här är alltså med på semestern, när du bygger om på landet, när du byter blöja mm. Visst kanske det känns befängt att använda en i så mångas ögon graal som beater men jag håller mig till det John Mayer sa i Talking Watches, "den har varit med om värre". :D

aznP2sU.jpg


Nummer två på listan är Gerald Gentas mest betydelsefulla och snyggaste design, Royal Oaken. Revolutionerade klockbranschen och skulle definitivt göra sig bra på min handled. 15202 blir det.

WgbMm5W.jpg


Dags för en till Rolex känner jag. Denna modell är den första jag verkligen har plöjt så mycket information som möjligt om och varit helt fängslad av - det rör sig ju självklart om Daytonan! Min favorit är den som Hermés släppte, alltså 6241 i guld. Känner förövrigt att min lista börjar spåra...

myYQpoz.png


Nu kommer vi till den ultimata kostymaren och kanske den snyggaste klockan på denna jord, en Patek Philippe 5970. Bilden säger betydligt mer än 1000 ord så jag låter den tala för sig själv. :)

VxgORz0.jpg


Sist men inte minst så får det bli en DD med champagnetavla, grym med länk, grym utan. Kung är man iallfall men denna härlighet.

sk1fqCE.jpg


Alla bilder kommer från min privata kollektion :D
 

maxmol

Panerai
Är precis i ett skede där jag håller på styr om i samlingen. Har en träningsklockan så den får följa med i denna lista då... Min lista kommer handla om hur jag vill se mig själv med klockan. Nummer 1 och 3 är jag på jakt efter medan jag har 2, 4 och 5.

1) Rolex 5513 med handmålade index och gråande insert. Lite vintage att mysa i på landet. Vem vill inte lasta in två labradorer i en rangerover på en höstdag, iklädd ett par sköna vintage boots och rolex.

2) Omega Speedmaster 3572.50. "Suck" och "tråkigt" tycker vissa. Men sanningen är att de är snygga och de har varit i rymden. I min mening, till och med snyggare än Daytona. Mycket snyggare än Daytona (Brasklapp: Daytona är ändå snygg).

3) En supercompressor. Sålde precis min LLD. Men skulle sjukt gärna vilja ha en ny compressor. Men riktigt vintage... eller en ny Jaeger-LeCoultre Memovox Tribute to Polaris.

4) En klocka man kan flippa... om och om igen... Troligen en obligatorisk dressera som man aldrig riktigt fäster sig vid men som man införskaffar när kontot är för stabilt och köplusten för stark.

5) Timex GPS klocka. Har aldrig fattat grejen med pulsmätare. Tycker att det är roligare med distans, tid och tempo!
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Kul tävling!

Jag blandar klockor jag redan äger med de som jag kommer/vill köpa inom det närmaste året. Har insett att det är vintage som lockar mig mest.

Tudor Sub 9411/0 – Blå tavla och vridring, snowflakevisare, kärlek vid första ögonkastet när jag fick prova en för ett tag
sedan. Jakten på en sådan kommer starta nästa år.
Tudor 7017/0 – Tudors motsvarighet till den just nu stekheta DD fast i stål och jumbocase på 38 mm. Skulle passa mig riktigt som lite mer dressad klocka.
Glycine Combat Sub – Den enda nya klockan på min lista. Utmärkt dykare/beater i min mening. En klocka som funkar lika bra på
stranden som på jobbet.
Speedmaster Pro – Osäker på vilken ref, men vintage med gulnade index är jag säker på att jag vill ha. Perfekt all-roundklocka.
Faktiskt osäker på vilken den femte ska bli. Det uppenbara svaret borde väl vara en ren dressklocka. Har själv dock ingen riktig
användning av en sådan. Fegar ändå ur och säger en dressklocka i guld.

//Andreas
 

Dammen

Cartier
Kul idé och grattis till 1000 inlägg!

1. Sport/Allround
Rolex Explorer I på länk. Snyggaste sportklockan, tidlös och fantastiskt vacker utan att vara för mycket eller för lite. Kan bäras till det mesta.
RolexExplorerI-36mm.jpg

(Bild stulen från google)
2. Vintage/Kronograf
Heuer Autavia "Siffert"
Alla samlingar borde innehålla minst en vintageklocka och en kronograf för att kunna hålla koll på när pastan är färdigkokt!
Att sedan Heuer är ett riktigt testosteronmärke med cool historia gör valet självklart.
hajs1ie0.jpg

(Bild stulen från google)

3. Kostymur
När Explorern inte är formell nog är det dags att ta fram sin GS. Denna är även en Chronometer, vilket gär det jäkligt häftig. Klockans luggar gör den även underbart kaxig!
arcadia1911-img600x450-1358389915nh6jxq77602.jpg

(Bild stulen från google)

4. Grisklocka
När det ska grisas rejält behövs det en Mudman GW-9300 som dessutom alltid går rätt och som de andra klockorna i samlingen kan ställas efter.
attachment.php

(bild stulen från google)

5. Tyskt monster/dykklocka.
Sinn U1. Ubåtsstål, räcker inte det som motivering? Snygg, annorlunda och oförstörbar?
sinn_u1.jpg

(Bild stulen från google)

Gillar dessa listor, bra initiativ. Om jag kollar tillbaka på denna post om en månad kan jag garantera att den kommer se annorlunda ut :angel:
 

JayJay

Rolex
Vinnaren är papadok ! PM:a din adress så skickar jag ett klockarmband. Tyckte för övrigt att alla svar var riktigt bra.

Min egna lista (för dagen, om en vecka ser den naturligtvis annorlunda ut):
1. Glashütte Original Seventies med grå tavla och länk - Allround och badbar
2. PP Calatrava - Dressarnas Dressare.
3. Rolex Daytona 116520 vit tavla - Alla garderober behöver såväl en Rolle som en kronograf, här är 2 i 1.
4. Grand Seiko SBGA029 - Alla behöver en dykare och den här är jävligt cool, inte minst p g a Spring Drive.
5. Casio G-shock - Beatern som tål allt.
Den här listan är för mig i dagsläget inte på ngt vis realistisk. :(

Tack för Er medverkan och på återseende vid 2000 poster.
 

JayJay

Rolex
Kul idé och grattis till 1000 inlägg!

1. Sport/Allround
Rolex Explorer I på länk. Snyggaste sportklockan, tidlös och fantastiskt vacker utan att vara för mycket eller för lite. Kan bäras till det mesta.

2. Vintage/Kronograf
Heuer Autavia "Siffert"
Alla samlingar borde innehålla minst en vintageklocka och en kronograf för att kunna hålla koll på när pastan är färdigkokt!
Att sedan Heuer är ett riktigt testosteronmärke med cool historia gör valet självklart.

3. Kostymur
När Explorern inte är formell nog är det dags att ta fram sin GS. Denna är även en Chronometer, vilket gär det jäkligt häftig. Klockans luggar gör den även underbart kaxig!

4. Grisklocka
När det ska grisas rejält behövs det en Mudman GW-9300 som dessutom alltid går rätt och som de andra klockorna i samlingen kan ställas efter.

5. Tyskt monster/dykklocka.
Sinn U1. Ubåtsstål, räcker inte det som motivering? Snygg, annorlunda och oförstörbar?

(Bild stulen från google)

Gillar dessa listor, bra initiativ. Om jag kollar tillbaka på denna post om en månad kan jag garantera att den kommer se annorlunda ut :angel:
Tycker förövrigt att din lista är grym... hade lika gärna kunnat vara min egna... och just därför vinner du inte :angel:
 

frere

Audemars
2-Faktor
Vinnaren är papadok ! PM:a din adress så skickar jag ett klockarmband. Tyckte för övrigt att alla svar var riktigt bra.

Min egna lista (för dagen, om en vecka ser den naturligtvis annorlunda ut):
1. Glashütte Original Seventies med grå tavla och länk - Allround och badbar
2. PP Calatrava - Dressarnas Dressare.
3. Rolex Daytona 116520 vit tavla - Alla garderober behöver såväl en Rolle som en kronograf, här är 2 i 1.
4. Grand Seiko SBGA029 - Alla behöver en dykare och den här är jävligt cool, inte minst p g a Spring Drive.
5. Casio G-shock - Beatern som tål allt.
Den här listan är för mig i dagsläget inte på ngt vis realistisk. :(

Tack för Er medverkan och på återseende vid 2000 poster.


Sweeeet!

Har du sett glashütten IRL? Jag älskar den på bild, men den är stor som sjutton och blank som en discokula!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Missade ditt inlägg, fuck va pinsamt! Men Grattis till dina 1000 inlägg och välkommen i klubben ;)
 

JayJay

Rolex
Sweeeet!

Har du sett glashütten IRL? Jag älskar den på bild, men den är stor som sjutton och blank som en discokula!
Idag var jag och provade den. Håller med i din bedömning. Brorsan tyckte den såg grym ut... men han kör ju på Panerai så vi ligger väl inte riktigt inne med samma smakpreferenser. Tavlan var däremot fantastisk.
Missade ditt inlägg, fuck va pinsamt! Men Grattis till dina 1000 inlägg och välkommen i klubben ;)
Värre saker har väl hänt. Tack så mkt.
 
Topp