• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

1000 posts, tävling!

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Då har man nåt ännu en milstolpe på forumet, 1000 inlägg. Har kanske inte bidragit med så mycket kunskap men har lärt mig desto mer. Avhandlade väl egentligen det mesta i min 1-årstråd :)

Men jag passar på att rikta ännu ett tack till forumledningen Spencer66 Denke daviden och alla medlemmar som gör detta forum så jävla grymt.

Ett bidrag till BCF är ju kutym så det blev 1000:- till insamlingen

bcf.jpg



Tävlingen då? Ja jag tänkte faktiskt vara så fräck att jag snor den rakt av från en tidigare tråd.

Frågan: Hur kompletterar jag bäst min nuvarande samling? Vad ska säljas/bytas/köpas enligt er?

Bästa motivering vinner ett gäng natoarmband i storleken 20-22mm!

Deadline sätts till imorgon den 26/6 kl 12:00

selpg7.jpg


/Aleks
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Grattis till 1000 Aleks, fint jobbat! Fin gåva till BCF dessutom!

Tycker din befintliga trippel är kalasfin och väl avvägd, så inte ska du sälja.
Du är en vintagekille, men nu är det dags att kombinera det bästa av de olika världarna.. Således dags för något krispigt och nytt!
Tycker också att du ska våga dig ur Rolle/Tudor-familjen vilket kommer att vidga dina vyer.

Alternativen är många.. Omega PO 42 mm är ett alternativ, även om jag vet att du har tvivel kopplat till storleken på dina handleder. Samma sak vad gäller 42 mm Panerai; PAM 392 skulle nog inte vara helt fel!
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Vänstra inte. Håll dig till familjen! Tudorn ser ensam ut tillsammans med sina kusiner. Hon behöver således en syster i form av en Tudor. Gärna en kronograf, så att du får de där perfekta äggen. För inte använder man den till något jobbigare?

Ditt val, och enda val är en Tudor 79170.

Lycka till!
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Grattis till tusen inlägg, bra jobbat!

Ingen av klockorna ska säljas! Men en Tudor/Rolex/Seiko-dressare på läderband och utan guld hade kompletterat samlingen mycket väl :)

Väldigt fin gest med överföringen till Barncancerfonden förresten, bra initiativ.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Grattis till fina klockor!
Och grattis till att du måste köpa tre klockor till:)
Först och främst en kronograf. Första man tänker är Speedy eller Heuer. Men om du inte vill följa den snitslade banan finns det mängder av andra härliga udda märken till rimliga pengar och med massa feeling och . Kolla trådarna: https://klocksnack.se/threads/kronografer-från-60-talet.756/
https://klocksnack.se/threads/kronografer-från-70-talet.83/

Nästa du köper är en lite tunnare dressklocka, gärna i guld. Även om T-birden funkar som finklocka så kan du få köpa dig en lite smäckrare också.

Sen en riktig strykklocka. Ett roligt köp och det finns mängder att välja bland både nya och vintage. Om du måste finansiera genom att sälja tycker jag GMT´n får ryka eller så kör du skiten ur den och har den som beater.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Grattis och fin gest med gåvan!

Jag tycker du bör komplettera med någon kronograf, eller något mer dressat på ett läderband! Speedy är ett alternativ, likaså Tudor kronografer och Rolex daytona. Eller en 70-80s Heuer! Möjligtvis en Daydate på läderband, klassiskt och dressat!
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Snyggt jobbat med 1000 inlägg & gåva till BCF! Grattis, eller nå´t... :D

Det du behöver komplettera din i övrigt fina samling med är självklart en vintage kronograf! Då täcker du in de allra flesta behov, tycker jag.

Jag är ju svag för Heuer, så jag säger en Heuer kronograf från tidigt -70-tal. Inom budget (baserat på dina övriga klockor) finns både Carrera alternativt Autavia, om du vill ha/kan bära upp en lite köttigare variant...

Hänvisar till denna eminenta tråd på allas vårt favoritforum som referens => http://www.klocksnack.se/threads/heuer-tråden.21643/

Happy hunting & jag ser fram mot 1000 inlägg till!

/Ron
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Grattis till 1k! Känner mig hedrad av att du återanvänder konceptet från min 1000-inläggstävling :)

Mitt förslag är att behålla alla dina nuvarande klockor och komplettera med en day-date 1803 (eller 18038/18238 om du föredrar quick-set framför pie-pan tavla och plexi)

Motivering: Alla som börjar med guld blir hooked och ditt senaste inköp var guld/stål vilket betyder att helguld är den naturliga utvecklingen. Dessutom behöver alla en helguldsdressare.

Alternativt kan du sälja din flinga till mig för att delfinansiera DDn ;)

Edit: och vill du ta ut svängarna så letar du upp en OQ DD 19018!
 

Apansson

Torpare
Grattis, fantastisk fin gest.
Jag skulle satsa på en fin DD 18038/18238, det är en fantastisk klocka som är riktigt mångsidig, samt att du saknar en ordentlig dressare. Day-date är ju som alla vet det ultimata dressuret, sedan att det funkar till kortärmad skjorta också är ju bara ett plus. Behåll det du har, om du nu måste sälja någonting så skulle jag i alla fall behålla GMT'n, det är ju en sån fantastisk sportklocka!
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Känner du att det är dags att helt gå över till vintage så hade jag sålt 16710 och köpt en 1675 istället.
Edit: Grattis till tusen!
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Grattis! Och fin gest med gåvan.
Du har fina exemplar av bra modeller, och alla kompletterar varandra bra. Ett kroko på turn-o-graphen så kommer du åt det dressigare hållet, och ett nato på snowflaken så har du en hård beater. Bredden är det alltså inget fel på. Den möjliga luckan jag ser är i mittensegmentet, när GMTn inte flyger. Antingen för att det är för mycket färg eller för dykigt.
Lågbudget kompletteringen skulle vara ett brunt struts eller krokodilband till turn-o-graphen, och ett svart insert till GMTn. Men jag ser också utrymme för en kronograf. En straight-lug speedy pro tror jag vore optimal, men du kan gå på modernare också utan att tappa nånting. En speedy är dessutom väldigt mångsidig när det gäller band, från halvdressigt på svart läder till sportigt på länk eller nato.
Lycka till!
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag tror att en stålklocka utan vridring och i storlek mellan TOG:en och de andra skulle kännas användbart. Explorer av valfritt snitt, oysterquartz, eller varför inte 36 mm royal oak? Ingenieuren (3239) vore nog inte heller så dum...

Antingen det, eller fin vintagekronograf.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Kan hjälpa dig bli av med Pepsin, så har du en bra början.
Kan inte ha två dykare.
Vad du saknar är ju givet.. en digital casio.
Grattis till 1000!
 

Randel

Cartier
Mycket fin gest med din gåva till BCF aleks! Och för att svara på din fråga: Tycker att du har en väldigt fin trio redan, så att göra dig av med någon av de där dinkorna tror jag vara sig är fruktbart för din samling eller något du skulle vilja göra. Mitt resonemang kring ditt nästa inköp ser ut såhär:
  • Din GMT är klassisk och funkar till otroligt mycket. Du skulle kunna sätta den på ett Nato om du skulle vilja dressa ner den också
  • Din Snowflake (om jag nu uttrycker mig med rätt termer gällande Tudor) är ju också en klassiker, i alla fall bland oss klok-nördar. Den känns vintage, är sportig men samtidigt otroligt diskret vilket är lämpligt ibland.
  • Din otroliga Thunderbird är kanske en udda fågel, men samtidigt en klocka som utan tvekan även skulle kunna bäras av Hugo Jacomet - denna franska mode-hipster för oss kostymälskare. Så, den funkar för mig både som dressare och i mer lediga sammanhang.
Vad gör vi av detta? Jag tolkar dig tveklöst som en Rolex-snubbe, så för mig ger det till handa följande rekommendationer. Allt handlar såklart om budget, så du får ta mina rekommendationer för var de är.
  • En riktigt dressare. Här tänker jag mig budget i form av en DJ 1601 i stål och vitguld, "head only" som du sedan sätter ett krokodil-band på. Mellan-budget är en DJ i 14k helguld (1601 tror jag) som blir otroligt snygg med mörkbrunt eller möjligtvis svart skinnband.
  • Går du "all in" köper du såklart en DD 1803/18038, antingen "head only" om du vill komma billigt undan eller med länk om du vill löpa loppet ut. Jag är övertygad om att du som den Rolex-människa jag uppfattar dig som vill ha en sådan någon gång i livet :) Det vill jag i alla fall :D
  • En sportigare variant, om du vill gå den vägen, är att köpa en Daytona, eller om det blir för tufft för budgeten köper du en Tudor Tiger eller vad de nu heter.
Sådär, mina spontana tankar, och jag vill återigen gratulera till en fin samling såhär långt :)
 

Simpatico

Rolex
Grattis till 1K och det var en snygg gest till bcf.

Förslag utöka samlingen med en kronograf, (som många är inne på). En vintage speedy eller varför inte en Heuer Bund.
Kanske en Exp 1a skulle sitta fint i samlingen den lilla nätta modellen.
Och om örådet skulle rösta ut någon så tycker jag flinga kan hitta hem till mig,
dock så finner jag det inte så troligt utan du bara utökar samlingen.

Grattis igen.
 

Icaras

Rolex
Grattis! 1000 riksdaler till BCF är inte illa! :)

Som redan nämnts flertal gånger i tråden saknar du en kronograf! Varken en vintage Speedy eller en Big Block hade varit fel (jag vill själv ha dem båda :p), eftersom du redan har mörka tavlor på dykarna så hade i så fall Big Blocken fått vara med ljusa tavlan och tachyring i stål (79180).

Sen när du väl lyckats hitta något fint ex av ovanstående kronografer så säljer du pepsin till mig för en spottstyver :rolleyes:
 

almeyero

Panerai
I och med ditt nick (aleks) så antar jag att du är påbrå från forna Jugoslavien. Så sälj allt du har och köpt den mest skrytsamma klocka du kan hitta, helst i guld för att få till den riktiga jugge stilen. Typ en DD i guld.

Komplettera gärna med en adidas tracksuit, samt sneakers eller tofflor för bästa resultat ;)

Ziveli!
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
I och med ditt nick (aleks) så antar jag att du är påbrå från forna Jugoslavien. Så sälj allt du har och köpt den mest skrytsamma klocka du kan hitta, helst i guld för att få till den riktiga jugge stilen. Typ en DD i guld.

Komplettera gärna med en adidas tracksuit, samt sneakers eller tofflor för bästa resultat ;)

Ziveli!

 
Topp