• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

114060 eller 116610

114060 eller 116610LN


  • Totala väljare
    75
  • Enkät stängd .

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Har fått en fix ide som tyvärr får jag säga biter sig fast mer och mer.

Har ju i dagsläget en 116610LN som jag är väldigt nöjd över, men en tanke har börjat komma krypande att kanske är 114060 lite coolare.

Skall man sälja en 116610LN och köpa en 114060? Värt att notera är att det komer vara min primära klocka.
Gillar att ha datum...men no daten är ju den klassiska och jag gillar klassiskt...mkt svårt....
 

pnt

Rolex
2-Faktor
114060 är ju som du säger i rakt nedstigande led en släkting till originalet men valet beror ju väldigt mycket på hur mycket nytta du har av datum i vardagen. Själv upplever jag inte avsaknaden av datum som ett jätteproblem, inte ett problem alls faktiskt nu när jag tänker efter. Men det finns säkert andra som måste ha det. Tror alltså att det är två frågeställningar som får avgöra: Hur viktigt är datum kontra design? Vilken väger över?
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Den frågan känns det bara som bäraren kan svara på.
Jag är dundernöjd med min nodate, har jag glömt vilket datum det är så är alltid telefonen nära till hands:angel:.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
hade ju 114060 och bytte till 116610 pga. avsakanden av datum.. hade jag inga problem med att inte ha datum på klockan så hade jag behållit no daten, den är symetrisk och cool.. men datum väger över + att bubblan är mysig!
 

Sond

Patek
Jag föredrar nodate då de känns mer klassiska och renare i designen. Sedan har jag inget emot datum heller. Men lite svårt har jag för bubblan. Skriker Rolex och känns fel på en sportrolle. Borde göra den något mer ömtålig. Eller i alla fall öka risken att slå i något. För egen del som småtittar på modellerna innan dessa har jag även tagit med Sea Dweller då den har datum utan bubbla. Det är väl inget alternativ för dig då nya Sea Dweller svällt till en helt annan typ av klocka.
 

morrism

Audemars
Har fått en fix ide som tyvärr får jag säga biter sig fast mer och mer.

Har ju i dagsläget en 116610LN som jag är väldigt nöjd över, men en tanke har börjat komma krypande att kanske är 114060 lite coolare.

Skall man sälja en 116610LN och köpa en 114060? Värt att notera är att det komer vara min primära klocka.
Gillar att ha datum...men no daten är ju den klassiska och jag gillar klassiskt...mkt svårt....


Med datum känns bara så fel……………..


………..Jag köper gärna din.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Gillar att ha datum...men no daten är ju den klassiska och jag gillar klassiskt...mkt svårt....


Låter ju som om bollen redan är satt i rullning så det är ju bara till att byta! :)
Gillar också utseendet på nodate, men samtidigt känner mig handikappad när jag bär klockor utan datum, iaf på jobbet.
Svårt val... men utseende går ju alltid före funktion ;)
 

n1tro

Panerai
114060 all the way, supernöjd med den. Har faktiskt inte sett en sådan irl heller ute på ngn handled. Den känns hårdare på ngt sätt och datumet missar nog ingen i landet alltså..
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
No date är ju mer clean som sagt och är lite mer undercover. Men tycker den är ruggigt schysst med datum också och så är det praktiskt. Svårt val!
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Förresten, du kommer ha datum på alla dina andra Subar längre fram. Alltså alla de i grönt och i guld :D
Så låt stålisen vara clean.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Min första Rolex var en 114060, då valde jag den på grund utav det mer cleana utseendet.. Men nu när jag gått över till en
116613lb så tycker jag att det bekvämt att ha datumet där. Bubblan känns även väldigt mycket Rolex... vilket jag gillar :)

Jag tror du blir nöjd oavsett vilken du väljer :)
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Tack för alla svar, hittils är det en rätt stor övervikt mot 114060 där ute i stugorna.
Fan vad svårt detta är. Bakgrunden är att jag ville ha en tuff klocka att låta gå i arv till min son. Tänkte först på att köpa en årsklocka (2011) ville först ha en 114060 men den fanns ju inte 2011, så jakten efter en 116610 börjde. Det var faktsikt svårare än man kunde tro att hitta en från 2011. Jag höll på i ett par månader utan att hitta "rätt", till slut hittade jag och köpte. Har haft den nu i ett år ungefär och nu kommer tankarna, "ville först ha no date" och "det är lite beiget att ha en begagnad klocka att låta gå i arv". Hur viktigt är det med års klocka egentligen? Inte speciellt viktigt eller ?

Damn!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
114060 är coolare. En väl använd (ej sönderpolerad) 14060 tritium är ännu coolare. En 5513 helmatt är ytterligare coolare... för att inte tala om en 5512. Och så där håller det på bakåt ända till "början". :happyhappy:

A
 
Topp