Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

114060 eller 116610

Diskussion i 'Diskussion' startad av Beastie, 17 december 2013.

?

114060 eller 116610LN

Poll closed 19 december 2013.
  1. 114060

69,3%
  2. 116610LN

30,7%
  1. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Har fått en fix ide som tyvärr får jag säga biter sig fast mer och mer.

Har ju i dagsläget en 116610LN som jag är väldigt nöjd över, men en tanke har börjat komma krypande att kanske är 114060 lite coolare.

Skall man sälja en 116610LN och köpa en 114060? Värt att notera är att det komer vara min primära klocka.
    Gillar att ha datum...men no daten är ju den klassiska och jag gillar klassiskt...mkt svårt....

2. puonti

puonti Friends of KS

Från:
    Borås
    114060 är ju som du säger i rakt nedstigande led en släkting till originalet men valet beror ju väldigt mycket på hur mycket nytta du har av datum i vardagen. Själv upplever jag inte avsaknaden av datum som ett jätteproblem, inte ett problem alls faktiskt nu när jag tänker efter. Men det finns säkert andra som måste ha det. Tror alltså att det är två frågeställningar som får avgöra: Hur viktigt är datum kontra design? Vilken väger över?

Compiss, Pope och Beastie gillar detta.
  3. calzone

calzone Biskop

No-date sub är alltid coolare!

Pope och Beastie gillar detta.
  4. Mkarlsson

Mkarlsson Borgare

Från:
    Östersund
    Den frågan känns det bara som bäraren kan svara på.
    Jag är dundernöjd med min nodate, har jag glömt vilket datum det är så är alltid telefonen nära till hands:angel:.

Beastie gillar detta.
  5. Fredrik (Swe)

Fredrik (Swe) Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tycker 114060 är brutal. Mer symbios i tavlan. Datum är ju inte så viktigt, det är ju oftast bara +1 från dagen innan :)

Sirba, Pope, Beastie och 1 annan gillar detta.
  6. 114060 är sjukt clean, MEN för mig personligen så gillar jag bubblan som känns som ett Rolex 'trademark' +att jag tycker datumet är en bra funktion i vardagen...

Spencer, Beastie, jabla och 1 annan gillar detta.
  7. Sundström

Sundström Friends of KS

Hade valt datum för att det är praktiskt, men no date är helt klart grymmare!

Beastie gillar detta.
  8. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    hade ju 114060 och bytte till 116610 pga. avsakanden av datum.. hade jag inga problem med att inte ha datum på klockan så hade jag behållit no daten, den är symetrisk och cool.. men datum väger över + att bubblan är mysig!

Spencer och Beastie gillar detta.
  9. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Är lite kluven, röstar för en med datum samtidigt som jag suktar efter en Daytona.

Beastie gillar detta.
  10. Singular

Singular Företag Forumsponsor

114060!

Beastie gillar detta.
  11. Sond

Sond Friends of KS

Jag föredrar nodate då de känns mer klassiska och renare i designen. Sedan har jag inget emot datum heller. Men lite svårt har jag för bubblan. Skriker Rolex och känns fel på en sportrolle. Borde göra den något mer ömtålig. Eller i alla fall öka risken att slå i något. För egen del som småtittar på modellerna innan dessa har jag även tagit med Sea Dweller då den har datum utan bubbla. Det är väl inget alternativ för dig då nya Sea Dweller svällt till en helt annan typ av klocka.

Beastie gillar detta.
  12. Skolläraren

Skolläraren Friends of KS

114060. Den står högt upp på önskelistan.

Beastie gillar detta.
  13. san

san Borgare

Min röst faller också på den cleanare 114060.

Beastie gillar detta.
  14. morrism

morrism Friends of KS

Med datum känns bara så fel……………..

………..Jag köper gärna din.

Beastie gillar detta.
  15. Cyklisten

Cyklisten Borgare

Jag tycker no-date är snyggare.

Beastie gillar detta.
  16. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Som du säger är No daten lite coolare, men datum är ju praktiskt på en klocka du använder dagligen. Kanske kan du ha målsättningen att komplettera din moderna sub med en 5513 så småningom? :)

Spencer, jabla och Beastie gillar detta.
  17. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O

Låter ju som om bollen redan är satt i rullning så det är ju bara till att byta! :)
    Gillar också utseendet på nodate, men samtidigt känner mig handikappad när jag bär klockor utan datum, iaf på jobbet.
    Svårt val... men utseende går ju alltid före funktion ;)

Beastie gillar detta.
  18. n1tro

n1tro Friends of KS

114060 all the way, supernöjd med den. Har faktiskt inte sett en sådan irl heller ute på ngn handled. Den känns hårdare på ngt sätt och datumet missar nog ingen i landet alltså..

Compiss och Beastie gillar detta.
  19. aleks

aleks Friends of KS

No date är ju mer clean som sagt och är lite mer undercover. Men tycker den är ruggigt schysst med datum också och så är det praktiskt. Svårt val!

Beastie gillar detta.
  20. Joachim

Joachim Stadsbo

Hade samma funderingar, köpte en 114060 tillslut. Mkt mkt nöjd. Datum finns överallt att tillgå.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Beastie gillar detta.
  21. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
    Ställde mig själv samma fråga för några månader sedan.
    Valet föll på 114060 och jag har aldrig ångrat mig.

Beastie gillar detta.
  22. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
    Förresten, du kommer ha datum på alla dina andra Subar längre fram. Alltså alla de i grönt och i guld :D
    Så låt stålisen vara clean.

23. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Min första Rolex var en 114060, då valde jag den på grund utav det mer cleana utseendet.. Men nu när jag gått över till en
    116613lb så tycker jag att det bekvämt att ha datumet där. Bubblan känns även väldigt mycket Rolex... vilket jag gillar :)

Jag tror du blir nöjd oavsett vilken du väljer :)

Beastie gillar detta.
  24. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Tack för alla svar, hittils är det en rätt stor övervikt mot 114060 där ute i stugorna.
    Fan vad svårt detta är. Bakgrunden är att jag ville ha en tuff klocka att låta gå i arv till min son. Tänkte först på att köpa en årsklocka (2011) ville först ha en 114060 men den fanns ju inte 2011, så jakten efter en 116610 börjde. Det var faktsikt svårare än man kunde tro att hitta en från 2011. Jag höll på i ett par månader utan att hitta "rätt", till slut hittade jag och köpte. Har haft den nu i ett år ungefär och nu kommer tankarna, "ville först ha no date" och "det är lite beiget att ha en begagnad klocka att låta gå i arv". Hur viktigt är det med års klocka egentligen? Inte speciellt viktigt eller ?

Damn!

25. acce1999

acce1999 Friends of KS

114060 är coolare. En väl använd (ej sönderpolerad) 14060 tritium är ännu coolare. En 5513 helmatt är ytterligare coolare... för att inte tala om en 5512. Och så där håller det på bakåt ända till "början". :happyhappy:

A

Sond och Beastie gillar detta.
  26. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    En använd 14060 är tyvärr aldrig coolare.

Whedda, Ryttaren och Per gillar detta.
  27. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Haft båda... 116610 utan tvekan.

Beastie gillar detta.
  28. Kson

Kson Friends of KS

Den med datum då det passar mig bäst.

Beastie gillar detta.
  29. Ricrob

Ricrob Friherre

Tveklöst 116610! Visst, 114060 är väl symmetrisk, gullig och trevlig MEN en Sub ska ha bubbla, punkt!

Beastie gillar detta.
  30. time2catch

time2catch Stadsbo

Från:
    hufvudstaden
    en sub = dykar-toolwatch eller fritidsklockan så datumbubblan är överflöd. På GMT är bubblan en nödvändighet.

Beastie gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield