• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

114060 vs 116610LN (no-date vs with-date)

Värt?

  • Ja

    Röster: 48 52.7%
  • Nej

    Röster: 43 47.3%

  • Totala väljare
    91

cab

Audemars
2-Faktor
Finns mycket som "inte är värt" när det kommer till klockor.

Man köper det man vill ha, stora frågan är ju vill man ha datum eller inte?
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Du har förvisso en poäng, men det är ju två nästintill identiska klockor han frågar om..
Det är som att fråga om man ska köpa en BMW M5 med GPS eller en BMW M5 utan GPS.. Har du nytta av en GPS och tycker den är värd de extra tusingarna, så köp.
Annars köp utan..


Nej och ingen behöver ett armbandsur heller :)
Visst,jag vet att det är mycket pengar det handlar om och givetvis vill man inte köpa "fel" och man vill att det skall klicka direkt!
Lät kanske lite hård i mitt svar men allvarligt, vad vill han vi ska svara?
Du skriver ju själv att det handlar om känslan, vi kan ju knappast ge honom känslan utan han får ju själv prova och känna efter..
Vi kan heller inte bestämma huruvida en datumfunktion är värd 10k eller inte, det är ju upp till köparen :)
Det var länge sen du var ny på forumet. Jag vet att den här frågan, precis som många andra frågor, har varit uppe på forumet. Ibland är man dock osäker i sina funderingar (främst i början av sitt klockande) och man vill ha fler åsikter och funderingar (för och emot) än sina egna. Då hjälper det inte att Bror Duktig (inte nödvändigtvis du utan många) låter lite arrogant. Stör man sig på att frågan är löjlig får man hellre gå vidare till nästa tråd.
Jag kan förstå din reaktion men vill ha en trevlig ton på forumet (nej, så farligt vart inte ditt inlägg men du förstår nog vad jag menar. :)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Du har förvisso en poäng, men det är ju två nästintill identiska klockor han frågar om..
Det är som att fråga om man ska köpa en BMW M5 med GPS eller en BMW M5 utan GPS.. Har du nytta av en GPS och tycker den är värd de extra tusingarna, så köp.
Annars köp utan..
Första M5 kom utan GPS - då kan du inte köpa med GPS?:bored:
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Det var länge sen du var ny på forumet. Jag vet att den här frågan, precis som många andra frågor, har varit uppe på forumet. Ibland är man dock osäker i sina funderingar (främst i början av sitt klockande) och man vill ha fler åsikter och funderingar (för och emot) än sina egna. Då hjälper det inte att Bror Duktig (inte nödvändigtvis du utan många) låter lite arrogant. Stör man sig på att frågan är löjlig får man hellre gå vidare till nästa tråd.
Jag kan förstå din reaktion men vill ha en trevlig ton på forumet (nej, så farligt vart inte ditt inlägg men du förstår nog vad jag menar. :)

Absolut, jag håller med dig! och tyckte faktiskt inte jag var så arrogant (fast om jag läser i efterhand så märker man att utan smiley's så kan det uppfattas som så kanske)
Detta var inte min avsikt utan jag ville mer få TS att inse att det är bättre att han själv tar ett beslut än att vi tar det till honom :)

Om jag istället skall bidra med något till topic så säger jag med datum! kollar personligen datum rätt ofta på klockan och skulle nog störa mig om jag inte haft datum!
Dessutom är bubblan ikonisk för Rolex imo ;) dock är ju 114060 lite cleanare!

Första M5 kom utan GPS - då kan du inte köpa med GPS?:bored:
Haha! jag menade givetvis senaste m5an ;)
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Jag gillar förvisso att 114060 ser väldigt clean ut men när jag hade den tittade jag efter datum flera gånger per dag för att med en stor bit ångest inse att jag inte klarar mig utan det, varför jag då flippade det. Har fortfarande inte ersatt den med en annan Rolex än.
Avskyr datumbubblan av någon anledning. Därför har jag siktet på 116600, då klockan utan datum går bort för mig.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
116610 är ett steg upp i näringskedjan så är de tio extra tusingarna köper dig en klocka som alla vet är lite dyrare än den utan datum. Men det finns inget rätt eller fel här, båda är snygga och ikoniska.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Absolut, jag håller med dig! och tyckte faktiskt inte jag var så arrogant (fast om jag läser i efterhand så märker man att utan smiley's så kan det uppfattas som så kanske)
Detta var inte min avsikt utan jag ville mer få TS att inse att det är bättre att han själv tar ett beslut än att vi tar det till honom :)

Om jag istället skall bidra med något till topic så säger jag med datum! kollar personligen datum rätt ofta på klockan och skulle nog störa mig om jag inte haft datum!
Dessutom är bubblan ikonisk för Rolex imo ;) dock är ju 114060 lite cleanare!


Haha! jag menade givetvis senaste m5an ;)
Vad gjorde man innan smileys... De lägger verkligen till en del till sammanhanget. Särskilt om man avser att skämta lite. ;)
 

TouchingEvil

Cartier
image.jpeg
Med datum PUNKT!
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Tror nog att en SD4K löser problemet, ingen datumbubbla, men datum och du blir lite mer unik än "alla" som har svart subC! :)
 

strider

Panerai
Du har förvisso en poäng, men det är ju två nästintill identiska klockor han frågar om..
Det är som att fråga om man ska köpa en BMW M5 med GPS eller en BMW M5 utan GPS.. Har du nytta av en GPS och tycker den är värd de extra tusingarna, så köp.
Annars köp utan..
haha, är du dum? hur kan du ge detta som exempel?
-för det första så kostar det inte 12%med ett gps till sin nya M5
-för det andra: Man vet ju om man behöver GPS eller inte….( kan man inte vägarna osv.-->så köper man),
-för det tredje: Så har 116610 en bubbla som har en tendens att slå emot grejer. Har gpsen på M5an någon nackdel?
IDIOT
 
Senast redigerad av en moderator:

Zalath

Panerai
@The newbie här ser du skillnaden på olika respons man kan få. haha
@dräpdrulle kom in med popcorn.
Kanske inte ska dra alltför stora växlar av skillnaden i svaren! :)

Newbie hade ett gäng klockor som hon undrade om de var rätta och ville ha hjälp att börja med klockeriet. Det är klart att en helt ny person kan behöva mer hjälp än någon som varit med ett tag, och det är inte helt lätt att söka fram information som nybörjare.

Du har däremot hängt med ett tag och undrar den typ vanligaste frågan bland klockforumsbesökare i hela världen. Det finns massvis skrivet om det, om date eller no-date är bäst. Vad folk föredrar, hur de är jämfört med en SD, vilken som egentligen är den mest ikoniska osv. Okej att du frågar i dagens prisvärde, och jag köper att just den frågan kan vara relevant.

Newbie tackade för i praktiken alla svar. Du kallade Richie för dum och idiot när han ansåg att det var upp till dig själv att välja. Lite skillnad i bemötande från TS alltså. :happyhappy:

JAG föredrar klockor med datum och brukar använda klockan för att kolla det. Stör mig när jag har en utan och bara ser tiden när jag vill ha datumet. Händer ett par gånger per dag i alla fall. Värt det högre priset för mig? Ja. Dock gör bubblan klockan lite svårläst. Du kan inte testa att låna en sub av någon och se vad du tycker?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag sko nog förtydliga mitt tidigare inlägg så att ingen tror att jag menade något illa.

Jag tycker att 116610 är lite för vanlig och föredrar 114060. Mitt råd är dock att titta på 14060m som jag tycker är trevligare :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
haha, är du dum? hur kan du ge detta som exempel?
-för det första så kostar det inte 12%med ett gps till sin nya M5
-för det andra: Man vet ju om man behöver GPS eller inte….( kan man inte vägarna osv.-->så köper man),
-för det tredje: Så har 116610 en bubbla som har en tendens att slå emot grejer. Har gpsen på M5an någon nackdel?
IDIOT
Tips: Även om man anser att ngn är en idiot måste man inte säga det. Har du funderat på det nån gång...
 
Topp