• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

116234 på oysterlänk, jay or ney?

JayJay

Rolex
Det finns ju en förhärskande sanning bland entusiasterna att Datejust med räfflad glasring ska bäras på jubilé och slät glasring på oysterlänk. Även jag har tillhör denna skara (även fast jag inte tycker om att jag ställer mig i samma hörn som alla andra).
Jag har dock på senare tid börjat kika mer och mer på nya datejust. Jag har kollat på åtskilliga bilder och till min förvåning kommit på att de som tilltalar mig mest nog är kombinationen av räfflad ring och oyster. Jag vet inte varför men jag har nog tänkt att räfflat är mer dressat och att samma sak gäller jubilé och därför är kombon given. Dock har ju de moderna oysterlänkarna polerad mittlänk och därför känns även dessa lite mindre sportiga än tidigare.
Vad säger övriga forummedlemmar, funkar 116234 på oysterlänk?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Personligen tycker jag att alla kombinationer funkar avseende såväl länk som glasring. Finns flera modeller i Rolex utbud där jag skulle uppskatta Jubile som alternativ; Daytona, Explorer, Milgauss, ... Jo, jag vet att det kanske inte faller alla i smaken.

Därför tycker jag också att de nya större DJ funkar. Däremot tycker jag att klockan som sådan är för stor, med lite för bred glasring, vilket framhävs extra tydligt på den modell du refererar till. Å andra sidan är det nog ganska många som tilltalas av just detta, den anslående glasringen.

Mvh A
 
Mee liiikkeee...

fs_rolex_datejust_116234_blue_dial_20386_4219.jpg
 

JayJay

Rolex
Att Rolex började med helpolerade bandhorn på DJ måste vara ett av deras största misstag någonsin. Har jag fel?
Just den detaljen har stört även mig något oerhört. Har därför aldrig riktigt tittat på dem när jag varit i butik. Men ju mer jag studerat bilder på dem ur olika vinklar så har jag börjat svänga. Ska till butik imorn och klämma... jag har höga förväntningar.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Just den detaljen har stört även mig något oerhört. Har därför aldrig riktigt tittat på dem när jag varit i butik. Men ju mer jag studerat bilder på dem ur olika vinklar så har jag börjat svänga. Ska till butik imorn och klämma... jag har höga förväntningar.
Med min på armen så måste jag säga att jag gillar de blanka bandhornen på denna typ av klocka. Lite blingigare, lite snyggare :happyhappy:
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Alltså det är någon Singular som har fått mig fokusera på de polerade bandhornen kombinerat med borstad länk, som inte riktigt lirar ihop.. Men innan jag upptäckte detta så är helt klart Oyster favoriten till just 116234

Edit: En annan aspekt är ju låset. Om du vill ha dolt lås eller det "nya" fina spännet till oysterlänken :)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Intressant! På vilket sätt?

Kul att ni reagerar. :) Ja, vad ska man säga? Jag ser framför mig en fransman eller italienare med även i övrigt smakfull klädsel. Vi svenskar har antingen ett dykarur, en "90-tals Citizen" eller någon liten diskret klocka på ett svart skinnband till kostym. Det är ovanligt med jubilee och även ovanligt med Datejust utanför vår skara.
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Kul att ni reagerar. :) Ja, vad ska man säga? Jag ser framför mig en fransman eller italienare med även i övrigt smakfull klädsel. Vi svenskar har antingen ett dykarur, en "90-tals Citizen" eller någon liten diskret klocka på ett svart skinnband till kostym. Det är ovanligt med jubilee.
Tack för din insiktsfulla analys av klädval bara genom att titta på en klocka:)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Ska man försöka lägga någon vikt vid en del kommentarer i den här tråden, så måste jag vara såväl osvensk som gammal just nu... :p

Och det kanske jag är...
 
Topp