• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

116523/16523/116520/16520?

n08a

Breitling
Hej,

Detta är mitt första inlägg här på KS.

Under nyår umgicks jag med min svågers vänner som alla är klockfantaster. De hade allt från Hublot Big Bang till någon Oris.

Efter att ha kommit hem började jag själv leta som en galning, och har blivit som besatt!

Jag har bestämt mig för en Rolex Daytona. Det står mellan 116523, 16523, 116520 och 16520.

Novis som jag är behöver jag lite tips och råd.

Vilken har bäst andrahandsvärde?
Vilken tycker ni är snyggast?
Är det bättre eller sämre med den äldre modellen som har Zenith verk?
Var bör jag ligga prismässigt?

Tack på förhand!
 

morrism

Audemars


213.jpeg
 

n08a

Breitling
Inte en som har guld och stål. Det ska vara i guld eller stål. Jag är ingen expert på Daytona men 2:a handsvärdet är sämre på TT/tvåton/two tone. Personligen tycker jag också att TT drar ned klockan jämfört med stål eller guld. De är het enkelt mindre attraktiva för mig.

Vad konstigt, jag tycker som sagt det är snyggt med guld, men vill inte bara ha guld. Bara stål blir så alldagligt, tycker du inte?
 

Sond

Patek
Vad konstigt, jag tycker som sagt det är snyggt med guld, men vill inte bara ha guld. Bara stål blir så alldagligt, tycker du inte?

Nej, det tycker jag inte. Blir bilförsäljarvarning på TT. Ser billigt ut. Självklart finns det de som gillar TT och det är ju bra. För det vore tråkigt om vi alla tyckte lika..:)
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Vad konstigt, jag tycker som sagt det är snyggt med guld, men vill inte bara ha guld. Bara stål blir så alldagligt, tycker du inte?
Valet står mellan att du köper något som du själv gillar bäst eller vad du tror håller / ökar mest i värde...
Då tycker jag att valet är självklar - köp vad du själv gillar bäst !
Om guld/stål inte håller värdet så bra men det är detta du gillar bäst så är det köpläge på begagnat !
 

Sond

Patek
Valet står mellan att du köper något som du själv gillar bäst eller vad du tror håller / ökar mest i värde...
Då tycker jag att valet är självklar - köp vad du själv gillar bäst !
Om guld/stål inte håller värdet så bra men det är detta du gillar bäst så är det köpläge på begagnat !

+1
 

Oddset

Cartier
Valet står mellan att du köper något som du själv gillar bäst eller vad du tror håller / ökar mest i värde...
Då tycker jag att valet är självklar - köp vad du själv gillar bäst !
Om guld/stål inte håller värdet så bra men det är detta du gillar bäst så är det köpläge på begagnat !

Köp vad du gillar och om det dessutom är billigare så är det bara att tuta och kör :)
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Smart.

Hur ska man tänka när det kommer till Zenith-verk eller icke?
Generellt har väl äldre modeller gått upp mer från inköpspriset jämfört med nyare i ett givet ögonblick ..
Man kan även kika på modeller som tillverkats under kortare period och/eller upplaga ...
Viktigast är väl att handla nått du själv gillar ...
Prova klockorna om möjl. !
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
TT kan absolut vara rätt.....att kalla det bilhandlardinka var lustigt runt 1992....folk som tycker det ser trashigt ut är nog mest rädda för att andra ska döma dem......TT kör man om man vågar stå för att man gillar det.....om man nu gör det? Har en TT själv som jag oftast gillar.....men inte alla dagar. Att ha det som enda klocka är modigt....

Att köra en Daytona i SS är safe.... Skulle gå på senaste referensen...
 

n08a

Breitling
TT kan absolut vara rätt.....att kalla det bilhandlardinka var lustigt runt 1992....folk som tycker det ser trashigt ut är nog mest rädda för att andra ska döma dem......TT kör man om man vågar stå för att man gillar det.....om man nu gör det? Har en TT själv som jag oftast gillar.....men inte alla dagar. Att ha det som enda klocka är modigt....

Att köra en Daytona i SS är safe.... Skulle gå på senaste referensen...

Jag gillar inte safe, utan sticker hellre ut. Men jag vill sticka ut på rätt sätt. Kan absolut bära en TT, bara det inte är allmänt känt som trashigt.

Skulle vilja ha ytterligare råd ang Zenith eller ej.
 

n08a

Breitling
Generellt har väl äldre modeller gått upp mer från inköpspriset jämfört med nyare i ett givet ögonblick ..
Man kan även kika på modeller som tillverkats under kortare period och/eller upplaga ...
Viktigast är väl att handla nått du själv gillar ...
Prova klockorna om möjl. !
Om jag kan få en 116523 till samma pris som en 16523, dvs ca 60 000 kr, vilken ska jag då välja?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar inte safe, utan sticker hellre ut. Men jag vill sticka ut på rätt sätt. Kan absolut bära en TT, bara det inte är allmänt känt som trashigt.

Skulle vilja ha ytterligare råd ang Zenith eller ej.
Klockan får dig inte att sticka ut.....det måste du lösa själv....den kan på sin höjd förstärka lite.....Zeniths verk är ju kanon....men Rolex 4130 är nog stråt vassare.....det blir det traktorverk man vill ha.....
 
Topp