• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

116523/16523/116520/16520?

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar inte safe, utan sticker hellre ut. Men jag vill sticka ut på rätt sätt. Kan absolut bära en TT, bara det inte är allmänt känt som trashigt.

Skulle vilja ha ytterligare råd ang Zenith eller ej.
Vår vän Ricrob har nu ägt en Daytona TT i säkert en vecka. PMa och fråga om den är till salu! :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Intressant frågeställning.

Jag tar gärna själv emot lite input. Ofta hyllas ju 4130 som ett av världens bästa kronografverk. Men vad gör det bättre än 4030? Har någon några detaljer?

Vidare är jag intresserad av att veta när det nya låset kom? Ibland skrivs det att sena 1652X har det nya låset. Är det sant eller har man då bytt länken?

För mig så väger borstade bandhorn och avsaknad av PCL till 1652Xs fördel.

Samtidigt som glide lock och 4130 (utan att egentligen veta varför) väger till 11652Xs fördel.

Input?
 

Mauritz

Rolex
Ingen Daytona är alldaglig, helt i stål, guld/stål helt i guld det handlar bara om personlig smak och hur det ser ut i kassan.
Alldaglig, ja kanske vad vet jag vad jag vet är att dom är ganska fina.
WP_20130703_005_zpsa5a9e874.jpg


Kör på den du känner mest för, inga kompromisser.
 

n08a

Breitling
Klockan får dig inte att sticka ut.....det måste du lösa själv....den kan på sin höjd förstärka lite.....Zeniths verk är ju kanon....men Rolex 4130 är nog stråt vassare.....det blir det traktorverk man vill ha.....
Sorry att jag inte var tydlig nog. Jag menar givetvis att jag klockmässigt vill sticka ut från mängden, inte som person. Tack för inputs.
 

n08a

Breitling
Att om man är feg och livrädd för att sticka ut, så ska man köra lite försiktigt med en stålis. Är man däremot lika häftig som mig, så är TT ett givet val! I övrigt vill jag peka åt 116520/3 då verket är bättre och länken är mer solid.
Tackar för inputs! Det är verkligen två delade läger!
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Om jag hade varit dig så hade jag lagt upp (bra)bilder på objekten du är intresserad av för allmän kritik - det finns mycket Rolex kunskap här.

Servicehistorik är med en faktor att räkna med...
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Mitt val? Tidig 16520 vit, med helborstad länk för utseendet. 116520 för urverket.

Kaliber 4130 är så vitt jag har förstått väsentligt enklare att serva än 4030. Båda är mycket fina kronografverk, men när jag bytte några ord med en urmakare om de båda, så lät det som om han inte nog kunde berömma 4130 i urmakarens perspektiv.

En 116520 är enklare att få fatt på än en tidig 16520 f ö.

A
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Kaliber 4130 är så vitt jag har förstått väsentligt enklare att serva än 4030. Båda är mycket fina kronografverk, men när jag bytte några ord med en urmakare om de båda, så lät det som om han inte nog kunde berömma 4130 i urmakarens perspektiv.

Hodinkee-länken ovan var mycket läsvärd och gav den första, hyffsat, uttömmande genomgången av skillnaderna mellan 4030 och 4130 jag har sett. Annars brukar det mest vara forum-tugg om att 4130 är bättre än Zenith-verket utan substans.

Bl.a. nämns servicevänligheten precis som du säger, bl.a. iom att verket innehåller betydligt färre delar och betydligt mindre urval av skruvar samt att fjädern kan bytas utan att plocka ur verket.

Jag fick ett större sug efter 4130 efter att ha läst om det än vad jag känt innan.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Hodinkee-länken ovan var mycket läsvärd och gav den första, hyffsat, uttömmande genomgången av skillnaderna mellan 4030 och 4130 jag har sett. Annars brukar det mest vara forum-tugg om att 4130 är bättre än Zenith-verket utan substans.

Bl.a. nämns servicevänligheten precis som du säger, bl.a. iom att verket innehåller betydligt färre delar och betydligt mindre urval av skruvar samt att fjädern kan bytas utan att plocka ur verket.

Jag fick ett större sug efter 4130 efter att ha läst om det än vad jag känt innan.
Ja just så. Känner igen suget... Men jag föredrar 16520 utseendemässigt. Nyanser, jag vet. Men det är ju nyanserna man vill komma åt.:)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ja just så. Känner igen suget... Men jag föredrar 16520 utseendemässigt. Nyanser, jag vet. Men det är ju nyanserna man vill komma åt.:)

Håller helt med om utseendet. Men det går ju att borsta...

Och som sagt: inhouse-verk och glide lock. Tål att tänkas på.

Ska man ha EN icke vintage kan den väl lika gärna vara modern! :)
 

A.Gold

Omega
Jag röstar 16520 med vit tavla! Tycker att det är den absolut snyggaste Daytonan. De kontrasterade ringarna runt subdialserna ger den 10/10.

Kastar med en bild också för att den är så vacker!

eguty6yg.jpg


Föredrar den dock utan mittpolerad länk.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Nä. Det innebär att länken på 116520 är typ som på 116710.
16520 kom ju med typ 3 eller 4 olika länkar under sin livstid å andra sidan. Ingen var "modern" dock.

Sorry, jag som är otydlig, tänkte naturligtvis på den 'nyaste' 16520-länken.

Sen är det nog så att jag inte är man nog att skilja på 'glide lock' och 'easy link'. Måste nog läsa på, men det jag tänkte på var 'microjusteringen'/'glidfunktionen' som senaste GMT- och Sub-länkarna har. Förstår jag dig rätt så är det åtminstone något som 5-siffriga ref saknar men 6-siffriga har?
 
Topp