• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

116613ln stannade

Utanklocka44

Breitling
Min alldeles nya klocka stannade imorse, jag har haft klocka i cirka tre veckor, i och för sig inte använt den så mycket, kanske en timme om dagen. Har nu sett att man borde vrida upp den manuellt första gången, något jag inte gjort.
Klockan låg också på högkant i ett nytt fodral jag köpt. I söndags hade jag klocka någon timme då jag tittade på fotboll, sedan kanske använd max en timme om dagen.
Hur mycket bör jag använda klocka när jag inte har en watchwinder, och räcker det om man skriver lite på datorn eller ska man typ idrotta? En bekant till mej låg på sjukhus, då rörde han sig så lite att hans Rolex stannade, tyvärr kommer jag inte ihåg modell.
Klocka har annars i tre veckor hållit tiden mycket bra. Kan tillägga att sen jag satte på mig den imorse går den bra, passade då även på att dra upp den manuellt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Använd den istället så slipper du fundera. :)
Alternativet är ju som du redan skrivit att vrida upp den flr hand. En timmas promenad lär ju räcka för att full-ladda den, men en timmas surfande räcker såklart inte, undantaget en timmas uuxensurfande. :)
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Klart klockan stannar om du inte använder den.. Varför använder du knappt en helt ny klocka förresten? Ska du fortsätta med detta så skruva upp den typ 20 varv på dag så bör den hålla sig igång. eller bär den under rörelse 1-2 timmar
 

ATL

Omega
jag brukar faktiskt somna ibland med min rolex submariner på mig ;D så använd klockan mera! :)
 

SwedishMade

Cartier
Min alldeles nya klocka stannade imorse, jag har haft klocka i cirka tre veckor, i och för sig inte använt den så mycket, kanske en timme om dagen. Har nu sett att man borde vrida upp den manuellt första gången, något jag inte gjort.
Klockan låg också på högkant i ett nytt fodral jag köpt. I söndags hade jag klocka någon timme då jag tittade på fotboll, sedan kanske använd max en timme om dagen.
Hur mycket bör jag använda klocka när jag inte har en watchwinder, och räcker det om man skriver lite på datorn eller ska man typ idrotta? En bekant till mej låg på sjukhus, då rörde han sig så lite att hans Rolex stannade, tyvärr kommer jag inte ihåg modell.
Klocka har annars i tre veckor hållit tiden mycket bra. Kan tillägga att sen jag satte på mig den imorse går den bra, passade då även på att dra upp den manuellt.

Sätt dig in i hur klockan fungerar. Youtube, automatic watch eller liknande.

En vikt snurrar i urverket när du "rör dig".

Jag har för mig jag räknat på detta, och jämfört körningar i winder.
Jag har för mig att 10 varv för vikten gick klockan en timme på. 600 varv blir 60 timmar.

Detta var dock inte samma urverk som du har i din Rolex, olika klockor har olika winding efficiency. Därtill är ju just ditt rörelsemönster speciellt.

Känner du dig osäker så rek. jag att du köper en winder, och sätter klockan där varje natt och laddar den full inför varje dag (runt 600 varv, gärna 300 åt varje håll om den dras upp bi-directionally), trots att du haft den på dig under dagen! Då vet du att den aldrig kommer stanna!

Se upp för billiga winders, de kan magnetisera klockan, vibrera sönder klockan och gå sönder snabbt.

Ett märke rimligt för en första fin winder är
http://www.wolf1834.com/category/watch-winders/

Lycka till!
 

otisred

Omega
Använd den istället så slipper du fundera. :)
Alternativet är ju som du redan skrivit att vrida upp den flr hand. En timmas promenad lär ju räcka för att full-ladda den, men en timmas surfande räcker såklart inte, undantaget en timmas uuxensurfande. :)

Hahaha runka med Rolexen på, för helvete.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Jag vill inte dissa eller vara elak @Utanklocka44 , men jag blir lite sorgsen när man läser sånt här. Men jag tror det framkommer i manualen hur klockan fungerar. Lycka till! Allt väl allt gott...och alla ovan är bara avundsjuka på din klocka:D
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
:D
Använd den istället så slipper du fundera. :)
Alternativet är ju som du redan skrivit att vrida upp den flr hand. En timmas promenad lär ju räcka för att full-ladda den, men en timmas surfande räcker såklart inte, undantaget en timmas uuxensurfande. :)
Jag ska ALDRIG köpa en klocka av Yonsson...
 
Topp