• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

1500 inlägg. En resa genom tiderna med Martin021 - Bildtung

M021

Rolex
2-Faktor
Jaha. Sedan den 3 Juli 2013 så är man KS trogen. Det har varit en rolig tid, en oerhört lärorik tid, men framför allt så har man knutit nya kontakter både här på nätet men även över en öl och lite klocksnack i Hbg, Amsterdam, Stockholm och Västerås. 1500 inlägg senare så tänkte jag att det var dags att se tillbaka i bakspegeln på hur tiden här på KS har varit. Min tanke är att göra en gammal klassisk fotobok av de bästa klockfotona man tagit till dagens klocktråd osv. Då det känns som att det vore ett bra sätt att sätta lite bilder och avtryck från de klockor man haft.
Så här nedan tänkte jag dela med mig av en kort summering av klockor som gått och kommit under de senaste 7 åren. Syftet är mer som en rolig tidsresa, inget pråligt inlägg. Ni får gärna lämna en kommentar om vad just DU tycker ska in/ut i samlingen! Ber om överseende med språk och mindre logiska meningar, blev sent och mer än vad jag räknat med. :)

Lite kuriosa innan vi drar igång, nu kan jag tyvärr inte visa den, men hade en Casio G-shock med GUL kardborreband, det var väl den första klockan som användes på riktigt. Har inte kunnat hitta bild på denna så blir en rain check på denna klocka.
En klocka som såg till att jag höll tiderna och inte kom för sent i Lumpen som PB, den enda jag kunde lita på skulle väcka mig 04:34 en tisdagsmorgon.

Men vi backar bandet ytterligare, när jag som 17 åring åkte till Thailand på utlandspraktik sprang jag på ett gäng häftiga klockor, Rolex och Breitling kopior inne på MBK i Bangkok. Där och då sa jag att en Rolex skall införskaffas. 40'000 är galet mycket pengar för en 17åring, och nog fasiken är det fortfarande mycket pengar. Men där väcktes ett intresse som sent skulle glömmas.. (ja, jag köpte en fejk daytona)

Två år senare, farfar gick bort, gubben han bli 101år gammal. Få brev av kungen och allt det där. Fick en liten slant i arv som jag visste skulle gå oavkortat till en klocka. Detta kom att bli mitt första "riktiga" klockköp. Certina DS first kronograf, quartz. Perfekt instegsklocka.
(Lånad bild)
Certina DS First.jpeg


Denna klocka kom att ge mig rejält blodad tand, så siktet blev genast inställt på något häftigare.
Modellen jag fastnade för var i mina ögon unik, att glaset gick hela vägen ut mot vridningen var tokballt. Rolex såg i mina ögon ut som Certinan jag redan hade på armen.

Så denna landade jag en solig sommardag!
Breitling Navitimer A23322
Denna var föregångaren med Valjoux 7750 verket, en riktig dieseltraktor du kunde känna dras upp på armen med ett brummande ljud.
Den enda nackdelen var att den inte kunde duschas eller badas med pga av lädret samt WTR av 30m om jag inte minns fel. Kan än idag sakna denna klocka och tycker det är på tok för få Navitimers på detta forum.

Navitimer add.jpg


Nåväl, resan gick vidare, denna gång söktes en sportis.
Blev lite mellanmjölk, här gick jag på nitlotten att vilja ha något men köpte något annat.
Blev till slut en:
Longines Hydroconquest, kronograf quartzare. Stilig klocka som jag trivdes med, kan såhär i efterhand påminna mig om en DJII med den släta ringen. Både denna samt Certinan har varit mycket klocka för pengarna och därav har jag ett gott öga till båda dessa tillverkare. Så ni vet vad ni får för svar om ni frågar mig om ingångsklockor..

(ursäkta bilden, enda wristshotet taget med denna, togs för att dokumentera en golvskada för hyresvärden i Visby en glad sommar 2009, innan KS tiden, vad är wristshot?)
Longiness Hydroconquest.jpg


Jaha, som jag sade var denna Longiness något av ett substitut till vad jag egentligen ville ha.
Vad kan det vara?
Jo minsann,
Rolex 116710LN, Valet föll på denna egentligen enbart tack vare de gröna detaljerna. Kände att Sub var lite slät helt enkelt. Ganska dåligt påläst om Rolex. Detta var trots allt 2 år innan jag blev medlem här. En sportolle som aldrig svek, precis som det ska vara. Kan sakna enkelheten i det svarta mot stålet, punkt.
GMT C PISA.jpg


Egentligen var jag ganska nöjd här, men efter att ha trillat in på Nymans under en lunch kom jag hem en klocka rikare.
En klocka jag inte skådat tidigare men som jag föll för pladask. Tyvärr är det en klocka som inte uppskattas fullt ut i de Skandinaviska regionerna om vi jämför med t ex GB/UK. Synd då urverken och komplikationerna är något vi gärna betalar premium för med ett annat fabrikat på tavlan.

En Zenith El primero open grande date.
Denna rackare hade i grunden samma urverk som satt i 16520 fram till 00. Riktigt fin klocka som jag givetvis också ångrar fick gå. Kolla på att allt godis som satt i den! Bakboett i glas, öppen tavla, datum med dubbla hjul, power reserv indikator samt kronograf!

EL primero NYX.jpg


Bilden ovan är tagen i NYC när jag var på väg att hämta upp en klocka jag för första gången såg på en uppskattad popartist. Hör normalt sett inte till de som köper allt som syns på affischer osv men denna gillade jag just pga av det diskreta uttrycket. Skulle bli min första Italienare. Hade under en längre tid både spånat på den här i Amsterdam samt i Florens. Hittade ett bra objekt till ett bra pris och slog till på en F2F på andra sidan pölen.

Panerai Radiomir Black seal 292
ETA verk, manuell, painted dial.

Denna klocka var väldigt skön att bära, bar betydligt mindre än de 45mm, dock var avsaknaden av datum för stor samtidigt som jag hade lite problem med att ett ETA verk satt i, detta pga av att jag återigen valde denna trots att jag egentligen innerst inne var på jakt efter en PAM317.
Panerai NYC.jpg


Sedan blev det Julafton, och på vägen hem från Holland i mellandagarn såg jag graalen min. Hade läst om den här på forumet, hade jämfört och funderat. Klockor hade sålts och det var lite stiltje på klockfronten. Då låg den där på flygplatsen.
Audemars Piguet Diver 15703st.
Denna klocka är en riktigt pjäs, en riktig "håll K*ften" klocka, sedan kan man tolka det hur man vill. Detaljerna i hur de borstade delarna möter de blanka ytorna är fantastiskt även om dem är repbenägna. Urtavlans djup är fantastiskt och dykarvridningen kl 10 är en rolig detalj, även om den är totalt värdelös som diver. Byta gummi för att kunna få runt våtdräkten? Och skruvhuvudena i vitguld..

Även denna fick gå då jag var för rädd att repa de fina ytorna, vet inte varför, ibland undrar jag varför den fick gå, men den som lever får se.
AP Cykel.JPG


In kom något som har skapat diskussioner på detta forum, men som i slutändan blivit accepterat trots att den har tillhört en oälskad familj.
Vad pratar jag nu om? Jo givetvis pratar jag om forumets svarta får när det kommer till metallkombinationer,
Pratar givetvis om TT klockor! Men som jag nämnde känns det som 116613LB alltid varit och alltid kommer vara den accepterade sommarklockan anno 20XX i jämförelse med t ex 116523. Denna har jag nu burit denna sommar på perlon, och vilken sommarkombo. Tror och hoppas vi kommer få se mer av det nästa sommar. Vem vill inte kombinera ett strap för 69kr som är utvecklat för att äldre människor med lätthet skall kunna spänna och låsa klockan med en guld och stål Rolex? När du säger det högt rimmar det bara bra här på KS. Nu har jag självklart ingen bild på det, kanske dyker upp senare men denna får duga.
116613 1.jpg


En modell som jag hållit kär under de senaste åren är Citizen Aqualand, i början tyckte jag att den var så ful att den blev snygg. Men den har vuxit ut att vara min bästa beater med sin kombination av digital och analog visning same med quartz. Då beaters inte bärs allt för ofta är det skönt att kunna hänga på sig den utan att behöva ställa in och krångla. Nej denna modell kommer leva med mig så länge den och jag orkar. Den som används mest frekvent är den nyare JP referensen. Dock svårt att få till ett skönt strap här, har lyckats på enzon med ett svart gummi, men på JP'n experimenterar jag fortfarande.
Dock fick den konkurrens av en annan asiat. Seiko SKX007. Forumets mest snabbsålda klocka. Denna klocka gillar jag skarpt, dock har jag lite svårt att hitta en lösning vad gäller strap/länk. Såhär långt funkar gummi bäst, men är sugen att testa läder av någon konstig anledning.
Trippel AL.jpg


Ingen bild på i burken av SKXen, vet ej varför. Så jag slänger därför in en grön beater som köptes i tider då jag var sugen på en Hulk. Men att köpa grönt och se om det flög kändes lite väl vågat. Så köpte hem denna för att testa. Klocka som varit perfekt kontorsbeater när man vill piffa upp färggraden en aning. Och kan väl säga att jag inte skulle tacka nej till en 116610LV efter att ha värmt upp med denna.
Lite roligt ang denna modell är namnet, De Tomaso är fabrikatören. Låter italienskt, men är Tyskt, dock sitter ett japanaskt Miyota 8125 i om jag inte missminner mig.

De tomaso 1.jpg


Min i nuläget enda keeper är en Omega, en klocka som jag köpte efter att ha blivit helt såld på historien bakom. Mitt första Vintageköp som skedde här i Amsterdam. Klockan har fått en egen samlingstråd tillsammans med likasinnade bröder och systrar som ni gärna får titta till under Vintage. En Omega Speedmaster 105.002 62'.
Denna är den 3e referensen i ordningen (excl subref) bakom 2915 och 2998. 105.002 är i princip en CK2998 men med ett 6 siffrigt referens nummer. I denna sitter ett manuellt 321 urverkt. Flexlänken på denna klocka är det skönaste du kan bära. Så följsam och lättburen men samtidigt skör.
Som jag nämnde, i dagsläget min enda keeper. Tryckknappar, krona och bezelinlägg är vad jag vet utbytt,
105.002 vit.jpg



Inser att denna omega kom tidigare i den kronologiska ordningen, hur som, så efter den första vintage klockan fick jag upp ögonen för detta ämne, "möglet" som vi så fint kallar det här på KS. Har alltid tänkt och trott att 18k aldrig skulle vara något för min del, men helt plötsligt såg jag en viss tjingelingskål här på forumet. Och vips var jag med en gubbklocka. Trivdes inte alls med den på läder då den bars på tok för litet för min egna smak. Men jag tänkte att jag bör ge klockan en riktig chans, så jag kom över en länk och en svensk dagskiva och vips blev det som en ny klocka.

Rolex Day date 1803 - ca 70, länk ca 69.
Linnen dial, svensk dagskiva,

För att spara in på bilder så slänger jag med en gammal bild innan den svenska dagskivan och polering av länken då jag precis hämtat upp Tag 1000 som köpes under Wolf of wallstreet hypen. Kul klocka men som blev liten kaka på kaka och som så småningom fick trilla vidare efter lite utlåning.
DD TAG.jpg


Ett annat ämne som alltid skapar diskussioner är OMEGA SPEEDMASTER LE. Själv är jag ingen större fan. Det ska ju vara 321 ;) Men skämt och sido så tycker jag Omega har skärpt till sig lite. Så när jag provade denna klocka gillade jag främst vad jag KÄNDE. Denna klocka bars som sin gammelbror riktigt skönt. Det läderklädda kevlar bandet var inte att leka med. och med en vikt under 100g och en diameter på 44.25mm så blev det en konstig men riktigt lättburen kombo. Vi pratar DSOTM, en keramisk klocka med 9300 co-axial verk med glasbaksida. Men tyvärr, här lyckas man med en bra LE av speedmastern, men innan vi hunnit nollställa kronografen så har Omega spottat ut, grey side of the moon, white side of the moon och gud vet vad. Klart det var roliga färger men blir trött på hur det vattnas ur.
Klockan i sig var en riktigt fullträff bortsett från hela LE cirkusen.
DSC_0381-2.jpg


Efter denna trillade denna in i inbyte, en DJII.
En klocka som jag aldrig trodde jag skulle ha i min ägo. Dock måste jag nämna kort att denna är en underskattad modell. Känns lite som en DJ på piller men bärs elegant i vardagen. Så förstår varför denna köps som substitut till t ex en Submariner. Skulle jag ha onödigt med pengar skulle jag säkerligen ha en i lådan.
IMG-20150516-WA0004.jpeg


Den allra första Rolex jag såg, tom innan min fejk Daytona var en Pepsi, det var en färgkombo som kom tillbaka till mig efter ett tag här på KS. Denna är ju en klassisk GMT och behöver ingen närmare presentation. Jag var lite i valet och kvalet av vilken ref som skulle vara lämplig när en fin 16700 dök upp. Finns en kanon recension här på forumet ang 16700 referensen. Denna skulle kunna vara en keeper sånär som på att fullset saknas. Men tiden får utvisa. Rött och blått funkar. Sedan måste jag säga att detta case börjar uppskattas mer i jämförelse med maxi caset. Lite mindre och nättare vilket känns lite mer "lagom" för att beskriva det fluffigt och luddigt enligt svenska stadgar.
16700.jpeg

Sist ut har vi mitt senaste tillskott, en PAM001. ETA verk, manuell, painted dial. Inga konstigheter, en bra instegsmodell för Panerai. Kände att jag ville ge Panerai en andra chans efter min Radiomir, denna gång ville jag testa en Luminor. Något med dessa italienare har alltid fascinerat mig så nufår vi se hur Luminor beter sig på armen.

Panerai 001.jpg


Sist men inte minst så lyckades jag få in tjejen i detta träsk. Ibland får jag en petning i ryggen med en viskning "is that a Daydate Martin?" Så efter letande efter den perfekta klockan tillsammans så hittade jag en i skym undan som blev en perfekt födelsedagspresent.

16223 Tiffany dial. (inga papper).
Här tog jag ett kort när hon valt att förvara klockan på en toarulle. Älskar tanken!
DJ Tiffany.JPG
 

Johe

Omega
Den där Certinan som allt började med är jäkligt snygg! Har en kompis som inte alls är klockintresserad som haft en sån i ca 5 år, som jag alltid blir positivt inställd till när vi ses. Verkar vara riktigt bra kvalité för pengarna!
 

Linkan

Rolex
Riktigt go läsning nu till frukosten, slängde tidningen rätt ner i sopen och fortsatte läsa din resa :) riktigt bra skrivet och bra bilder. Grattis till alla vackra ur
 

M021

Rolex
2-Faktor
Riktigt go läsning nu till frukosten, slängde tidningen rätt ner i sopen och fortsatte läsa din resa :) riktigt bra skrivet och bra bilder. Grattis till alla vackra ur
Kul att jag kunde bidra PP morgonkvisten! :)

Välskrivet! :) Någonting säger mig att du inte köpt din sista klocka ännu... ;)
Kan nog ligga något i det!

Trevliga klockor o kul läsning. Hur ser samlingen ut idag @Martin021 ?
Citizen är kvar, skx007, de Tomaso, Omega 105.002, 116613lb, PAM001, 16700, 16223, 1803,
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Grattis till 1500. Kul att se att fokus i bilden ligger på klockan och inte på lutande tornet redan innan du registrerade dig på detta dårhus... :)
 

ZtaFfaN

Cartier
2-Faktor
Tack för kul läsning. Måste säga att din keeper är riktigt snygg. Blir lite avis då jag själv precis fått upp ögonen för den.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Med tanke på de generna har du många klockor att se fram emot, grattis med 1500 !
Edit: ....och äntligen fick jag se en bild av klocka + toarulle... total equilibrium atm :D
 
Topp