• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

1500 inlägg. Sommar-tävling. Vinn handgjort läder.

nissehult

Patek
2-Faktor
Eftersom jag missade att göra något speciellt vid mitt tusende inlägg, samt när jag fyllde 1 år på KS, så tänkte jag att jag får slå till på mitt 1500:e inlägg. Och vad passar då bättre än en liten historia om min klockhistoria samt en tävling med ett fint pris?

Vill ni ha chansen att vinna ett fint handgjort band så skrolla ner en bit. Vill ni läsa lite först så stanna kvar.

Min första klocka kommer jag inte ihåg. Men att den var manuell med grön tavla det kommer jag ihåg. Och det lär ha varit någon billig klocka från den lokala Stjärnurmakaren, jag var inte så gammal. Men vad jag kommer ihåg är att jag ofrivilligt slog sönder klockan/plexit med ett vedträ en dag när en spindel kröp upp på armen innanför tröjan. Jag gillar inte spindlar.

Fler klockor fanns på armen i min grumliga barndom/ungdom. Bland annat så vill jag minnas några digitalare och en klassiskt stilig klocka med rosé-guld-imitation och månfas (yay), och så Fossil förstås.

Med mobiltelefonernas intåg och emigrering till ett mycket varmare land så försvann klockorna från min arm. Det var först när jag kom tillbaka till Sverige som intresset började ta fart igen. Börjar jag räkna på fingrarna så märker jag att det blev en hel del batteridrivna klockor i början, allt från digitalare till klockor med tavlor i trä.

Det som sparkade mig tillbaka på den mekaniska klock-arean var en stor Gant-klocka som bokstavligt talat slukade batterier, tre åt gången. Jag tänkte: "va f.., jag skall köpa mig en mekanisk klocka så att jag slipper byta batterier stup i kvarten. Bra för miljön och lite motsatsen till allt data-jobb som jag pysslar med."

Den första klockan jag skaffade med mitt nyvunna, mekaniska, klockintresse var en Victorinox Infantry Vintage.
DSCF2156 (2)_small.JPG


Gamla Vickan varvades ett bra tag med några quartzare innan jag sålde av en del av min skivsamling och fick pengar över till att investera i något mer tidlöst men samtidigt extravagant.

Med kapital på kontot så började jag forska lite i vad som kunde tänkas passa mig. Jag ville ha mekaniskt, välkänt men inte "flashigt", kvalitet utan att vara för komplicerat, och hyfsat dressig men ändå funka till min dagliga uniform. Med en kort lista på klockmodeller satte jag mig på tåget till Stora Staden och besökte affärer. Till slut föll valet på en JLC Master Hometime. Det var en rolig men nervös upplevelse att lämna över kortet till Nymans så att jag kunde få ta med mig klockan hem.
DSCF2146 (2)_small.JPG


Som så många vet så kommer suget igen, och den här gången ville jag ha en komplikation. En av de mer användbara komplikationerna enligt mig är en kronograf, så då var det bara att börja göra efterforskningar igen. "Men va sjutton, har Omega en 'billig' kronograf som är så klassisk som det bara går. Och vad bra den ser ut på en massa olika band." I början ville jag egentligen inte ha en Omega pga "flashigheten." Nåväl, det var inte så svårt att övertyga mig själv, så det blev en Speedy 3570.50.
DSCF2158 (2)_small.JPG


Det gick ett tag, KS-drogen pumpades runt i blodet och till slut tänkte jag "Men skall man inte ha en sportstålis också?" Rolex (114060) har varit på min "short list" ett par gånger, men jag har lite svårt för de kraftiga bandhornen så den gick bort. Då kom hjälpen från @Donkii som postade fantastiska bilder på den nya Ingyn (3239). Förra hösten rådde det lite av Ingy-feber på KS och efter ett par missade exemplar på K&S så fick jag napp, och nu sitter den på armen.
DSCF2140 (3)_small.JPG


Var det inget mer? Jo, jag köpte mig en vintage Omega Geneve som jag använder som sommarklocka (inget bad), och kom även över en söt Tärnan som har gjort en del nytta. Åsså en Seiko SARB förstås... Just nu känner jag mig ganska nöjd. Visst vill jag köpa mer klockor, men jag tycker att klockor skall användas och har jag för många så är det någon/några som inte kommer att användas. Dilemmat är att jag inte vill sälja av några klockor... I-lands problem, jag vet. Men i sinom tid kommer jag nog att lösa problemet.

Vad som står härnäst på klocknörderischemat är att få till ett besök på en GTG. Vi får väl se när nästa sker i Östergötland... Men innan dess så skall jag dra igång en tävling :)


Tävlingen
Efter 1500 inlägg av allt från grattis och åsikter till klock-recension och en tråd om bacon så är det då dax att elda på KS-andan med en tävling.

Vinsten består av ett handgjort 20 mm racing-band i brunt läder från Jaro BPW. Jag beställde det till min Speedy men efter att ha monterat det och provat det bara en gång så har det fått ligga i lådan. Förhoppningsvis har någon annan bättre nytta av det än mig.

DSCF2128 (2)_small.JPG

DSCF2129 (2)_small.JPG


Vad behöver ni göra då? Jo, jag gillar bilder och jag gillar sommar, så vinnaren blir den som postar den bästa bilden på temat sommar+klocka.

Tips: "Bästa bilden" betyder inte nödvändigtvis den mest studiofotade och photoshoppade bilden, utan jag uppskattar när det ligger tid och en tanke bakom bakom en bild.

Ni har veckan ut på er att ta en eller flera sommarbilder. Vinnaren annonseras på måndag.

Ett tack till ledningen för att forumet finns. Och tack till alla användare som fyller det med info, bilder och roliga diskussioner.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Hometime är jäkligt bra. På bild då... Eftersom att jag aldrig sett den IRL. Bra val! Du får höra av dig om du är i Västerås/Sthlm så bjuder jag på IPA.

Här är mitt bidrag från förra veckan när vi hade sommar i Sverige och jag fortfarande var nykär i nya tavlan. Står regn på schemat hela veckan så den får duga...
image.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hometime är jäkligt bra. På bild då... Eftersom att jag aldrig sett den IRL. Bra val! Du får höra av dig om du är i Västerås/Sthlm så bjuder jag på IPA.

Här är mitt bidrag från förra veckan när vi hade sommar i Sverige och jag fortfarande var nykär i nya tavlan. Står regn på schemat hela veckan så den får duga...
image.jpg
Regn är väl själva definitionen på en realistisk svensk sommar? Det går nog att få till bra sommarbilder i regn också...

Jag skall försöka få tummen ut och åka till Stockholm igen någon gång det här decenniet. ;)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Kul tråd och grattis till milstolpen! :) Har en bildidé på gång som jag hoppas blir bra. Ska även bli kul att se alla fina bilder! :)
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Fin tråd. Ser gärna en bild på dina övriga klockor också :) blev nyfiken på sarben.

Här är en bild från Göteborgs skärgård från den varmaste sommardagen i år.
2015-07-04 03.41.48 1.jpg
 

Bilagor

  • 2015-07-04 03.42.15 1.jpg
    2015-07-04 03.42.15 1.jpg
    302.1 KB · Visningar: 33

Apansson

Torpare
He, he, påminner om Florida... Du råkar inte ha en isad guld-rolle i en skål med jordgubbar och vispgrädde liggandes i hemma? Det hade varit en skön bild ;)
Dessvärre har det varit en förbannat värdelös sommar för jordgubbarna hemma i landet. Bara blivit en efterrätt hittills, och då fotograferade jag inte med klockan. Men du kan få en bild på hur de förtärdes här:
image.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Dessvärre har det varit en förbannat värdelös sommar för jordgubbarna hemma i landet. Bara blivit en efterrätt hittills, och då fotograferade jag inte med klockan. Men du kan få en bild på hur de förtärdes här:
image.jpg
Det är därför man köper gubbarna i affären, eller på självplock... Här kommer ett foto på min sommarklocka tillsammans med en jordgubbe. Jag kallar bilden "Muterad älg-jordgubbe äter Omega (3)" :)

DSCF2058 (2)_small.JPG
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Grattis, och bra jobbat! Hoppas vi stöter på varandra på någon GTG. Gärna sommartid, då jag är en del i Östergötland (Utanför Waldemarsvik/Söderköping i Gryt/St Annas skärgård). Mina bidrag är från de trakterna senaste dagarna. Någon sa något i stil med... "Jag älskar svencsk sommar... det är den bästa dagen på året" :)

20150718_092303.jpg

20150716_164741.jpg
20150717_141910.jpg
20150716_101503.jpg
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Grattis! Här kommer mitt bidrag till sommartävlingen.

Regn, rusk, mulet och grått.... Regnjacka istället för badbyxor, men det är vad som kallas en klassisk svensk sommar nu för tiden.. ( Hoppas på bättre väder under kommande veckor nu när semestern är påbörjad:))
2hcntdt.jpg
 
Senast ändrad:
Topp