Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

16610 - vill byta till nyare.

Diskussion i 'Diskussion' startad av oscaroscar, 7 december 2012.

1. oscaroscar
    Trådstartare

oscaroscar Präst

Hej, jag tänkte bara kolla med er kunniga.
    Min ambition är just nu att sälja min 16610 och köpa en nyare serie. Även om -91 är mitt år så känns det viktigare med en nyare 16610.
    Det enda jag vet är att jag ska ha en submariner, jag är helt fast. Men jag vill nog ha med vit index.
    Har kollat runt lite men skulle bara se med er, hur mycket tror ni priserna skiljer sig?
    Om vi säger att jag säljer min 91a och köper en 02a - vad hade den kostat?
    Äldre som 89, 90 och 91 kan man ju hitta för 27k och uppåt. Men jag har av någon konstig anledning fått för mig att priset inte ska skilja sig så värst om man kikar på 99-04? Ligger de i samma prisklass eller är det mycket dyrare?

2. Pleximannen

Pleximannen Stadsbo

Varför byta till en nyare? Det är ju typ samma klocka... och det är ju fint med tritium som börjar gulna :)

3. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Ja jag skulle också behålla årsklockan, det är ju inte som bilar att man bör byta var femte år och åldrande tritium är sexigt.
    Om du dock ändå känner att du vill ha ny vit lysmassa så skulle jag nog säga att du kan gå tämligen jämt upp för en med samma spec och tillbehör som din egen. Lite svårt att säga generellt förstås då det beror mycket på skick, servicehistoria och tillbehör till din.

4. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    Håller med föregående talare, byt inte om din inte är väldigt sliten och sträckt i länken. Det är ju samma klocka.

Om du prompt måste byta så byt till en LV.

5. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Kosta på den en fullservice hos AD så har du en ny klocka.

6. oscaroscar
    Trådstartare

oscaroscar Präst

Hur kommer det sig att folk tycker tritium är sexigt? (riktat till pleximannen också) Är ju så mycket snyggare med blankvit index. Att de lyser i mörkret är ju också alltid kul!
    Skicket är mkt bra på min, servicehistorik har jag ingen så där tappar den ju lite. Box och papper (äkthetsintyg) finns.
    Hittar man en 02a för 29k eller?

Zed; Ja det kan ju låta lite löjligt att gå igenom besväret bara för att få lume. LV är ju inte alls lika snygg!

Jabla; Fast det är ju inget fel på min 91a. Eller vad menar du kommer förändras om jag skickar den på en fullservice?

7. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Du får en proffessionellt polerad nyservad klocklocka som ser ut som ny, vill du kan du säkert också få bytt till en servicetavla med vit lysmassa. Eftersom du inte vet något om servicehistoriken är det ganska troligt att det är 10 år sedan sist. Nu faller ju mitt argument lite när du skriver att skicket är mkt bra.

8. oscaroscar
    Trådstartare

oscaroscar Präst

Vet du något om bezelen får nån behandling? Har en liten repa där nämligen.
    Finns det olika service? Eller finns det en slags service där de fixar allt?
    Tänker på om de är en sån som kostar 4-6k eller om det kostar mer (läste på ttt där en kille fått pröjsa 12k på en service)

Ja, jag har ingen aning när den senast servats. Har frågat de två tidigare ägarna men de vet ej. Tiden håller den bra iallafall (-2 sek/24h) så det är svårt att avgöra när man ska skicka in den.

9. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Jabla; Fast det är ju inget fel på min 91a. Eller vad menar du kommer förändras om jag skickar den på en fullservice?[/quote]
    Du får en proffessionellt polerad nyservad klocklocka som ser ut som ny, vill du kan du säkert också få bytt till en servicetavla med vit lysmassa. Eftersom du inte vet något om servicehistoriken är det ganska troligt att det är 10 år sedan sist. Nu faller ju mitt argument lite när du skriver att skicket är mkt bra.[/quote]
    Vet du något om bezelen får nån behandling? Har en liten repa där nämligen.
    Finns det olika service? Eller finns det en slags service där de fixar allt?
    Tänker på om de är en sån som kostar 4-6k eller om det kostar mer (läste på ttt där en kille fått pröjsa 12k på en service)

Ja, jag har ingen aning när den senast servats. Har frågat de två tidigare ägarna men de vet ej. Tiden håller den bra iallafall (-2 sek/24h) så det är svårt att avgöra när man ska skicka in den.[/quote]

Här kan du se exempel på en sub som servats av Rolex center Singapore
    http://timetapestry.blogspot.dk/2007/02 ... rolex.html
    I servicen för 4-6k ingår normala slitdelar som nya packningar mm men om man behöver byta tex safirglset eller fler delar ökar priset.

10. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Har du en klocka där två tidigare ägare inte känner till servicehistoriken......ska den marsch in till AD för service. Det slarvas på tok för mkt gällande service. Kan inte för mitt liv förstå varför det ska snålas in på det. Har man en dinka för 30+....hur är man funtad om man då inte vill ta hand om sin investering!!

Bara att begära att du vill ha ny tavla och visare så blir den som ny. Kostar en liten slant......men troligen mindre än vad du loosar på att sälja den du har för att köpa en nyare........

11. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
  12. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

+1

Kan inte förstå hur man kan kalla sig klocknörd och sedan inte ta hand om sina klockor, tror knappast det beteendet finns hos bil och mc fanatiker.

13. oscaroscar
    Trådstartare

oscaroscar Präst

Hehe självklart så kommer den få sin service, jag köpte klockan förra veckan. En av de två ägarna hade klockan i ett par månader bara, så det låter värre än vad det är. :D
    Jag är bara väldigt ny inom detta, vet ju inte ens vad en service innebär annat än att de rustar upp verket. Visste inte att de fixade klockans övriga skick (för det har ju inte med funktionen o göra?).
    Men kostar väl knappast mindre att serva den, byta tavla än att sälja den och köpa en 01a eller något..?

14. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Självklart ska du ha en årsklocka! Släpper du den nu, efter en vecka(!), kommer du förmodligen ångra det, och förr eller senare behöva slita dig svettig för att återinskaffa dig en födelseårsklocka igen. Är den verkligen så risig, så du måste ha en nyare/finare? Som flera tidigare påpekat, så går det säkert att fixa till den, så att den blir nästan som ny, dvs. "tokblingig", om det nu är det du vill ha. Släng upp lite bilder, så vi får se härket ;)

15. Pleximannen

Pleximannen Stadsbo

Tritium: om du måste fråga så kommer du nog inte förstå ;)

Skämt åsido så handlar det väl om flera saker:
    1) den varma fina färgen som inte ser så steril och klinisk ut
    2) ett naturligt charmigt åldrande - samma sak som med andra antika föremål. Ett föremål som ser åldrat ut har en viss charm helt enkelt.

Service av klockan kan innebära:

Rengöring och smörjning av urverk
    Byte av gummipackningar
    Polering av boett och länk
    Byte av urtavla och visare
    Byte av vridringsinlägg

En del av oss brukar förespråka att man behåller klockan så "original" som möjligt, dvs bara kör service av verk och packningar, men det är ju en smaksak. Du kan altså få klockan mer eller mindre helt uppdaterad så att den ser näst intill ny ut, och som andra har sagt så kommer du nog förlora mindre på det än på att köpa ett annat ex.

16. oscaroscar
    Trådstartare

oscaroscar Präst

Risig har jag aldrig sagt! :D Återigen så är det bara lume jag saknar. Fast får lite andra tankar nu, känns onödigt att byta bara för en sån sak.
    viewtopic.php?f=4&t=524&p=5194&hilit=+submariner#p5194

17. Johan M

Johan M Borgare

Den såg ju jättefin ut. Tänk på att om du köper en 2002:a med okänd servicehistorik så kanske du ändå åker på en service. Bär klockan ett tag och känn efter innan du gör något överilat :)

18. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Klart du inte ska ha en klocka för 30' som du inte tycker är klockren! Jag hade inte lämnat in den och bytt urtavla, utan sålt den och köpt en nyare om du inte gillar den. Det är bara du som vet om det känns rätt i magen eller inte.

19. oscaroscar
    Trådstartare

oscaroscar Präst

Okej, okej!
    För en som aldrig någonsin skickat en klocka på service förut. Vad behöver jag veta? Bor i växjö och har ingen AD i stan.
    Vart bör man vända sig för bäst service/pris? Har ju inte en aning om hur detta fungerar, skickar man klockan till AD eller?

20. ZQT

ZQT The Banker

Vill tillägga att den här tråden håller hög standard på diskussionen och ger mycket information till de som är ivriga till att lära sig mer om klockor! Mer sånt här grabbar! :mrgreen:

21. oscaroscar
    Trådstartare

oscaroscar Präst

Håller med. Och bättre kan det bli, efterfrågar lite övergriplig info om service och hur sånt går till!
    Tacksam för svar :)

22. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
  23. ZQT

ZQT The Banker

24. Pleximannen

Pleximannen Stadsbo

Jag kan hålla med om att det kan vara en idé att bära den några veckor och känna in den. Ser ut att vara ett jättefint exemplar!

Jag brukar be en urmakare kolla på mina klockor. De brukar göra några mätningar och öppna upp boettlocket för att se hur oljorna ser ut. Om allt är i sin ordning så kan man vänta med service. Vissa tar några hundralappar för att kolla - andra gör det gratis.

AD: det dyraste alternativet men AD är väl alltid AD så att säga. Jag har även fått klockor servade hos oberoende urmakare - i mitt fall Lindahls i Vetlanda (skickade dit dem med värdeförsäkrat postpaket, s.k. assurerat) - och det har funkat fint och blir ofta betydligt billigare.

Urmakaren, oavsettt om det är AD eller ej, brukar lämna en kostnadsuppskattning där de specar vilka delar som kostar vad. Här kan man välja bort eller välja till om man så önskar. Jag brukar välja bort polering och byte av kosmetiska delar för att hålla klockan så original som möjligt - det hade jag även gjort med din klocka eftersom den ser så fin ut.

Jag tror att du bara lider av lite klassisk Buyers Remorse http://en.wikipedia.org/wiki/Buyer's_remorse. Bär klockan några veckor så kommer det nog kännas bättre ;)

25. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Nu börjar jag ju sakna min gamla Sub.
    Är det så, att man vid alla tillfällen måste ha en Sub i samlingen? Känns tomt.

26. Är nog faktiskt så!

27. Pleximannen

Pleximannen Stadsbo

De flesta av oss borde väl vid det här laget vara tillräckligt rutinerade för att veta att det är omöjligt att klara sig längre perioder utan en Sub ;)

28. ZQT

ZQT The Banker

Håller med!

29. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Får ta och fixa det då...

30. oscaroscar
    Trådstartare

oscaroscar Präst

jabla: Tack ska du ha! Ska kikas igenom =)

Okej, är det inte "farligt" att skicka till en som inte är AD då? Fått uppfattningen att det bara är ADs som fixar detta. Vill ju ha ett bra pris på service men samtidigt vill jag ju ha kvalité och inte något halvtaskigt arbete.
    Jönköping ligger relativt nära, kanske kan kika där. Hur länge brukar den vara iväg på service? Kan man begära denna "kostnadsuppskattning" så man själv får välja vad som ska fixas och vad som ska vara kvar, så de inte gör en massa utan att höra med en och skickar en fet räkning på grejer som man inte velat byta.
    Och ja, kan nog vara så. Tror jag har klockfeber, vill köpa mer, vill ha flera klockor. Får lugna mig med en budget-seiko kring jul.. Eller bara nöja mig med min grymma 16610.

daviden: Trevligt! Vilken är du sugen på att skaffa?

Mårtenssons ur Brookfield