• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

16610 - vill byta till nyare.

Pleximannen

Cartier
oscaroscar skrev:
Okej, är det inte "farligt" att skicka till en som inte är AD då? Fått uppfattningen att det bara är ADs som fixar detta. Vill ju ha ett bra pris på service men samtidigt vill jag ju ha kvalité och inte något halvtaskigt arbete.
Jönköping ligger relativt nära, kanske kan kika där. Hur länge brukar den vara iväg på service? Kan man begära denna "kostnadsuppskattning" så man själv får välja vad som ska fixas och vad som ska vara kvar, så de inte gör en massa utan att höra med en och skickar en fet räkning på grejer som man inte velat byta.
Och ja, kan nog vara så. Tror jag har klockfeber, vill köpa mer, vill ha flera klockor. Får lugna mig med en budget-seiko kring jul.. Eller bara nöja mig med min grymma 16610.

daviden: Trevligt! Vilken är du sugen på att skaffa?

Beror lite på vad du vill ha gjort. Om du ska byta delar så är väl AD ett säkrare kort, även om det finns oberoende som kan få fram originaldelar. För en rutinservice skulle jag inte se några problem med oberoende. Om det ska bytas tavla, visare etc. så är det nog ingen dum idé att köra AD.

Servicetiden varierar och kräver ibland en del tålamod. Räkna med 4-8 veckor.

Det brukar inte vara några problem att själv välja vad som ska utföras. Det enda är väl att de förmodligen insisterar på nya packningar och eventuella nödvändiga delar för att kunna lämna garanti på jobbet... om tex nån del av verket måste bytas eller om nåt gör att den är otät eller så. Men det brukar inte vara så att de byter tavla, vridring etc. utan godkännande av kostnadsuppskattning. Däremot är det nog ganska vanligt att de polerar om du inte uttryckligen säger att de inte ska göra det - det brukar liksom ingå och många icke-nördar brukar gilla att klockan kommer tillbaka "i nyskick" så det är nog ganska vedertaget att göra så om inte kunden säger nåt annat. Tror inte att de brukar speca poleringen i kostnadsuppskattningen så där får man isf vara lite extra tydlig om man nu skulle råka ha synpunkter på den biten.

Men jag står fast vid att du nog först och främst ska ta och bära klockan några veckor så att du inte gör nåt förhastat som du ångrar sedan.
 

oscaroscar

Panerai
Vet inte om jag ska köra på en oberoende urmakare (tar runt 3k för arbetet) eller vänta med att köra med AD.
Har fått lite svar på mejl och de tar 5000 och uppåt för en service (mer om reservdelar behövs).
Ska ju inte göra någon kosmetisk förändring så kör bara på en standard service för att hålla verket i skick. Vad säger ni?


Sen en till grej, om jag nu skulle få för mig att byta tavla för att kunna behålla 91an men ha luminova-index, tappar den värde då? Tänker på att nästa klocknörd som vill köpa den betalar mindre för att det inte är originaltavla.
(vad kostar en ny tavla?)
 

Johan M

Cartier
Hej igen Oscar, be om att få behålla den gamla tavlan då kan du alltid byta tillbaka om du ångrar dig och skulle du sälja klockan så kan den ingå i försäljningen.
 
Topp