• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

1675 tråden, har vi någon?

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Tack hörru! Ska kika lite på det där. Egentligen vill jag nog faktiskt ha en 1675 med lite gulnade lumes (något speciellt namn på dom tavlorna? inget jag känner till) och framförallt då utan ringen runt lumen. Men annars känns nipple helt okej, om det skulle vara en 16753a.
Gött! Klart du ska ha gulnade index, inget speciellt namn utöver "mer pengar" än de äggskalsvita. Tur att du föredrar utan ringen (chapter ring) för det lägger minst en 14270 på priset ;) Lycka till med sökandet!
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Gött! Klart du ska ha gulnade index, inget speciellt namn utöver "mer pengar" än de äggskalsvita. Tur att du föredrar utan ringen (chapter ring) för det lägger minst en 14270 på priset ;) Lycka till med sökandet!

Chapter ring är väl ringen runt om hela tavlan? Jag tänkte bara på vitguld/stålringen som finns på vissa runt varje lume! Eller har jag fel?
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Chapter ring är väl ringen runt om hela tavlan? Jag tänkte bara på vitguld/stålringen som finns på vissa runt varje lume! Eller har jag fel?
Jag missförstod dig! Exakt. Med ring kallas för vitguldsindex, utan ring runt lume kallas helt enkelt målade index!
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Någon 1675 expert här?
Har en 1675 på G. Det är visst en 4.4 mill serie. Ska jag hålla mig undan då? Vad jag förstått är 4.4 - 4.7 replacement cases. Någon som kan mer om detta?
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Någon 1675 expert här?
Har en 1675 på G. Det är visst en 4.4 mill serie. Ska jag hålla mig undan då? Vad jag förstått är 4.4 - 4.7 replacement cases. Någon som kan mer om detta?

Vet inte hur det är på just 1675, men jag hade en 16030 med utbytesboett som var tämligen kall när den skulle säljas... Fick nog 4-5k mindre än motsvarande klocka med originalboett. Kan tänka mig att det ska påverka värdet en hel del!
 

stockton209

Breitling
Finns en ute på blocket nu. Kan den komma här ifrån kanske? Är själv ute efter en 1675gmt har 70-75K att lägga men vill ej köpa utanför Sverige. Någon som vet någon som går i sälj tankar?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Bara för återigen lugna folk så bara för att boetter är nypolerade med en lapping machine så betyder det inte att de är lasersvetsade. Merparten av alla nyskurna exemplar är enbart nyskurna då det kostar mycket pengar att lasersvetsa en boett. Jag skulle dessutom säga att det väldigt sällan är värt besväret såvida inte klockan har ett mer sentimentalt värde än något annat. Kostnaden för arbetet är ofta större än vad den ekonomiska uppsidan är med en lasrad boett så gillar man inte den polerade eller skadade boetten som man har så är det helt enkelt bara billigare och enklare att sälja den och lägga de extra pengarna detta jobb kostar på en ny, bättre klocka.

Bara för att dela lite info om hur det kan se ut direkt de är lasrade så bjussar jag på bilder direkt från verkstaden som byggde på min gamla GMT. En nyslipad boett ser likadan ut iom slutfinishen görs på samma sätt. Enda sättet att veta om den bara är polerad eller lasrad är att du antingen vet det själv eller att du kan avgöra om boetten helt enkelt är för fet. Jag vågar säga att det är en mindre bedrift om någon lyckas köpa någon av de fåtal boetter som lasras..

Och bara för att inte bygga på någon konstig fördom. Det är inget fel med att ha en nyskuren boett. Det är betydligt roligare att ha en klocka som har rätt form än en som under 40-50 år fått ett antal felaktiga poleringar.

2.jpg
3.jpg
4.jpg
1 (2).jpg
6.jpg
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Bara för återigen lugna folk så bara för att boetter är nypolerade med en lapping machine så betyder det inte att de är lasersvetsade. Merparten av alla nyskurna exemplar är enbart nyskurna då det kostar mycket pengar att lasersvetsa en boett. Jag skulle dessutom säga att det väldigt sällan är värt besväret såvida inte klockan har ett mer sentimentalt värde än något annat. Kostnaden för arbetet är ofta större än vad den ekonomiska uppsidan är med en lasrad boett så gillar man inte den polerade eller skadade boetten som man har så är det helt enkelt bara billigare och enklare att sälja den och lägga de extra pengarna detta jobb kostar på en ny, bättre klocka.

Bara för att dela lite info om hur det kan se ut direkt de är lasrade så bjussar jag på bilder direkt från verkstaden som byggde på min gamla GMT. En nyslipad boett ser likadan ut iom slutfinishen görs på samma sätt. Enda sättet att veta om den bara är polerad eller lasrad är att du antingen vet det själv eller att du kan avgöra om boetten helt enkelt är för fet. Jag vågar säga att det är en mindre bedrift om någon lyckas köpa någon av de fåtal boetter som lasras..

Och bara för att inte bygga på någon konstig fördom. Det är inget fel med att ha en nyskuren boett. Det är betydligt roligare att ha en klocka som har rätt form än en som under 40-50 år fått ett antal felaktiga poleringar.

2.jpg
3.jpg
4.jpg
1 (2).jpg
6.jpg

Cool! Förebilder hade varit väldigt kul att se.
 

Anlu

Omega
Var en riktig projektklocka denna. Först såg den ut som skräp och sen hade jag den uppolerad av en duktig gammal urmakare. Sedan något år senare så testade jag lasra den. Observera att den förmodligen hade kunnat poleras liknande direkt även utan att det lades tillbaka metall.

1b.jpg

2a.jpg

2b.jpg

3a.jpg

3b.jpg

4a.jpg

4b.jpg

5a.jpg

5b.jpg

6a.jpg

6b.jpg

7a.jpg

7b.jpg

Vad handlar det om för pengar att göra en sån renovering ca? Resultatet ser helt fantastiskt ut.
 
Topp