• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

1680 med intyg ifrån bergströms ur???

Ako

Rolex
2-Faktor
Är dåligt insatt i hur pantbanker fungerar men det är väl en halvt knivig sits om panten förfallit och klockan är värdelös. Då lär pantbanken inte vara muntra på Bergströms kan man tycka.. Nu kan de väl kanske rädda det på något sätt mot ursprungliga ägaren men spontant så brukar väl folk som lånar pengar via pantbank sällan vara de mest likvida i samhället?
Jag antar att pantbanken får den del av ansvaret när dom pantsätter klockan. Och dom brukar normalt sätt låna ut lite pengar i förhållande till marknadsvärdet , detta överskott kommer väl den som pantsatt klockan till större delen tillgodo efter försäljningen...Om klockan är värdelös så räddar dom en del av förlusten genom att dom inte betalar ut nån vinst.
 

Molgan

Cartier
@Ako, jag tror inte det är så det fungerar på en pantbank?
När panttiden förfaller övergår väl klockan helt i pantbankens ägo, och dom säljer den då för vad dom behagar och får då också hela beloppet som försäljningen genererar?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bergströms svarar:
"Vi har garanterat på urverket på denna klockan och även noterat i vårt system här hos oss samt till pantbanken att vi inte velat uttala oss om länken.

Läste något på tråden om att jag skulle vara auktoriserad värderare och godkänd av handelskammaren stämmer absolut inte.
Ingen aning vad ni fått det ifrån?

Däremot så tog jag mitt gesällbrev på urmakarskolan i Borensberg 2003 och har sedan dessa även besök Rolex, Breilting och Omega för vidareutbildning inom yrket.

Ha en fortsatt trevlig dag!"
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Bergströms svarar:
"Vi har garanterat på urverket på denna klockan och även noterat i vårt system här hos oss samt till pantbanken att vi inte velat uttala oss om länken.

Läste något på tråden om att jag skulle vara auktoriserad värderare och godkänd av handelskammaren stämmer absolut inte.
Ingen aning vad ni fått det ifrån?

Däremot så tog jag mitt gesällbrev på urmakarskolan i Borensberg 2003 och har sedan dessa även besök Rolex, Breilting och Omega för vidareutbildning inom yrket.

Ha en fortsatt trevlig dag!"
Haha

Så urverk är ok och länken gillar de inte. Var det lite kanske-känsla på boett, tavla och allt annat? :)

Lagom svävande svar kan man tycka.. Undrar om han som just budat 56k + provision känner sig trygg med det? Pantbankens beskrivning antyder iaf för mig att mer än bara verket är äkta.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så Bergströms går i god för urverket och ingen går i god för resten...

Jag tolkar för övrigt Lars mail som att de inte utfärdar värderingsintyg. Hur ska man annars tolka det? Jag tror det är som de sagt till mig i telefon tidigare, nämligen att de inte lämnar värderingsintyg.

De kanske utfärdar nyvärdesintyg men det är väl inte samma sak?
Om någon har ett värderingsintyg från Bergströms i GBG så är det läge att langa fram det nu. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fick mail igen:
"Vi har aldrig utfärdat några värderingar på klockor eller smycken med marknadsvärde.
Det vi gör är äkthetsintyg vilket vi alltid gjort.

Det är mycket konstiga rykten som ibland figurerar i de här trådarna, som att jag inte skulle vara urmakare eller att jag skulle vara godkänd av handelskammaren?

Har ni några ytterligare frågor istället för att spekulera så är ni välkomna att maila, ringa eller besök butiken så hjälper vi er gärna.

Vänliga hälsningar,

Lars Bonander
Bergströms Göteborg"
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fick mail igen:
"Vi har aldrig utfärdat några värderingar på klockor eller smycken med marknadsvärde.
Det vi gör är äkthetsintyg vilket vi alltid gjort.

Det är mycket konstiga rykten som ibland figurerar i de här trådarna, som att jag inte skulle vara urmakare eller att jag skulle vara godkänd av handelskammaren?

Har ni några ytterligare frågor istället för att spekulera så är ni välkomna att maila, ringa eller besök butiken så hjälper vi er gärna.

Vänliga hälsningar,

Lars Bonander
Bergströms Göteborg"
Med andra ord så har de misslyckats ganska så kapitalt denna gång då klockan i princip rakt igenom är fake. ;)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Bergströms svarar:
"Vi har garanterat på urverket på denna klockan och även noterat i vårt system här hos oss samt till pantbanken att vi inte velat uttala oss om länken.

Läste något på tråden om att jag skulle vara auktoriserad värderare och godkänd av handelskammaren stämmer absolut inte.
Ingen aning vad ni fått det ifrån?

Däremot så tog jag mitt gesällbrev på urmakarskolan i Borensberg 2003 och har sedan dessa även besök Rolex, Breilting och Omega för vidareutbildning inom yrket.

Ha en fortsatt trevlig dag!"
Det där stämmer ju inte helt. Kan vara läge att fråga Lars igen om han är säker på sitt påstående.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad händer om man skriver ut värderingsintyg trots att man inte är värderingsman i handelskammaren? Är det olagligt eller kan vem som helst göra det?
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Vad händer om man skriver ut värderingsintyg trots att man inte är värderingsman i handelskammaren? Är det olagligt eller kan vem som helst göra det?

Inte olagligt, men vissa FB kräver att det är av handelskammaren akrediterade som utfärdar intygen.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
märkligt att de inte tagit bort den de borde väl fattat att det är något fel vid det här laget
Pantbanken svär väl sig fria utifrån att de har ett intyg. Vore intressant att veta hur detta skulle hålla rättsligt med tanke på att den som utfärdat intyget bara säger sig ha godkänt urverket.

Att sälja fakeklockor är ju olagligt och på denna prisnivå lär det kunna blir grova straff, speciellt eftersom man som säljare har upplysningsplikt och de nu är upplysta om att klockan inte är OK trots intyget.

Det finns säkert någon juristik-kunnig här som kan rubricera vad det är för brott ( @AdamST ).
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Pantbanken svär väl sig fria utifrån att de har ett intyg. Vore intressant att veta hur detta skulle hålla rättsligt med tanke på att den som utfärdat intyget bara säger sig ha godkänt urverket.

Att sälja fakeklockor är ju olagligt och på denna prisnivå lär det kunna blir grova straff, speciellt eftersom man som säljare har upplysningsplikt och de nu är upplysta om att klockan inte är OK trots intyget.

Det finns säkert någon juristik-kunnig här som kan rubricera vad det är för brott ( @AdamST ).
Men återigen yonsson; Lars på Berströms har intygat hela klockan. Att han säger annat i mail till dig är inget annat än en ren lögn. Säljs klockan så skulle jag säga att både Pantbanken och Bergströms riskerar att få en rejäl huvudvärk.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Pantbanken svär väl sig fria utifrån att de har ett intyg. Vore intressant att veta hur detta skulle hålla rättsligt med tanke på att den som utfärdat intyget bara säger sig ha godkänt urverket.

Att sälja fakeklockor är ju olagligt och på denna prisnivå lär det kunna blir grova straff, speciellt eftersom man som säljare har upplysningsplikt och de nu är upplysta om att klockan inte är OK trots intyget.

Det finns säkert någon juristik-kunnig här som kan rubricera vad det är för brott ( @AdamST ).
Om man får slänga ur sig lite juristglosor känner jag spontant att det in röra sig om bedrägeri eller oredligt förfarande. Det svåra blir att bevisa att pantbanken avsiktligen säljer en fake, eller underlåter att undersöka saken närmare
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Om man får slänga ur sig lite juristglosor känner jag spontant att det in röra sig om bedrägeri eller oredligt förfarande. Det svåra blir att bevisa att pantbanken avsiktligen säljer en fake, eller underlåter att undersöka saken närmare
Även om det finns mailkonversationer som tydligt tar upp problem och hänvisar till trovärdiga källor?
 
Topp